NovaMan Startet 17.Februar.2005 Del på Facebook Startet 17.Februar.2005 Heisan Skal bytte batteribanken i min båt i år med en Volvo diesel 165 hk. Har av en elektro "spesialist" blitt anbefalt å se på batterier av gele typen med 8-900 ah i et lite men dyrt batteri? Generatoren lader ikke mere enn ca. 75 ah, så man får kanskje aldri toppet batteriene? Noen som har erfaring med dette? Har det noe hensikt å gjøre dette? Man skulle jo da tro at man har kapasitet i det uendelige, men................. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2005 Del på Facebook Svart 17.Februar.2005 Generelt er det spenningen som dytter den kjemiske prosessen i ladingen. Amperen er mengden, og maks amp. er bare "tilstede" i ladingen en kort periode. Hulda har 78 amp og 14,7 (tror jeg) volt. Det holder for "mer enn 250 amp". Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Februar.2005 Del på Facebook Svart 17.Februar.2005 Har av en elektro "spesialist" blitt anbefalt å se på batterier av gele typen med 8-900 ah i et lite men dyrt batteri? <{POST_SNAPBACK}> 800-900 Ampere timer i et lite batteri ? Hvilken type batteri er dette ? Dette hørtes meget rart ut. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.Februar.2005 Del på Facebook Svart 17.Februar.2005 Heisan Skal bytte batteribanken i min båt i år med en Volvo diesel 165 hk. Har av en elektro "spesialist" blitt anbefalt å se på batterier av gele typen med 8-900 ah i et lite men dyrt batteri? Generatoren lader ikke mere enn ca. 75 ah, så man får kanskje aldri toppet batteriene? Noen som har erfaring med dette? Har det noe hensikt å gjøre dette? Man skulle jo da tro at man har kapasitet i det uendelige, men................. <{POST_SNAPBACK}> Her er det kanskje litt begrepsforvirring. Det lille dyre gelebatteriet har antagelig muligheter til å gi en strøm på 900 ampere (A) i en kort periode. Med andre ord, det har sikkert ikke mange Ah. Det er et typisk startbatteri. Generatoren din lader definitift ikke i Ampere timer (Ah), men antagelig med 75 A. Forbruksbanken din bør ha nok kapasitet til at du kan ligge standby et par tre dager uten å lade. Om du bruker et gjennomsnitt på 3 A strøm, og skal ligge i 72 timer, trenger du en forbruksbank på i alle fall 440 Ah om du ikke skal få problemer. For å lade opp igjen det meste av det du har brukt (topping tar lengre tid) trenger du i alle fall minst 3 timer gangtid over 1500 RPM. Er du da innom en landstrømskontakt en gang i mellom i løpet av ferien, så burde allt gå bra. Selv har jeg 660 Ah (i forhold til 12V) i forbruksbanken ombord, og har skjelden problemer, selv om strømforbruket antagelig er mere enn 3A i gjennomsnitt. I forhold til et 12V anlegg har jeg dynamoer som tilsammen gir 120A. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
bugs bunny Svart 17.Februar.2005 Del på Facebook Svart 17.Februar.2005 god kveld folkens det høres ut som om dere tenker på sønnack sine Optima gele batterier de røde er på ca 50-60 ah men kan ta ut 700-900 ah i korte perioder,mye brukt i bilstereo bygging da de tåler mye og dype utladninger uten og bli ødelagt bjørn erik Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Har av en elektro "spesialist" blitt anbefalt å se på batterier av gele typen med 8-900 ah i et lite men dyrt batteri? Generatoren lader ikke mere enn ca. 75 ah, så man får kanskje aldri toppet batteriene?Jeg er ingen pesialist på de batteriene men tror nok som andre har nevnt at det er snakk om utladestrøm (A) og ikke kapasitet (Ah) det menes. Er det derimot kapasitet det snakkes om vil det bli veldig tungt, 150kilo pluss tenker jeg. Jeg har drøye 700Ah forbruk fordelt på tre batterier pluss start på 75Ah. Forbruksbatteriene veier hver minst 50kg. Jeg kunne klart meg fint med det halve. Jeg har kun 55A dynamo, men det går greit da jeg er veldig mye underveis og får toppa opp. Har også 50A lader fra landstrøm. Om du får toppet opp er helt avhengig av kjørelengde i tid etter utlading og eventuell lading fra land når du legger fra deg båten. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 god kveld folkens det høres ut som om dere tenker på sønnack sine Optima gele batterier de røde er på ca 50-60 ah men kan ta ut 700-900 ah i korte perioder,mye brukt i bilstereo bygging da de tåler mye og dype utladninger uten og bli ødelagt bjørn erik <{POST_SNAPBACK}> Ah er et mål på kapasitet. A er et mål på strøm. Et gelebatteri som det er snakk om kan gi 900A en kort stund, men skal det gi ut 900 Ah med 1V utlading vil det si (teoretisk) 900A i en time. Batteriet kan sikkert avgi 900 A, men da snakker vi om toppen et minutt eller to. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
