Vidar B Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Bunnstoff for skip og plattformer, er ikke lov å bruke på lystflåten. Men produktene er i handel selvfølgelig og det er bare å søke på internett så finner du det. Søk på f.eks. "Sigmacoatings.com" så finner du flere. Som for eksempel "Sigma Eco Fleet 530", Sigma Glide r 990, Sigma Syladvance tm 800. Bunnstoffet Eco Fleet 530 leveres i 20 liters dunk som er "blytung". Stoffet virker omtrent i 5 år mot groe. Du trenger heller ikke å bruke båten mye. Bunnstoffet er beregnet for spraymaling men den kan rulles. Det oppstår da små luftblærer når stoffet tørker, og når bunnstoffet er tørt, blir det små hull der hvor blærene var. Disse hullene er kun kosmetisk av utseende og påvirker ikke motstanden mot groe. Fra datablad: High activity TBT-free selfpolishing antifouling with cuprous oxide and organic biocides for aggressive fouling conditions. Service periodes 60 mnd. Må du ha dette så er det vel best å kontakte noen på vestlandet innen vedlikehold av skip. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 blytilsettning i bunnstoff har jeg hørt virker bra??? (slik man hiver på bensintanken på veteranbiler som må ha bly Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Kan dere jo like gjerne tilsette bly? Bly er ett særdeles farlig tungmetall. Kan gi opphav til alvorlige skader. Flere havner sliter med høyt innhold av bly i sedimentene. Det er heller ikke tillatt brukt på fartøy under 25 meter. Jordbruksavrenningen er ikke giftig, det er bare for mye av den i en del områder (nitrogen etc). Pluss svovel og ikke så lite kjemikalier. Hva med Biltema- bunnstoff tilsatt en skvett Round-Up? Sikkert OK hvis det vokser brennesle og skvallerkål under båten. High activity TBT-free selfpolishing antifouling with cuprous oxide and organic biocides for aggressive fouling conditions. Vi er igjen tilbake på kobber. TBT ha vært forbudt siden 2008. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 I forhold til trådstarter, vil jeg snu det hele på hodet: En rekke komponenter har med tiden blitt forbudt å bruke i relasjon til vann da de antas å ha seriøse helse og/eller miljønegative konsekvenser. Vil vel mene det er en tanke arrogant av oss båteiere å sette oss over dette. Sitér dette innlegget Link to post
Asheim Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Jeg skulle legge til en ting til Fargo sin kommentar: Er det ikke også litt arrogant å gå inn for å bryte loven, som om den bare gjelder alle andre en deg selv? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Ventet på den ja, men jeg ba vel om det:) jo da, jeg er vel arrogant og gir litt faen i enkelte ting, men hvem gjør vel ikke det? ikke kom her og si at hvis du hadde fått tilbud om et "engangs-bunnstoff" som var veldig miljøskadelig men som ingen fikk vite om, og du aldri behøvde stoffe båten igjen, at du hadde sagt nei til det? Hvor mange har ikke kastet gamle bilbatterier på havet eller slengt en tom ølboks eller en skvett med gammel spillolje over bord? Det finnes tross alt værre ting. Som da Akerselva døde for noen pr siden, Full city forliset, mexicogulfen(blow out) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Hvor mange har ikke kastet gamle bilbatterier på havet eller slengt en tom ølboks eller en skvett med gammel spillolje over bord? Det finnes tross alt værre ting. Som da Akerselva døde for noen pr siden, Full city forliset, mexicogulfen(blow out) Mener du dette er holdbare argumenter? Det er en vesentlig forskjell på å hive en ølboks på havet, med dårlig samvittighet, og å spørre andre båteiere om hvor man kan hive flest bokser uten å bli oppdaget. Og hvis du mener at enhver miljøadferd som ikke er verre enn ulykken i Mexicogulfen er OK, så er det det samme som å si at vi ikke skal ha et personlig ansvar for å gjøre vårt beste for å ta vare på miljøet. Jeg er ikke noe "bedre" enn deg, kanskje verre for alt jeg vet. Men jeg prøver ikke å unnskylde meg når jeg tar snarveier. Håper noen kan gi deg gode, effektive OG miljøvennlige råd. Dessverre vet jeg ikke nok om dette til å kunne hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 fatter ikke groeproblem annet enn at dere bruker båten for lite Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Vel, ser du er fra Halden, og hvis du ligger med båten i Tista har man vel neppe særlig problemer med groe... hverken på båten eller i områdene langt ut i Ringnesfjorden.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 ringnesfjorden?? hehe. nei men aldrig hatt prob andre stedr heller Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Før krigen hadde de i følge min avdøde far virkelig godt bunnstoff. Et av giftstoffene i det var arsenikk! Skal du ha noe som er ekstra giftig, så tenk på at det skal av engang også. Hvem vil ligge under denne båten å skrape av giften? Eller kanskje leie inn en uvitende person til å skrape bunn? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
