Jump to content

bytte kuleventiler mens båten ligger på vannet, uforsvarlig?

Alternes..

Recommended Posts

Om målet er å få vanninntaket tett i vinter, men at kranen står åpen og ikke fungerer, ville jeg vel heller ofret slangen og banket inn en propp og skrudd på slangeklemmer. evt satt en kran til i serie som tidligere foreslått om du trenger fungerende kran i vinter.

Er vannintaket tett fordi du ikke får åpnet kranen, ville jeg heller satt et T-stykke etter et annet inntak eller forsøkt leve med at jeg ikke fikk saltvann inn før til våren.

Som andre har sagt, er det vanskelig å råde noen til å skru med krefter på ting man ikke har sett eller eier selv. Det er stor sansynlighet for at det går greit å mekke dette uten alt for stor vanninntengning, men ikke pokker om jeg vil skrive at jeg tilråder deg å gjøre det.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hvis ventilen er en 1/2" eller 3/4" går det greit HVIS en har plugger liggende klar. Jeg skiftet to st. 1/2" ventiler på min forrige båt mens den lå på sjøen. Det skjedde ingenting slik som en ser i Donald Duck- bladene med en vannsprut to meter til værs og rederen sittende på toppen. Og pluggen lå klar i tilfelle...Ventilen ble skrudd av, en vannsprut ca. en drøy cm. i diameter og 20- 25 cm høy kom inn,

Synes det var rart. Når jeg tar opp giveren til loggen og slurver med å få i pluggen, står spruten kraftig.

Har gjort det, og det gikk helt greit. Det var kuleventilen til septiken som satt helt fast og måtte byttes. Utløpet er rett under vannlinjen. Hadde en i gummijolla som brukte en gummihanske og en fille og stappet inn i hullet for å tette fra utsiden. På innsiden hade jeg alt klart inkl. en treplugg og en hammer om det skulle bli problem. Kunne ikke bruke treplugg på utsiden p.g.a. taggene på gjennomføringen. Lurte litt på å strekke et fall ut på motsatt side og feste det der for å vinsje båten over på siden, men droppet det. ble minimalt med vann i båten.

Har ikke mulighet for å krenge båten, om gjennomføringene ikke står veldig dypt da..?

Kan jo bytte mens noen seiler båten en lang krysslegg i stabil vind ;-)

Dagens mest kreative! Pass bare på å ha med nok deler. Må du vende for å hente mer på land, har du plutselig inntaket på det laveste punktet. Vil gjerne at du poster en utførlig beretning dersom du velger denne metoden!

Cockpitdrenering under vann her også, tror da det er ganske vanlig i seilbåt, i alle fall med sentercockpit. Men gjør det noe om en ikke har kraner? Mine kraner står åpne hele tiden.

Nå er båtfolk fleksible, men å bo i en Rana 15?

Jeg fikk en gang et tilsynelatende alvorlig spørsmål fra en som lurte på om det var en robåt jeg bodde i. "Jeg bor i båt" er for en del tilnærmet synonymt med "jeg er uteligger", merkelig nok.

Jeg fikk en gang et tilsynelatende alvorlig spørsmål fra en som lurte på om det var en robåt jeg bodde i. "Jeg bor i båt" er for en del tilnærmet synonymt med "jeg er uteligger", merkelig nok.

At jeg tidvis overnatter ute i sovepose om vinteren, er det få som hever øyebryn over. Når jeg tar et par dager i båten om vinteren, er det langt fler som stusser. Ser for seg kalde, råe og sure nettet.

mine cokpitdreneringer er under vann ja.. det er også en liten bøy på de så det blir stående litt vann i slangene hele tiden. noe jeg ble oppmerksom på da jeg kjente på de og det knakte i is.. tinte de opp og fylte på litt frostveske.. jeg selv synes det er litt skummelt å ha to gjennomføringer som det ikke går an å stenge med kraner :/ ser at det er flere her som setter spørsmålstegn ved å bo i denne "rana 15" så da slår vi det fast først som sist at det ikke dreier seg om denne, hehe. men jeg har den fortsatt så om noen eventuellt ønsker å leie denne for bopel kommer vi nok fram til en grei pris :giggle:

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

. Tec-7 eller hamp på gjengene.

"Tec7 på gjengene", var ett særdeles dårlig tips. DA skal du neste gang du skal bytte ventil, slite med å få løs ventilen uten å dra løs gjennomføringen.

Hamp og Permatex el. er det som bør brukes under vann.

Noen sverger til Loctite produkter, ikke jeg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei. Her var det mange med klare meiningar, men har dei prøvd det som trådstartar spør om? Eg tvilar på det. Eg har sjølv skifta ein skrogventil medan båten låg på sjøen. Det gjekk heilt fint. Eg satte i ein konisk plugg frå utsida, før eg byrja, og tok den ut når ventilen var skifta. Det skal seiast at eg visste at gjennomføringa var i god stand.

Lykke til.

Ask

Guest Avmønstret#

En mann i 50 årene, edru og forøvrig oppegående trodde at vi seilte hvileløst ute på sjøen uten å gå i havn når jeg fortalte at vi hadde vært på 3 ukers båtferie. Man skal ikke ta for gitt at folk skjønner noe som helst egentlig.

mine cokpitdreneringer er under vann ja.. det er også en liten bøy på de så det blir stående litt vann i slangene hele tiden. noe jeg ble oppmerksom på da jeg kjente på de og det knakte i is.. tinte de opp og fylte på litt frostveske.. jeg selv synes det er litt skummelt å ha to gjennomføringer som det ikke går an å stenge med kraner

Hmm... er det det som er utgangspunktet for at du vil ha båten på land for å montere kraner?

Mine spygatter har heller ikke kraner og det fryser nok der av og til, men det bekymrer meg lite.

Om du setter på en kran, så hindrer du isen å flytte seg en vei og den har bare en vei igjen utover å vokse "utover". Hvor mange tusen Bavariar er det ikke som er konstruert på akkurat samme måte som ligger ute i boblehavn og hvor eier ikke har gjort noe som helst med dette?

Uten kraner, kan isen fritt sprenge seg letteste vei ut og inn gjennom slangen og la selve slangen være i fred..... Er du helt sikker på at du ikke tar opp båten for å LAGE et problem?

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

ja det stemmer .. på land for å montere kraner ja.. dette gjelder mine begge seilbåter som har samme problemet. Dette er mulig du har et poeng der RSl:) og at jeg har latt meg skremme litt for mye av skrekkhistoriene := jeg har postet et nytt innlegg angående reise og mine navigeringskunnskaper litt lengere ned på siden.. kanskje du kunne ha kommet med noen inspill der? :) under navnet alternes,, da jeg har glemt passor for mercury, og ikke er akkurat ekspert på data for å fikse dette

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...