Toroa Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Da har jeg våknet, som Egil sier. :) (jeg har korrigert i bloggen om OM 636) Som selvutnevnt ekspert på OM 636 får jeg vel kaste inn mine 2 cent, men de fleste spørsmålene er jo allerede besvart, så da har jeg bare betraktninger å komme med. - El-skjemaet du har lastet opp er fra 1971. Den gangen hadde de færreste motorene i denne kategorien dynamo med innebygget regulatror, derfor er det tegnet på en ekstern regulatror. Du har nok ikke denne. Siden du har en Spansk grunnmotor, med det som ser ut som Nederlandsk marinisering trenger du ikke tenke på posisjon 4. - Glødepluggene på OM 636 er som oftest 0,9 volts Beru 214 plugger og de trenger derfor en formotstand. Glødepluggene er 2 pols, og koblet i serie, sammen med formotstand. 12V direkte på pluggene tar livet av dem fortere en man kan si "virker de?". - Ytterst få OM 636 er levert med 24 voltsanlegg. Jeg har aldri sett det selv, men har hørt om det over en kaffekopp en gang i tiden. - Bertel O. Steen har i hovedsak levert disse motorene både som selvmariniserte motorer, og som Nanni, og en og annen Tejos. I gråmarkedet kom det inn hundrevis av OM 636 med Sole-marinisering, DMV, og mange jeg sikkert aldri har hørt om. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
tommloev Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Heisann! Hyggelig å hilse på @Toroa. Som du kanskje har fått med deg så fikk jeg motoren ferdig demontert, og et spindelvev av ledninger. Regulatoren som det nevnes fulgte med i dette "nøstet", det kan vel tyde på at den har vært koblet til? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Volvo Penta MD4 var også en OM 636 Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
TMe Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) Gjør som Index sier. Om du er uten mekkeerfaring kan du surfe på YouTube, der finnes garantert en masse om eksempelvis "starter repair" eller noe i den dur. Alternativt kan du få et bilelektrisk til å ta jobben med kontroll og rep. av startmotor. Var det ikke "Sjømann 22" som reparerte starteren til døde om jeg ikke husker feil? Redigert 5.Desember.2012 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Og om du vil ha motoren til å gå, så tror jeg at du må ha med glødingen. Jeg hadde en som var et hakk nyere, og overhalt. Den nektet plent å starte uten gløding. Når det gjelder dynamoen, om du ikke kobler inn feltviklingene, så produserer heller ikke dynamoen strøm. Men du bør ha vann på motoren om sirkulasjonspumpen skal snurre. Hvis du ikke har vann, så vil tetningen i vannpumpen ryke. Sitér dette innlegget Link to post
tommloev Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Hallo folkens, og igjen takk for mange gode svar. I dag hadde jeg med en elektro-mekaniker og demonterte starteren. Det første som møtte oss var en starter full av olje, fett og søl. Ingen god kombinasjon... Han fortsatte å demontere starteren og slo tidlig fast at børstene var utslitt. En annen mer alvorlig sak var at komutatorringen var særdeles slitt, store spor etter børstene. Dommen var da klar. Jeg kjøper ny starter. Vi monterte den rengjorte starteren igjen og satte strøm på, fremdeles særdeles liten rotasjon mens innslaget fungerte utmerket. En stk. defekt startmotor selges ;) Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.