Jump to content

Mercedes OM 636 diesel - nybegynner håper på hjelp


tommloev

Recommended Posts

Hallo alle Båtentusiaster.

 

Jeg er nå den "lykkelige" eiger av en Mercedes Benz OM 636 42 HK.1979 modell (datoen finner jeg på bowman varmeveksleren).

 

Motoren har stått i en Grimsøy 26".

 

Jeg har nå tatt motoren inn i varmen, og tenkte jeg skulle prøve å starte vidunderet, men som tittelfeltet sier - jeg er en nybegynner, og derfor håpte jeg på hjelp fra erfarne diesel eksperter :-).

 

Kort fortalt så står motoren tørt og varmt inne, den er blitt spylt og delvis rengjort.

 

Da jeg overtok motoren fikk jeg vite at alt var i orden, men det eneste som hadde vært problemet var dieselpumpen. Den ble anbefalt å levere inn for overhaling.

Jeg tenkte at før jeg koster på motoren noen ting som helst, kan jeg vel prøve å koble den opp og kanskje prøve å starte den.

 

Her er det jeg trenger hjelp fra dere eksperter.

 

Mitt første spørsmål til dere er da hvordan går jeg frem?

 

Kan informere om at alt av det elektriske kom i en stor "kveil" og intenting var koblet til. Så etter endel leting på google, har jeg klart å fremskaffe elektrisk koblingsskjema for motoren. Hvor mye trenger jeg egentlig å koble til for å prøve å starte motoren?

 

Jeg har nå koblet til følgende:

 

1. Batteri minus pol er koblet til godset på maskinen.

2. Batteri pluss pol er koblet direkte på startmotoren.

3. Tenningslåsen er koblet mellom + på startmotoren og jord slik at denne kan kortsluttes ved å vri på nøkkelen.

 

Er dette riktig fremgangsmåte for kobling av startmotor?

 

Legger ved et par bilder av "vidunderet" :-)

 

img_0435.jpg

 

Tenningssystemet koblingsskjema funnet på nettet

 

tenningsdiagram.jpg

 

Håper på konstruktive tilbakemeldinger og jeg mottar alle tips med takk ;)

 

mvh.

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Toroa trenger litt tid for å våkne, men han kommer nok etterhvert! :lol:

 

Før han kommer, så trenger du også å få koblet til et batteri på dynamoen. Tror du kjører den i stykker dersom den ikke har noe sted å gjøre av strømmen....

 

Ifølge Toroa's egen blogg om motoren, så ble den produsert fram til '74, så årstallet du refererer til gjelder nok bare kjøleren. Men det betyr ikke så mye.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Først og fremst veldig kjekt at dere tar dere tid med "troubleshooting" på mine problemer, gjestefriheten er det ingenting å si på :)

 

Jeg får prøve å komme med den infoen som dere etterspør:

 

@DieselDahl:

 

Jeg har ikke koblet til glødepluggene (flaut som det er så vet jeg rett og slett ikke hvor tilkoblingen til disse ligger...:-| )

Det eneste jeg nå har koblet til er startmotoren, pluss og minuspol, samt tenningen.

 

@egilwh:

Det høres jo logisk ut som du sier at jo mer man tørner på dynamoen jo mer strøm produseres det, dette bør nok gjøres av et sted......uten at jeg har snøring på dette :)

 

Til info så prøvde jeg å vri på tenningen i går og det kommer et klikk i startmotoren. Jeg regner med at dette er innslaget i motoren som klikker ut og tar tak i selve motoren for å tørne den. Det som videre skjer er at maskinen begynner å tørne bittelitt, vi snakker om maks 5 cm før den stopper.

Kan det være at startmotoren begynner å synge på siste verset og at det ikke er kraft nok i den til å dra rundt motoren?

 

Jeg er ikke bekymret for at stemplene henger på motoren, da jeg har brukt en pipenøkkel på selve veiven og klarer fint å tørne den.

