jensemann2 Startet 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2012 Har tenkt å anskaffe meg et kokeapparat til min nyanskaffede Sea Ray 215 Express cruiser. Har båtplassens medlemmer noen tips? Båten har en liten vask og isboks inne i kabinen som jeg kan plassere løst kokeapparat på. Kunne gjerne hatt med grillfunksjon på også til å ha ute. Gass eller rødsprit? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 http://www.biltema.no/ProductImages/17/large/17-618_l.jpg F eks dette Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Hvor lett er det å få tak i slike gassbokser som den fra biltema bruker? Jeg bruker en vanlig "primus"(husker ikke i farta hvilken type, men kan minne om denne: http://www.outnorth.no/no-primus/gravity-ef.php), har origo rødspritapparat montert, men ender ofte opp med å bruke primusen både inne og i cockpit. Har også brukt stormkjøkken(gass) tidligere, og syns det fungerte bra. Gassboksene til primusen får man stort sett tak i over hele verden. Vet ikke om det finnes noe produkt som fungerer godt som kokeapparat inne OG grill ute, om du har plass lønner det seg nok å kjøpe en grill i tillegg til kokeapparat. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Lady B Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Biltemaapparatet er utmerket! Hadde det i min forrige båt. Gassbokser fås kjøpt stort sett over alt. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 "Biltemaapparatet"er nøyaktig det samme apparatet som er levert til Ibiza, med den forskjell at det på "ibizakokeren"ikke står biltema. Det er billig, står stødig, og gass har jeg ikke hatt problemer med å få tak i. Går det av moten så er 199 kr tapt :-) Det finnes helt klart flottere og dyrere apparater, men dette går helt fint og er billig i innkjøp. Gassregninga blir etter bruken mennbetyr kansje ikke så mye med noen få gangers bruk. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Kjekt og billig. Men har den tennsikring, (stopper gassen hvis flammen slukker?) Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Biltema apparatet kan anbefales. Gassboksene er de samme som benyttes i den lille båtvarmeren fra Maritime. Har kjøpt flasker på både Biltema, Sea Sea og Maritim. De var faktisk billigst på Sea-Sea i sommer. Både kokeapparatet og lugarvarmeren er sikkra med tennsikring og slukker hvis apperatet kommer over på siden. Løp og kjøp :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Jeg har også en Biltema som jeg bruker når det grilles på land. Kjekk å koke poteter og ris på ! Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Men stenges gassen hvis flammen blåser ut på Biltema apparatet ? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Hadde 2 slike appareter i den forrige båten vår. en fra biltema og en dyrere versjon som het Ace, (400 kr på maritim). Ace-apparatet luktet, den brukte dobbelt så mye gass og var i det hele kun sørgelig.Biltemaapparatet er 4 år gammelt, Ace-apparatet ble kjøpt nytt i fjor. Biltemaapparatet har jeg ennå, og har blitt brukt litt i sommer. Fungerer prikkfritt. Anbefales på det varmeste... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Worry II Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Jeg har ikke opplevd at flammen har blitt blåst ut. Den skrur seg nok ikke av da, nei.. Sitér dette innlegget Link to post
Estenkyr Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Brukt biltemaapparatet i to sesonger og er strålende fornøyd, gassboksene koster drøyt 20 kr stykket så det er ikke noe å klage på, og om du skulle kjede deg når du ligger ved en holme langt unna andre folk er boksene fantastisk morsomme å kaste på bålet :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 http://www.jula.no/gasskjokken-ms-2000-769019 Bruker denne fra Jula. samme prinsippet som biltema men billigere. gass fås "overalt". usikker på om det er gass stenging automatisk....funker helt supert. Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
-morten- Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Jeg kjøpte en liknende som Biltema sin hos Maritim på nettet. Fungerte bra. Piezo tenning og du slipper å tenne på på med lighter eller fyrstikker.. den virka veldig trygg og enkel å bruke.. når den ikke er i bruk ligger den i medfølgende koffert Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Erik Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Gass får du 'overalt' og samme type gass brukes også på små varmeovner som også er hendig å ha i båten. De har vært på markedet i mange år allerede, så forsvinner neppe igjen på en stund. Du får dem med flammevakt, koster muligens ett par hundrelapper mer, men ikke dyre de heller. Jeg har hatt slike apparater i alle båtene mine, før som primær, men nå som reserve dersom