Jump to content

Glen-L mål, boardfeet?

njaalern

Recommended Posts

Hei.

Har lyst til å bygge en glen-l zip båten. Før jeg går igang vil jeg danne meg ett prisgrunnlag. Setter opp en liste over alle materialene jeg trenger, og da står det:

Frames

Spruce or Mahogany

30 bd ft. 1" random widths & lengths

Og da lurer jeg på hva som menes med akkurat de målene. Står og at jeg trenger en del douglas fir, får jeg tak i dette i Norge? Eller vil helt vanlig gran holde her?

Jeg bygde min Squirt i vanlig gran fra byggmakker, brukte og de vanlige finerplatene som jeg fant på Byggmakker. Epoxy og duk bestilte jeg fra Sveås Kjemi.

De spantene (frames) bygde jeg av 1" høvlede fruru, men andre her på forumet har bygget en Zip så de har vel noen andre preferangser.

Husk det er avhenighets skapende å bygge båt....

Jo fler leketøy, jo bedre...

På min TwoPlus mener jeg at det stod at spantene ikke måtte være smalere (om en kan bruke et slik uttrykk) enn 4" . Regner du 1" * 4" og finner ut hvor langt dette arealet må være for å bli 140liter ender du vel på ca 55m.

Men spanter er krumme og det er ikke alltid lett å få utnyttet materialet optimalt, så dette er bare en indikasjon.

Spantene mine bygget jeg av furu glattkant kjøpt hos Byggmakker og andre lignende butikker. Rettvokst og kvistfritt. Krever heller ikke mye arbeid utover å kappe til i riktig fasong. Sterkt nok i massevis.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Når jeg bygde min Squirt, kjøpte jeg en mahognyplanke på 1" som var ca 45-50cm bred og 5m lang. Den holdt til å bygge spant samt kjøl, stringers etc. Firmaet i Oslo hvor jeg kjøpte den heter Opticom eller noe sånt i dag. Står om det i min Squirt-tråd. Oslo Finerfabrikk har også Mahogny i fallende lengder.

For å bygge ZIP vil jeg anta du trenger et par slike bordinger, da det er flere spant og større lengder.

Jeg tok med meg planken hjem og fikk en trappesnekker på Rolvsøy til å dra den gjennom tykkelsehøvelen sin før jeg merket opp og skjærte ut alt jeg trengte. Tror jeg betalte ham en hundrings eller to. Vel anvendte penger. Tror vi høvlet ned fra 25 til rundt 21-22mm før den var helt strøken. Glen-L oppgir dimensjoner før høvling, altså råskjærte materialer. De regner med at man må høvle ned til nærmere 3/4" (19mm), så man har litt å gå på selv om man ikke høvler av mer enn nødvendig.

Du må gjerne komme oppom og se på båten min hvis du vil, send meg en IM så skal du få litt mer info. Zip og Squirt er bygd på samme måte, Zipen er bare litt større alle veier.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...