Jump to content

Sabb Iveco 99mod; hvorfor jager den på turtallet når den er kald?

glalaksen

Recommended Posts

Hei

Har fått tilbud om en båt med en Sabb Iveco 1999 modell. Motoren er 185 HK og gått 8000 timer. Virker å være godt vedlikeholdt med logg over servicer osv.

Nå er det sånn at når motoren er kald så jager den på turtallet. Den hadde vært sånn også når den var ny, men det forsvant etter en tid. Og nå har det kommet tilbake.

Noen som har tips om hvorfor det er sånn?

Joda, motoren kan se tørr og fin ut utvendig. Hvis ei dyse tetter dårlig avgir den en dråpe ned i cylinderen i ny og ne, hvilket forårsaker jaging og urolig tomgang.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg tror ikke helt på teorien om dyser. Det er mange motorer og motormerker som jager når de er kald, og jeg vil nok heller tenke på treghet i bremstoffpumpa. Det lureste du kan gjøre etter min mening er å ta en prat med motorleverandøren (Sabb i Bergen ?).

En liten avklaring om "dyse-begrepet": Dysen sitter i enden av brennstoffventilen. En kan derfor ikke ta ut dysen før en har demontert/tatt ut br.ventilen. Denne kan så trykkprøves slik at spredningen og åpnings-trykket sjekkes. I noen tilfeller må en skifte dysen. Åpnings-trykket reguleres vanligvis på br.ventilen. Her snakker vi om konvensjonelle dieselmotorer.

Greit sjekke dyser etter 8000 timer, da ser en jo om de er i orden eller ikke. Dyser som drypper mye, eller "åpner for tidelig" brenner opp stempeltoppen i verste fall. Men motoren "jager" (turtall opp/ned) vanligvis ikke av dette. Men det kommer an på hva man kaller jaging, det er lett å missforstå. Dette er ikke uvanlig på mange v. kald motor, som nevnt. Dyser/injektorer/br.ventil, ta en titt på de i John Deer, mål, prøv og se.

Hva jeg kaller jaging, kommer nesten bestandig av regulatoren i innsprøyt-pumpa, men jeg vet ikke hva type motor dette er, da vet jeg heller ikke pumpe-type. Er det turbo på denne?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...