Jump to content

Mercedes OM 636 diesel - nybegynner håper på hjelp


tommloev

Recommended Posts

Hallo alle Båtentusiaster.

 

Jeg er nå den "lykkelige" eiger av en Mercedes Benz OM 636 42 HK.1979 modell (datoen finner jeg på bowman varmeveksleren).

 

Motoren har stått i en Grimsøy 26".

 

Jeg har nå tatt motoren inn i varmen, og tenkte jeg skulle prøve å starte vidunderet, men som tittelfeltet sier - jeg er en nybegynner, og derfor håpte jeg på hjelp fra erfarne diesel eksperter :-).

 

Kort fortalt så står motoren tørt og varmt inne, den er blitt spylt og delvis rengjort.

 

Da jeg overtok motoren fikk jeg vite at alt var i orden, men det eneste som hadde vært problemet var dieselpumpen. Den ble anbefalt å levere inn for overhaling.

Jeg tenkte at før jeg koster på motoren noen ting som helst, kan jeg vel prøve å koble den opp og kanskje prøve å starte den.

 

Her er det jeg trenger hjelp fra dere eksperter.

 

Mitt første spørsmål til dere er da hvordan går jeg frem?

 

Kan informere om at alt av det elektriske kom i en stor "kveil" og intenting var koblet til. Så etter endel leting på google, har jeg klart å fremskaffe elektrisk koblingsskjema for motoren. Hvor mye trenger jeg egentlig å koble til for å prøve å starte motoren?

 

Jeg har nå koblet til følgende:

 

1. Batteri minus pol er koblet til godset på maskinen.

2. Batteri pluss pol er koblet direkte på startmotoren.

3. Tenningslåsen er koblet mellom + på startmotoren og jord slik at denne kan kortsluttes ved å vri på nøkkelen.

 

Er dette riktig fremgangsmåte for kobling av startmotor?

 

Legger ved et par bilder av "vidunderet" :-)

 

img_0435.jpg

 

Tenningssystemet koblingsskjema funnet på nettet

 

tenningsdiagram.jpg

 

Håper på konstruktive tilbakemeldinger og jeg mottar alle tips med takk ;)

 

mvh.

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Toroa trenger litt tid for å våkne, men han kommer nok etterhvert! :lol: