glalaksen Startet 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2012 Hei Har fått tilbud om en båt med en Sabb Iveco 1999 modell. Motoren er 185 HK og gått 8000 timer. Virker å være godt vedlikeholdt med logg over servicer osv. Nå er det sånn at når motoren er kald så jager den på turtallet. Den hadde vært sånn også når den var ny, men det forsvant etter en tid. Og nå har det kommet tilbake. Noen som har tips om hvorfor det er sånn? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Dyser som lekker kanskje? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
glalaksen Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Ok det kan jeg sjekke, men motoren så veldig tørr og ren ut. Ingen tegn til lekkasjer, men er vel ikke mye som skal til. Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Joda, motoren kan se tørr og fin ut utvendig. Hvis ei dyse tetter dårlig avgir den en dråpe ned i cylinderen i ny og ne, hvilket forårsaker jaging og urolig tomgang. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
glalaksen Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 aha da misforsto jeg.. Var en dagstur på 53 mil hver vei i gå pluss to fergeturer på en liten time hver for å se på båten. Så er litt langt å dra å sjekke :-) Kan det være noe annet alvorlig galt? som i dyrt.... Dette er vel i utgangspunktet gode motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Kan være så enkelt som at turtallet er for lavt. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Nemo Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Når dyser lekker er de nok slitt. Da er det best å overhale, eller i alle fall kontrollere alle. Prisen får du på et verksted for dieselpumper og dyser. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Jeg betalte 6.900,- for sjekk og bytte alle 6 dyse spissene til en cummins 5,9 Feil på dyse kan ødlegge motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Det et ikkje noko du kan svippe bort i båten å sjekke. Dysene må demonteres og leveres på verksted for kontroll og justering. Bare kontroll er nok ikkje dyrt, men med 8000 timer er det heilt normalt å bytte spisser på dyser, gjerne tidligere også. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Jeg tror ikke helt på teorien om dyser. Det er mange motorer og motormerker som jager når de er kald, og jeg vil nok heller tenke på treghet i bremstoffpumpa. Det lureste du kan gjøre etter min mening er å ta en prat med motorleverandøren (Sabb i Bergen ?). En liten avklaring om "dyse-begrepet": Dysen sitter i enden av brennstoffventilen. En kan derfor ikke ta ut dysen før en har demontert/tatt ut br.ventilen. Denne kan så trykkprøves slik at spredningen og åpnings-trykket sjekkes. I noen tilfeller må en skifte dysen. Åpnings-trykket reguleres vanligvis på br.ventilen. Her snakker vi om konvensjonelle dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Greit sjekke dyser etter 8000 timer, da ser en jo om de er i orden eller ikke. Dyser som drypper mye, eller "åpner for tidelig" brenner opp stempeltoppen i verste fall. Men motoren "jager" (turtall opp/ned) vanligvis ikke av dette. Men det kommer an på hva man kaller jaging, det er lett å missforstå. Dette er ikke uvanlig på mange v. kald motor, som nevnt. Dyser/injektorer/br.ventil, ta en titt på de i John Deer, mål, prøv og se. Hva jeg kaller jaging, kommer nesten bestandig av regulatoren i innsprøyt-pumpa, men jeg vet ikke hva type motor dette er, da vet jeg heller ikke pumpe-type. Er det turbo på denne? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Du gjentok nesten helt nøyaktig hva jeg skrev, nestor, men ok Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Hehe, pett.-s. Ikke het det samme da, men er glad for at du synes det var greit. Når det er noe du lurer på, får du bare ta kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.