egilwh Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 jeg er vel arrogant og gir litt faen i enkelte ting, men hvem gjør vel ikke det? ikke kom her og si at hvis du hadde fått tilbud om et "engangs-bunnstoff" som var veldig miljøskadelig men som ingen fikk vite om, og du aldri behøvde stoffe båten igjen, at du hadde sagt nei til det? Hvor mange har ikke kastet gamle bilbatterier på havet eller slengt en tom ølboks eller en skvett med gammel spillolje over bord? Det finnes tross alt værre ting. Som da Akerselva døde for noen pr siden, Full city forliset, mexicogulfen(blow out) For å si som den yngre garde i familien... Serr??? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Ida Marie III Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jeg har lyst å stoffe båten med det giftigste bunnstoffet som eksisterer, (beregnet for skip/plattformer osv) Hva heter det og hvor får jeg tak i det? Mener å huske at vi hadde noe som het Jotun Penguard på forrige båten jeg jobbet på, det holdt groen på avstand i flere år. Noen med erfaring innen emnet? Men båten du jobber på ligger nok ikke så mye i ro som din egen båt...Der ligger nok en stor del av problemet.. Bruker selv Jotun eller Sea jet sine bunnstoff, selvpolerende, holder fint 1 år, ingen groe.. Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Hørte at noen blander Roundup i mønjen. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Ventet på den ja, men jeg ba vel om det:) jo da, jeg er vel arrogant og gir litt faen i enkelte ting, men hvem gjør vel ikke det? ikke kom her og si at hvis du hadde fått tilbud om et "engangs-bunnstoff" som var veldig miljøskadelig men som ingen fikk vite om, og du aldri behøvde stoffe båten igjen, at du hadde sagt nei til det? Hvor mange har ikke kastet gamle bilbatterier på havet eller slengt en tom ølboks eller en skvett med gammel spillolje over bord? Det finnes tross alt værre ting. Som da Akerselva døde for noen pr siden, Full city forliset, mexicogulfen(blow out) Jo det vil jeg komme og si. Og i tillegg vil jeg si at personer som innehar og fronter holdninger som dine trygt må kunne karakteriserers som retharded. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jo det vil jeg komme og si. Og i tillegg vil jeg si at personer som innehar og fronter holdninger som dine trygt må kunne karakteriserers som retharded. Må være mulig å utvise et minimum av dannelse også når man er uenig. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) Må være mulig å utvise et minimum av dannelse også når man er uenig. Folk som er så late at de ikke gidder å ta med seg søppla til nærmeste avfallsstasjon, men istede velger å dumpe det i naturen, får null respekt fra meg. Gidder ikke gå rundt grøten når jeg konfronteres med den slags holdninger. Oppførselen er rett og slett retarded. Redigert 7.Desember.2012 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Retarded staves det. vet ikke hvem som er ret(h)arded Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Helt enig, men det staves "retarded" Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Ja det var virkelig synd jeg feilstavet det ordet for nå vil vel jensemann2 få det for seg at det er helt ok å kaste tungmetaller og annet skrot rett over ripa. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 En Sea Ray 215 ??? med hekkagregat ?? den bør jo opp en gang i sesongen likevel pga service, da er det vel bare å spyle skroget i samme slengen, vanlig selvpolerende bunnstoff holder for deg også... eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Hvor ille er det egentlig med noe groe under båten i løpet av en sesong? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Har selv hekkaggregat. Tar båten på land annethvert år. Skroget har som regel bare litt slim, mens aggregatet er reine blåskjellfarmen. Bruker selvpolerende bunnstoff. Har prøvd forskjellige merker, men alle gjør jobben... Skulle gjerne funnet noe som virker på drevet også... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.