Jump to content

Har man noe nytte av for store batterier?

NovaMan

Recommended Posts

Heisan

Skal bytte batteribanken i min båt i år med en Volvo diesel 165 hk. Har av en elektro "spesialist" blitt anbefalt å se på batterier av gele typen med 8-900 ah i et lite men dyrt batteri? Generatoren lader ikke mere enn ca. 75 ah, så man får kanskje aldri toppet batteriene?

Noen som har erfaring med dette? Har det noe hensikt å gjøre dette? Man skulle jo da tro at man har kapasitet i det uendelige, men.................

Heisan

Skal bytte batteribanken i min båt i år med en Volvo diesel 165 hk. Har av en elektro "spesialist" blitt anbefalt å se på batterier av gele typen med 8-900 ah i et lite men dyrt batteri? Generatoren lader ikke mere enn ca. 75 ah, så man får kanskje aldri toppet batteriene?

Noen som har erfaring med dette? Har det noe hensikt å gjøre dette? Man skulle jo da tro at man har kapasitet i det uendelige, men.................

<{POST_SNAPBACK}>

Her er det kanskje litt begrepsforvirring.

Det lille dyre gelebatteriet har antagelig muligheter til å gi en strøm på 900 ampere (A) i en kort periode. Med andre ord, det har sikkert ikke mange Ah. Det er et typisk startbatteri.

Generatoren din lader definitift ikke i Ampere timer (Ah), men antagelig med 75 A.

Forbruksbanken din bør ha nok kapasitet til at du kan ligge standby et par tre dager uten å lade. Om du bruker et gjennomsnitt på 3 A strøm, og skal ligge i 72 timer, trenger du en forbruksbank på i alle fall 440 Ah om du ikke skal få problemer. For å lade opp igjen det meste av det du har brukt (topping tar lengre tid) trenger du i alle fall minst 3 timer gangtid over 1500 RPM. Er du da innom en landstrømskontakt en gang i mellom i løpet av ferien, så burde allt gå bra.

Selv har jeg 660 Ah (i forhold til 12V) i forbruksbanken ombord, og har skjelden problemer, selv om strømforbruket antagelig er mere enn 3A i gjennomsnitt. I forhold til et 12V anlegg har jeg dynamoer som tilsammen gir 120A.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har av en elektro "spesialist" blitt anbefalt å se på batterier av gele typen med 8-900 ah i et lite men dyrt batteri? Generatoren lader ikke mere enn ca. 75 ah, så man får kanskje aldri toppet batteriene?

Jeg er ingen pesialist på de batteriene men tror nok som andre har nevnt at det er snakk om utladestrøm (A) og ikke kapasitet (Ah) det menes. Er det derimot kapasitet det snakkes om vil det bli veldig tungt, 150kilo pluss tenker jeg. Jeg har drøye 700Ah forbruk fordelt på tre batterier pluss start på 75Ah. Forbruksbatteriene veier hver minst 50kg. Jeg kunne klart meg fint med det halve. Jeg har kun 55A dynamo, men det går greit da jeg er veldig mye underveis og får toppa opp. Har også 50A lader fra landstrøm. Om du får toppet opp er helt avhengig av kjørelengde i tid etter utlading og eventuell lading fra land når du legger fra deg båten.

god kveld folkens

det høres ut som om dere tenker på sønnack sine Optima gele batterier de røde er på ca 50-60 ah men kan ta ut 700-900 ah i korte perioder,mye brukt i bilstereo bygging da de tåler mye og dype utladninger uten og bli ødelagt

bjørn erik

<{POST_SNAPBACK}>

Ah er et mål på kapasitet. A er et mål på strøm. Et gelebatteri som det er snakk om kan gi 900A en kort stund, men skal det gi ut 900 Ah med 1V utlading vil det si (teoretisk) 900A i en time.

Batteriet kan sikkert avgi 900 A, men da snakker vi om toppen et minutt eller to.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg skjønner at her er det mye å lære. Her er litt av reklamen fra Torshov rekvisita.

Trenger du mye kraft? Da er Exide Maxxima 900 (800 Ah) svaret. Et ekstremt tøft batteri med det nyeste innen batteriteknologi. Batteriet kan monteres i alle stillinger og har 3 sett poler.

• 800 A (EN) starteffekt

• Rask opplading

• Ekstrem høy kaldstarteffekt

• 100% lekkasjesikkert

• Meget vibrasjonsbestandig

Batteriet er som sagt lite i fysiske mål.

mvh.

.......etc. som ikke greier å skille på A (Ampere) og Ah (Ampere hours=Ampere timer).  :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

:wink: Skal vi være riktig "pirkete" så skal det vel egentlig hete "Ampér par heure" - han med navnet Ampér som ga måleenheten sitt navn var nemlig franskmann.......... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Dette med strøm, spenning og motstand har alltid vært litt tåkete for meg, så jeg har hatt hjelp i å tenke på det som væske:

Volt er spenning som kan sammenliknes med trykket i et vannrør

Ampere er strøm som kan sammenliknes med mengden vann som strømmer i røret

...og motstand kan ses på som å være en funksjon av rørets diameter

Blir røret for trangt, må det mere trykk til for å presse samme mengde igjennom osv..

M/Y Ellen Marie

Ps: Amperetimer blir på en måte målet på et reservoar Er reservoaret stort, feks et basseng, kan det godt fylles med en lite stråle (lav ampere), men det tar lang, lang tid.

:cheers:

Dette med strøm, spenning og motstand har alltid vært litt tåkete for meg, så jeg har hatt hjelp i å tenke på det som væske:

Volt er spenning som kan sammenliknes med trykket i et vannrør

Ampere er strøm som kan sammenliknes med mengden vann som strømmer i røret

...og motstand kan ses på som å være en funksjon av rørets diameter

Blir røret for trangt, må det mere trykk til for å presse samme mengde igjennom osv..

M/Y Ellen Marie

Ps: Amperetimer blir på en måte målet på et reservoar  Er reservoaret stort, feks et basseng, kan det godt fylles med en lite stråle (lav ampere), men det tar lang, lang tid.

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

En meget fin forklaring (for uinnvidde) du har der!! :yesnod: Letter forståelsen!! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Heisan

<{POST_SNAPBACK}>

Et slikt gel batteri er lite og gir mye kraft (900 A) i en kort stund - akkurat det du trenger for å starte en stor diesel. Slike batterier, f.eks. Optima Yellow Top er små, vibrasjonstolerante, tette, fryser ikke - du kan altså montere det nesten hvor som helst og dermed få plass til et større forbruksbatteri. For å fortsette vannsammenligningen - batteriet er lite men har stort rør. Produsenten sammenligner det med et norgesglass kontra en flaske - mye vann på kortere tid. En annen analogi - start av stor diesel krever vektløftermuskler, ikke langrennsmuskler. Ligge til ankers krever liten kraft over lang tid - langrenn.

Når batteriet skal lades opp, fyller du vann i bassenget. Da er det ikke bare størrelsen på bassenget, men også størrelsen på røret som teller. Generatoren din gir 75 A - dvs at du kunne teoretisk lade 75 Ah på en time hvis all den strømmen gikk rett inn i batteriet - men her er det forskjell på batterier. Gelbatterier lades raskt, dvs du er sikker på å få start nesten uansett bruk. Så fyller du batterirommet med forbruksbatterier ut fra lommebok og hvor lenge du vil ligge uten tilkobling. De lades saktere både inn og ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...