 

Vil også bare benytte anledningen til å unskylde språkbruken og mine benevninger på de ulike motor delene, på fagspråket er det helt sikkert noe annet :)

 

Ha en fortreffelig dag!

 

 

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Til info så prøvde jeg å vri på tenningen i går og det kommer et klikk i startmotoren. Jeg regner med at dette er innslaget i motoren som klikker ut og tar tak i selve motoren for å tørne den. Det som videre skjer er at maskinen begynner å tørne bittelitt, vi snakker om maks 5 cm før den stopper.

Kan det være at startmotoren begynner å synge på siste verset og at det ikke er kraft nok i den til å dra rundt motoren?

Det er nok heller batteriet som ikke har kraft nok til å dra rundt..... tipper jeg. Sett lader på batteriet og la det stå over natten før du prøver igjen. Hvis ikke du har på kjølevann (saltvannskretsen) på motoren når du tester, så bør du passe på å lokalisere stoppbryteren før du starter, sånn at du får stoppet motoren når du vil. Hendelen sitter vel midt under på dieselpumpa på 636, så vidt jeg husker....

 

Dersom du står inne i oppvarmet rom, så er det vel ikke så kritisk med glødingen. Mulig den må kjøres litt lengre på starteren....

 

Og så må du jo sørge for at den får diesel, og da må du pumpe litt på håndpumpa og kanskje lufte litt..... Mange som får panikk når man nevner det stygge "lufte"-ordet. :lol:

 

Forøvrig finner du manualer her: https://baatplassen.n...-mercedes-benz/ i Båtplassens fortreffelige dokumentarkiv.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik motor som var 1980 modell....

Hmmm... Ja, hadde jeg lest den linkede bloggen: "MEVOSA fortsatte å bygge OM 636 til langt ut på 90-tallet, og den sto i prislisten til Daimler Benz like lenge.", så hadde jeg jo sett at du sikkert har rett. Uansett, så var det mange eldre 636 som ble marinisert i ettertid, slik at årstallet på Bowmankjøleren ikke nødvendigvis gir noe årsmodell for motoeren....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ang. dynamoen så er det bare og ta av reimen til den så er det problemet løst.

Det sitter en impellerpumpe på sjøvannssiden av kjølingen, hvis du ikke kobler til vann her så må du koble vekk denne pumpen også, hvis

ikke så må du beregne og bytte impelleren før du tar motoren i bruk. Impellerpumper tåler ikke og bli kjørt tørre.

 

Når det gjelder glødepluggene så skal de bare ha + inn på 1 en dem (de får - fra blokka), som du ser så er de seriekoblet. Jeg hadde en gammel 636 for mange år siden, på den skulle glødepluggene ha 6v, så her var det koblet inn en stor glødespole i serie med glødepluggene. Denne

fungerte både som indikasjon på at gløding fungerte og den dro spenningen ned til 6v over glødepluggene.

 

Som andre har nevnt så bør du sikkert lade batteriet ditt for og få skikkelig fart på starteren. Sjekk også jordingen, du vil få samme problemet hvis

- ikke har skikkelig kontakt med blokka. Den skal kobles på en plass der det er bart metall, ikke masse rust og maling.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke turt å kjøre en motor uten kjøling!

Det er ikke noe problem og kjøre motoren uten belastning en liten stund, den er jo ferskvannskjølt så temperaturen på ferskvannet

gir deg god indikasjon på når det er på tide og stoppe.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Flott med mange gode råd!

 

Jeg var innom og sjekket motoren i dag, og har kommet fram til at det må være ganske så lite strøm igjen på batteriet.

Jeg tok av startmotoren og koblet til strøm, det eneste som skjer nå er at innslaget slår ut, men tannhjulet roterer ikke.

Er det noen farer forbundet med å prøve startmotoren uten at den er koblet til motoren?

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

.... så trenger du også å få koblet til et batteri på dynamoen. Tror du kjører den i stykker dersom den ikke har noe sted å gjøre av strømmen....

