Jump to content

Hvilket kokeapparat i båt uten bysse?

jensemann2

Recommended Posts

Hvorfor dette skjedde? Jo, driten er ikke idiotsikker, og når en idiot av en ingentingjør med eksamen fra ingeniørhøyskole, gymnas og jeg ikke vet hva kan klare å sette inn gassbeholderen feil slik at gass lekker ut, hva da med tante Agathe?

Lars H.

wallas fan

Det stemmer overens med mine tanker om dette produktet, men jeg har ikke hatt noe erfaring med de, bare gir meg en dårlig følelse. En ordentlig gassinstallasjon derimot ville jeg ikke hatt betenkeligheter med.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

I dag er det tid for Vikinglotto, og skulle jeg vinne et par millioner, hadde jeg nok bestilt en Saga 315. Men jeg hadde nok bedt Sagaboats om å skifte ut alt som hadde med gass å gjøre med Wallas.Etter diverse opplevelser og næropplevelser der feks. kompisens datter fikk ansiktet ødelagt etter en gasseksplosjon, og andre opplevelser med feks. rødsprit der jeg fremdeles våkner med mareritt der jeg hører (etter at rødspriten tok fyr etter etterfylling på varmt apparat) "Redd ungen, redd ungen!" mens flammene sto ut av båten og den unge moren med trteåringen i armene nermest kastet barnet ut til oss! Heldigvis var vi flere med brannslukkingsapparat som fikk kontroll etter hvert. Etter 4 - 5 år og flere plastiske operasjoner, ble ansiktet til datteren til kompisen min så noenlunde greit. Hvordam det ser ut nå når hun er voksen, vet jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Store deler av verden , og mange i vårt land fyrer med gass også i bolighus. Heit topp. Rask effekt, og meir trygt en å fiske frå åpen båt med stong.

Eg har hatt BT sitt enkle gassaparat som backup i mange år. Bruker det på land som ekstrahjelp ved lengre koke-økter. Koker krabbe på det osv. Eg har ikkje lagt merke til om det lar seg gjøre å feilmontere gassflaska. Men alt går ann sikkert.

Sjølvsagt har vi gassalarm montert, men ved sånne raske lekkasjer som LarsH forteller om her, så ville trolig ikkje gasslekkasjen kommet fram til sensoren i tide før andre knepp på startknappen. Men fortsatt meiner eg det er sikkert nok til å bruke ombord.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dette er 20 år siden, og det eneste jeg vet er at det skjedde ombord i en seilebåt med gassinstallasjon. Datteren til min kollega var nede i seilebåten da det smalt og ble blåst opp trappen til uterommet. Det er det du har å forholde deg til, om du vil forsvare gass eller ei. Om en kan klandre papp'n til ungen eller hva, vet jeg ikke. Men "in worst case" kan slikt skje. Derfor holder jeg unna gass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du kjører vel ikke bil heller da Lars ??? etter som en hel del mennesker drepes i bil hvert år, for ikke snakke om kvestes....

Jo da, jeg har kjørt bil daglig i over 51 år, eller 18615 dager eller uten å bli skadet i det hele tatt. Men jeg brant meg en god del på den ene armen den ene gangen jeg brukte gass i båten. Og datteren til kompisen mitt sitt ansikt så ikke bra ut etter ulykken med gass. Heldigvis var hun så ung at det grodde pent, og hun er så "god som ny" nå.

Jo da, jeg har kjørt bil daglig i over 51 år, eller 18615 dager eller uten å bli skadet i det hele tatt. Men jeg brant meg en god del på den ene armen den ene gangen jeg brukte gass i båten.

Og jeg har hatt gass på hytten siden 1968, og i båtene de 15 siste årene uten å engang ha brent meg på fingrene, men ungdomstiden i bil var langt fra skaderfri...

Kjører bil i dag for det..

Wallasen du sverger til hadde jeg engang på begynnelsen av 80 tallet, den gir bare dårlige minner....

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Dette er 20 år siden, og det eneste jeg vet er at det skjedde ombord i en seilebåt med gassinstallasjon. Datteren til min kollega var nede i seilebåten da det smalt og ble blåst opp trappen til uterommet. Det er det du har å forholde deg til, om du vil forsvare gass eller ei. Om en kan klandre papp'n til ungen eller hva, vet jeg ikke. Men "in worst case" kan slikt skje. Derfor holder jeg unna gass.

Det blir vel som om at jeg skulle slutte å kjøre bil i 1970 da jeg ble påkjørt av en lastebil.

Det er klart at ingen ting er umulig når det er snakk om hva mesker kan få til.

Har sett en del Gamle gassanlegg i båter, med flaske i et stue-rom og med en lang slange til kokeapparatet.

Det har sikkert godt bra fordi det er brukt 2kg flasker, i de tilfellene jeg jeg har hørt om der flasken er oppbrukt påen dag P.G.A. "teknisk feil".

Det er endel kalesjer med svidd duk, jeg har sett etter primus-brann.

Med et forskriftmessing gassanlegg og med en gassalarm som ikke er påbudt, er det like sikkert som Wallas.

Og med de kontroller som er nødvendig av anlegget.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg er også godt fornøyd med Origo'en, det må jeg ha sagt. Trygg ved riktig bruk, dog noe tungvint, spesiellt i min båt grunnet monteringen(er ikke plass til å vippe den ordentlig opp pga. slingre-opphenget). Fyrer med vanlig rødsprit, deilig lukt som bringer tilbake barndomsminner om nyfisket makrell i abu-røyken.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg kommer til å bytte ut mitt min biltemabrenner til 199.- med en biltemabrenner til 199.- Deretter skal jeg investere i to. Biltemaovnene fungerer meget godt, og er som nevnt mange ganger allerede, stødige og gode. Man kan sikkert kjøpe seg noe dyrere, men etter min erfaring og til mitt behov så er denne det beste alternativet.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Wallasen du sverger til hadde jeg engang på begynnelsen av 80 tallet, den gir bare dårlige minner....]

Men forhåpentligvis ikke eksplosjoner og forbrente ansikter til små barn????

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...