Jump to content

Vannlekkasje-vatn halveis opp på motor (Steyr)


magnumlars

Recommended Posts

Båten har under lagring tatt inn regnvatn i motorrommet. Når feilen vart oppdaga stod vannstanden over reimhjulet på motoren.

Motoren er ein SOLAS-godkjent Steyr 246 (6-syl) 2007-mod. Står i ein mobbåt.

 

Dynamo og startar reknar eg med er kaputt uansett, men korleis er det med resten skal tru? Har hørt eingang at solas-godkjente motorar skal tåle ekstra høg vannstand, men dette er bere noko eg har hørt.

 

Er svinghjulshus lukka/tett, eller kan vatn trenge inn her og ødelegge dempeplate osv? Motoren er kobla til vannjet uten gir.

 

 

Mottar svar med stor glede for hurtig skadebegrensing

Link to post

Jeg kjenner ikke til den motoren og skal ikke peberope meg stor kunnskap på detaljnivå når det gjelder motorer, men det jeg har lest meg til her på forumet og hørt rundt om, så er det viktig å ta ting litt med ro aller først. Det er når du fjerner vannet at det begynner å haste. Da slipper du okygen til og rustdannelser kan aksellerere.

Dette gjelder om du har fått vann inn i motoren. Om du har hatt vann bare opp til veivhjulet, kan det jo godt hende at det ikke har kommet vann inn i oljen og kanskje er det beste å:

Peile olje, er denne uten vann og nivået ikke høyere enn maksmerket, bør du forsøke få start på den. Gjerne la den svive litt forsiktig først med ventilene løftet om du har ventilløfter, (Gjerne en mekanisk spak i forkant av motor høyt oppe)

Startmotoren trenger kanskje å dynkes med elektrospray eller noe vannfortrengende for å fungere, men du skal ikke se bort i fra at den fungerer om den ikke har vært alt for lenge under vann.

 

Som sagt før, er jeg ingen ekspert på dette, men har hørt at det er om å gjøre å få start på den så fort som mulig, eller få fylt sylindre med diesel evt parafin. Du vil ikke har rust inn der det skal være glatt.

 

Så langt jeg skjønner av en motor, så er det olje i en motor et stykke oppover motoren og siden oljen ikke spruter ut mens du har oljetrykk, kan jeg ikke skjønne hvordan det skal komme vann inn i oljen uten at det kommer inn gjennom der motoren trekker luft.

 

Militære lastebiler med snorkel kan kjøre med vann over panseret så lenge ikke snorkelen som suger luft til motoren tar inn vann.

Det samme gjelder en del landrovere o.l. så om vannet bare har nådd opp til veivhuset, skal du ikke gi opp så lett... men som sagt.. få start på denne motoren så fort som mulig. Både en dag fri fra jobben + innleie av en motorkyndig, er langt billigere enn ny motor.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

En liten presisering av hva jeg har hørt/lest, så er det beste å la motoren bli under vann til du har alt klart til konservering, slik at noen velger å ta ut motoren og senke den under vann, til de har alt klart, men dette er om motoren har vært helt under vann. I ditt tilfelle, er peiling av olje første prioritet. Er det normal stand og ikke vann i oljen, er det om å gjøre å få startet den så fort som mulig.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Detter er ferskvann, har jeg forstått deg riktig. I så tilfelle blir skadeomfanget og skader

ikke like ille som om du har fått saltvann innimellom. Som nevnt over spray over starter/dynamo, følere og koblingspunkter. Demperplata tåler også vann vil jeg tro. Har du ikke fått vann inn i motoren (olja) tror jeg denne snart er i gang igjen.

Sikkert lurt å få satt på varme i motorommet for å få tørket opp fukt.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post

Tar det litt overfladisk, i og med at RSL har gått i dybden. Nå er dette regnvann, og ikke så korrosivt som sjøvann. Som RSL skriver, når du først starter, gjennomfør jobben hurtigst.

 

Dynamo og starter som har vært under, spray og tørk i stekeovnen på litt over 100 grader. Kjøp eventuelt ny komfyr til madamen. Muligheten for at du kan oppleve havarier på disse enhetene senere er absolutt til stede.

 

Sjekk om det er høyt oljenivå i bunnpannen. Da ligger i såfall vannet underst. Uansett, bytt olje og filter. Monter tørket dynamo og selvstarter. Plukk ut dyser, kjør på starter for å få ut eventuelt vann. Men om vannet ikke har vært høyere enn 'halvveis opp', så er det lite trolig at det har kommet vann på sylindertoppene. Men vær oppmerksom på at om du hopper over denne testen og motoren starter med vann på stempeltoppene, så kan du se deg om etter ny motor. Start motoren og kjør den varm. La den kjøle ned og bytt olje og filter. Start opp en gang til og la den gå varm. Deretter skulle det være greit.

Link to post

Du skriver at vannet stod over reimhjulet. Hvilke reimjul, er det reimhjulet på veiva,dynamo,vannpumpa eller på impellerpumpa du mener. Detter er en pumpedysemotor,så det er litt mer arbeid å ta ut dysene en

"vanlig" Husk også på "fødepumpa" som ligger på samme side som oljefilter og dieselfilter. På disse motorene

er denne elektrisk og sitterforholdsvis lavt. Sjekk for vann.

Ring til Univa, disse er hovedimportør og meget greie å prate med: http://univa.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...