 

Dette gjelder kun for bensinmotorer hvor tennspolen (coil) induserer store spenningspulser på el-anlegget, noe som er ødeleggende for halvledere. På dieselmotorer er altså ikke dette noe problem.

Link to post
Share on other sites

Hei og god kveld :-)

 

Da får jeg nesten begynne i en ende. Setter batteriet på lading nå i kveld og får det fulladet slik at strøm ikke skal være noe problem. Deretter så tester jeg startmotoren i morgen og ser om det er noe guff :-) dersom fulladet batteri ikke klarer å dra motoren rundt betyr det vel at startmotoren ikke er helt god?

 

I'll keep you posted :-)

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder kun for bensinmotorer hvor tennspolen (coil) induserer store spenningspulser på el-anlegget, noe som er ødeleggende for halvledere. På dieselmotorer er altså ikke dette noe problem.

Javel?? Har da lest en rekke tråder her inne om at kjører man dynamoen uten tilkobling til batteriet, så kjører man dynamoen i stykker.... tror jeg.... Men, jeg kan ta feil....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei.Det er Likeretter/laderegulator.Den gjør om fra vekselstrøm til likestrøm og føler på batteriet hvor mye det kan ta imot.. Tror det funker slik..

Nei likeretteren sitter i baklokket på dynamoen. Du ser på skjemaet at B+ sitter i dynamoen og er koblet via et ampéremeter til B+ på starteren. Gjennom denne ledningen leverer dynamoen energi til batteriet og forbrukerne. Regulatoren får sin spenning fra tenningsbryteren via ladelampen. Ankeret i dynamoen får sin spenning fra regulatoren mellom D+ og D-. DF går fra likeretteren i dynamoen til regulatoren for å gi denne feed-back, det er spenningen her som skal holdes konstant.

Når det gjelder glødingen så ser du at det skal være en glødeindikator koblet i parallell med glødekretsen. Dette er en metalltråd som begynner å gløde når du har glødet pluggene lenge nok. Den indikerer ikke om glødingen virker.

Link to post
Share on other sites

Go kveld i stua :-)

 

Håper noen har tid til å dra øynene bort fra Håndballkampen på TV :-)

 

Som den utålmodige personen jeg er, så klarte jeg selvfølgelig ikke vente på å få ladet batteriet, det var lånt.......så jeg kjøpte et nytt på Biltema.12v 88 AH.

 

Prøvde først kun starteren i skrustikka, og tannhjulet snurret forsiktig. Dvs ikke noen forferdelig gang, heller tvert i mot. Derimot så begynte det å røyke fra + polen på batteriet, så jeg regner med en del strøm gikk gjennom. Kabelen ble også ganske varm....

 

Prøvde så å koble til starteren til motoren og tørnet. Fremdeles så var det bare en liten bevegelse i systemet. Kan man tolke det dithen at startmotoren kan være gåen?

 

Heia Norge :-)

Link to post
Share on other sites

Hvis det ryker av batteripolen har du dårlig kontakt, det går mellom 500 og 1000 Ampére i en starter så kabler og polsko må være i orden. Dersom du ikke får noe liv i starteren kan du prøve og fikse den selv, det er som regel bare å pusse ned komutatorringen og evt skifte børster.

Link to post
Share on other sites

@DieselDahl

 

Liv og liv fru blom, alt er jo relativt. Det er jo liv i og med at startmotoren sviver sakte, samt at den smeller ut når den får strøm.

 

Har forøvrig vært inne på youtube og sett en startmotor som fungerer skikkelig og den får jo skikkelig fart på seg...

 

Kan det være noe henger inne i startmotoren som gjør at den går sakte? Rust eller korrosjon kanskje?

Link to post
Share on other sites

Det kan være at børstene henger, eller at den sitter i lagrene. Jeg ville ha demontert, rengjort og sjekket at alt beveger seg lett. Eventuelt også demontert innslaget og rengjort kontakene på dette om det lar seg åpne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...