Jump to content

Mercedes OM 636 diesel - nybegynner håper på hjelp


tommloev

Recommended Posts

Da har jeg våknet, som Egil sier. :) (jeg har korrigert i bloggen om OM 636)

 

Som selvutnevnt ekspert på OM 636 får jeg vel kaste inn mine 2 cent, men de fleste spørsmålene er jo allerede besvart, så da har jeg bare betraktninger å komme med.

 

- El-skjemaet du har lastet opp er fra 1971. Den gangen hadde de færreste motorene i denne kategorien dynamo med innebygget regulatror, derfor er det tegnet på en ekstern regulatror. Du har nok ikke denne. Siden du har en Spansk grunnmotor, med det som ser ut som Nederlandsk marinisering trenger du ikke tenke på posisjon 4.

 

- Glødepluggene på OM 636 er som oftest 0,9 volts Beru 214 plugger og de trenger derfor en formotstand. Glødepluggene er 2 pols, og koblet i serie, sammen med formotstand. 12V direkte på pluggene tar livet av dem fortere en man kan si "virker de?".

 

- Ytterst få OM 636 er levert med 24 voltsanlegg. Jeg har aldri sett det selv, men har hørt om det over en kaffekopp en gang i tiden.

 

- Bertel O. Steen har i hovedsak levert disse motorene både som selvmariniserte motorer, og som Nanni, og en og annen Tejos. I gråmarkedet kom det inn hundrevis av OM 636 med Sole-marinisering, DMV, og mange jeg sikkert aldri har hørt om.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Gjør som Index sier. Om du er uten mekkeerfaring kan du surfe på YouTube, der finnes garantert en masse om eksempelvis "starter repair" eller noe i den dur. Alternativt kan du få et bilelektrisk til å ta jobben med kontroll og rep. av startmotor. Var det ikke "Sjømann 22" som reparerte starteren til døde om jeg ikke husker feil?

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og om du vil ha motoren til å gå, så tror jeg at du må ha med glødingen. Jeg hadde en som var et hakk nyere, og overhalt. Den nektet plent å starte uten gløding. Når det gjelder dynamoen, om du ikke kobler inn feltviklingene, så produserer heller ikke dynamoen strøm. Men du bør ha vann på motoren om sirkulasjonspumpen skal snurre. Hvis du ikke har vann, så vil tetningen i vannpumpen ryke.

Link to post
Share on other sites

Hallo folkens, og igjen takk for mange gode svar.

 

I dag hadde jeg med en elektro-mekaniker og demonterte starteren. Det første som møtte oss var en starter full av olje, fett og søl. Ingen god kombinasjon...

 

Han fortsatte å demontere starteren og slo tidlig fast at børstene var utslitt. En annen mer alvorlig sak var at komutatorringen var særdeles slitt, store spor etter børstene. Dommen var da klar. Jeg kjøper ny starter.

 

Vi monterte den rengjorte starteren igjen og satte strøm på, fremdeles særdeles liten rotasjon mens innslaget fungerte utmerket. En stk. defekt startmotor selges ;)

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...