NovaMan Svart 18.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg skjønner at her er det mye å lære. Her er litt av reklamen fra Torshov rekvisita. Trenger du mye kraft? Da er Exide Maxxima 900 (800 Ah) svaret. Et ekstremt tøft batteri med det nyeste innen batteriteknologi. Batteriet kan monteres i alle stillinger og har 3 sett poler. • 800 A (EN) starteffekt • Rask opplading • Ekstrem høy kaldstarteffekt • 100% lekkasjesikkert • Meget vibrasjonsbestandig Batteriet er som sagt lite i fysiske mål. mvh. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Det er skremmende egentlig å se hvor mange leverandører og båtjournalister etc. som ikke greier å skille på A (Ampere) og Ah (Ampere hours=Ampere timer). Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 ... men da er det jammen godt at det er noen her som vet det, og som kan opplyse resten av oss! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Walter_S Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 .......etc. som ikke greier å skille på A (Ampere) og Ah (Ampere hours=Ampere timer). <{POST_SNAPBACK}> Skal vi være riktig "pirkete" så skal det vel egentlig hete "Ampér par heure" - han med navnet Ampér som ga måleenheten sitt navn var nemlig franskmann.......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Dette med strøm, spenning og motstand har alltid vært litt tåkete for meg, så jeg har hatt hjelp i å tenke på det som væske: Volt er spenning som kan sammenliknes med trykket i et vannrør Ampere er strøm som kan sammenliknes med mengden vann som strømmer i røret ...og motstand kan ses på som å være en funksjon av rørets diameter Blir røret for trangt, må det mere trykk til for å presse samme mengde igjennom osv.. M/Y Ellen Marie Ps: Amperetimer blir på en måte målet på et reservoar Er reservoaret stort, feks et basseng, kan det godt fylles med en lite stråle (lav ampere), men det tar lang, lang tid. Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Skipper Worse Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Skal vi være riktig "pirkete" så skal det vel egentlig hete "Ampér par heure" - han med navnet Ampér som ga måleenheten sitt navn var nemlig franskmann.......... <{POST_SNAPBACK}> Har du aksenten rett vei, der? Skal det ikke være Ampère? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lotus Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Skal vi være riktig "pirkete" så skal det vel egentlig hete "Ampér par heure" - han med navnet Ampér som ga måleenheten sitt navn var nemlig franskmann.......... <{POST_SNAPBACK}> Og skal man være pinlig nøyaktig pirkete og få det HELT riktig så hette ikke fyren Ampér, men Ampère - André-Marie Ampère Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 Og skal man være pinlig nøyaktig pirkete og få det HELT riktig så hette ikke fyren Ampér, men Ampère - André-Marie Ampère Lotus <{POST_SNAPBACK}> Vi skulle jo egentlig ha fornorsket det til Ampær, om ikke annet så for å få uttalen riktig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bolla Svart 18.Februar.2005 Del på Facebook Svart 18.Februar.2005 disse batteriene er flotte til å dra igang store motorer....men som forbruksbatterier faller de litt vel dyre...husker ikke helt men tror det omtalte batteriet er på ca 50AH og da må man ha litt fet lommebok for å ha en brukanes mengde AH.... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.Februar.2005 Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Dette med strøm, spenning og motstand har alltid vært litt tåkete for meg, så jeg har hatt hjelp i å tenke på det som væske: Volt er spenning som kan sammenliknes med trykket i et vannrør Ampere er strøm som kan sammenliknes med mengden vann som strømmer i røret ...og motstand kan ses på som å være en funksjon av rørets diameter Blir røret for trangt, må det mere trykk til for å presse samme mengde igjennom osv.. M/Y Ellen Marie Ps: Amperetimer blir på en måte målet på et reservoar Er reservoaret stort, feks et basseng, kan det godt fylles med en lite stråle (lav ampere), men det tar lang, lang tid. <{POST_SNAPBACK}> En meget fin forklaring (for uinnvidde) du har der!! Letter forståelsen!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
trønder Svart 26.Februar.2005 Del på Facebook Svart 26.Februar.2005 Heisan Skal bytte batteribanken i min båt i år med en Volvo diesel 165 hk. Har av en elektro "spesialist" blitt anbefalt å se på batterier av gele typen med 8-900 ah i et lite men dyrt batteri? Generatoren lader ikke mere enn ca. 75 ah, så man får kanskje aldri toppet batteriene? <{POST_SNAPBACK}> Et slikt gel batteri er lite og gir mye kraft (900 A) i en kort stund - akkurat det du trenger for å starte en stor diesel. Slike batterier, f.eks. Optima Yellow Top er små, vibrasjonstolerante, tette, fryser ikke - du kan altså montere det nesten hvor som helst og dermed få plass til et større forbruksbatteri. For å fortsette vannsammenligningen - batteriet er lite men har stort rør. Produsenten sammenligner det med et norgesglass kontra en flaske - mye vann på kortere tid. En annen analogi - start av stor diesel krever vektløftermuskler, ikke langrennsmuskler. Ligge til ankers krever liten kraft over lang tid - langrenn. Når batteriet skal lades opp, fyller du vann i bassenget. Da er det ikke bare størrelsen på bassenget, men også størrelsen på røret som teller. Generatoren din gir 75 A - dvs at du kunne teoretisk lade 75 Ah på en time hvis all den strømmen gikk rett inn i batteriet - men her er det forskjell på batterier. Gelbatterier lades raskt, dvs du er sikker på å få start nesten uansett bruk. Så fyller du batterirommet med forbruksbatterier ut fra lommebok og hvor lenge du vil ligge uten tilkobling. De lades saktere både inn og ut. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 26.Februar.2005 Del på Facebook Svart 26.Februar.2005 Hei trønder! Velkommen på forumet! Det er herlig når noen gir forklaringer på området "strøm ombord" på et slikt språk at vi "dummies" kan følge med og forstå. Teskjemetoden, som Walter sier! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.