jeg er tom for gass i byssa, eller hvis det skal stekes/kokes ute i cocpit eller på land. Så slipper jeg stektmakrell lukta inne i salongen Synes disse er meget greie Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Dette kan være nyttig å lese i denne sammenheng http://www.sail-world.com/cruising/index.cfm?nid=72469&rid=11 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 "In the UK, (but why wouldn't it apply everywhere else?) a safety alert has been issued...it is possible to use the appliance with the pan support or spill tray the wrong way up." Joa.. dette er nok en advarsel for folk i UK med under minimum IQ ? Folk som er på dette forumet har garantert ikke brukt for å ta denne advarselen til etteretning ! Vi kan jo til og med skru på en datamaskin eller Pad, så vi forstår nok at den må stå riktig vei ! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 På den jeg har er det omtrent umulig å montere den feil Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nonsense Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Nå er vel båten til TS en sommerbåt, men kan nevne at de gassboksene ikke fungerer bra i kulde. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Det gjelder jo alle gassbokser, men er denne typen spesielt utsatt for kulde? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Christel III Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Noen kokeapparater bruker butangass, som har et kokepunkt på ca +0,5 C. Bruker man derimot ren propan, har den et kokepunkt på - 42 C. Hvilken gass som brukes i engangsbeholderne fra biltema, fremgår ikke på hjemmesiden deres. Kjøp et apparat som bruker propan, så er problemet løst. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 de aller fleste småbokser bruker en blanding av propan og butan, eller bare ren butan. Hvorfor vet jeg ikke... De store flaskene (11kg )er vel ren propan? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) "In the UK, (but why wouldn't it apply everywhere else?) a safety alert has been issued...it is possible to use the appliance with the pan support or spill tray the wrong way up." Joa.. dette er nok en advarsel for folk i UK med under minimum IQ ? Folk som er på dette forumet har garantert ikke brukt for å ta denne advarselen til etteretning ! Vi kan jo til og med skru på en datamaskin eller Pad, så vi forstår nok at den må stå riktig vei ! In the UK, (but why wouldn't it apply everywhere else? Because some of us are as stupid as in the UK! Og så over til morsmålet mitt. Jeg kjøpte et slikt gassapparat for å ha som reserve dersom Wallas'n skulle streike. Og det gjorde faktisk Wallas'n en gang. Da kom gassutysket frem på benken. Jeg fant frem gassboksen, la den på plass i apparatet, lukket dekselet over den og trykket på bryteren for å tenne fandenskapet. Ingenting skjedde bortsett fra at jeg så en liten gnist fra tenneren. Jeg ventet litt før jeg igjen klikket og klikket og . . Dermed sa det BOFF, og det var flammer over hele pantrybenken! Jeg hadde heldigvis kalesjen åpen, så dødsmaskineriet ble lempet på sjøen. Der boblet det opp gass med en fin flamme på vannskorpen ganske lenge. Så boblet det bare litt før dævelskapen ga sitt siste sukk. Fandenskapet ble fisket opp og senere senket på 120m dypt vann på Breiangen. Aldri mer gass ombord i min båt! Hvorfor dette skjedde? Jo, driten er ikke idiotsikker, og når en idiot av en ingentingjør med eksamen fra ingeniørhøyskole, gymnas og jeg ikke vet hva kan klare å sette inn gassbeholderen feil slik at gass lekker ut, hva da med tante Agathe? Lars H. wallas fan Redigert 5.Desember.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Havgap Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Tja, ren propan fordrer beholder av stål, så det må bli en blanding. se http://home.no/afeten/teltliv/2_1_5_1Butan_propan_gass.html Ulempa med gassbrennar merkar ein derimot i kulda. Gassblandingen har eit kokepukt på nokre få kuldegrader, avhengig av blandingsforhold. Rein butan har kokepunkt på -0.5°C, isobutan -11.7°C og propan -42°C[2]. Grunnen til at ein ikkje kan bruke rein propan, er at propan ikkje kan oppbevarast på aluminiumsboksar, ein må bruke stål, og då vert det mykje tyngre. Sjølv om boksen ikkje er så kald når ein startar opp brennaren, vil fordampinga av gassen kjøle ned resten av boksen og innhaldet. Derfor kan ein ikkje stole på eit gasskokeapparat i vinterkulda. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 ser det eksisterer 2 forskjellige "griller" til dette kjøkkenet. Hva er best av disse to? http://www.maritim.no/vvs/kokeapparat/grill/grill-til-minikjokken http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=&MainPrC=&ProdNo=1032086 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.