RSL Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Om målet er å få vanninntaket tett i vinter, men at kranen står åpen og ikke fungerer, ville jeg vel heller ofret slangen og banket inn en propp og skrudd på slangeklemmer. evt satt en kran til i serie som tidligere foreslått om du trenger fungerende kran i vinter. Er vannintaket tett fordi du ikke får åpnet kranen, ville jeg heller satt et T-stykke etter et annet inntak eller forsøkt leve med at jeg ikke fikk saltvann inn før til våren. Som andre har sagt, er det vanskelig å råde noen til å skru med krefter på ting man ikke har sett eller eier selv. Det er stor sansynlighet for at det går greit å mekke dette uten alt for stor vanninntengning, men ikke pokker om jeg vil skrive at jeg tilråder deg å gjøre det. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Euklid Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Her synes jeg også et vesentlig poeng må være hvor rutinert den/de som skal utføre operasjonen er. Har man byttet noen titalls gjennomføringer tidligere og evner å bedømme tilstanden er det kanskje ingen stor utfordring, jeg er superskeptisk til å skifte gjennomføringene mine også med båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Hvis ventilen er en 1/2" eller 3/4" går det greit HVIS en har plugger liggende klar. Jeg skiftet to st. 1/2" ventiler på min forrige båt mens den lå på sjøen. Det skjedde ingenting slik som en ser i Donald Duck- bladene med en vannsprut to meter til værs og rederen sittende på toppen. Og pluggen lå klar i tilfelle...Ventilen ble skrudd av, en vannsprut ca. en drøy cm. i diameter og 20- 25 cm høy kom inn, Synes det var rart. Når jeg tar opp giveren til loggen og slurver med å få i pluggen, står spruten kraftig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Hvis du skal bytte kran i din Rana 15 er det kanskje greiest å trekke den på land? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Har gjort det, og det gikk helt greit. Det var kuleventilen til septiken som satt helt fast og måtte byttes. Utløpet er rett under vannlinjen. Hadde en i gummijolla som brukte en gummihanske og en fille og stappet inn i hullet for å tette fra utsiden. På innsiden hade jeg alt klart inkl. en treplugg og en hammer om det skulle bli problem. Kunne ikke bruke treplugg på utsiden p.g.a. taggene på gjennomføringen. Lurte litt på å strekke et fall ut på motsatt side og feste det der for å vinsje båten over på siden, men droppet det. ble minimalt med vann i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Det er selvfølgelig ingen rana 15 som det skal skiftes kraner på her men en 34 ft bavaria jeg tipper jeg heller går for å pakke ut hele båten og få slipsatt den for bytte. problemet mitt er at det ikke er kraner i det hele tatt på cokpit dreneringene men gjennomføring uten kran :/ Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Har ikke mulighet for å krenge båten, om gjennomføringene ikke står veldig dypt da..? Kan jo bytte mens noen seiler båten en lang krysslegg i stabil vind ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Synes det var rart. Når jeg tar opp giveren til loggen og slurver med å få i pluggen, står spruten kraftig. Spruten står aldri høyere enn nivået på vannflata utenfor båten. Loggen står vanligvis helt i bunn, men et sjøvannsinntak kan stå langt opp på sida.... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Har ikke mulighet for å krenge båten, om gjennomføringene ikke står veldig dypt da..? Kan jo bytte mens noen seiler båten en lang krysslegg i stabil vind ;-) Dagens mest kreative! Pass bare på å ha med nok deler. Må du vende for å hente mer på land, har du plutselig inntaket på det laveste punktet. Vil gjerne at du poster en utførlig beretning dersom du velger denne metoden! Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 tipper jeg står over ;) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Free Lillehammer Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 tipper jeg står over ;) Det synes jeg var deffensivt! Grei kryss for disse kara: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2053340 Får du til dette, trenger du ikke bekymre deg for en dråpe inn, men du bør ha en stødig rormann... Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 (redigert) da vet i allefall du hva du skal gjøre om du skulle havne i en lignende situasjon som meg lykke til saken er i allefall død! båten skal opp på slipp, jeg tar ingen sjangser! Redigert 9.Desember.2012 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
S/Y Emma Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Med en Rana 15 er det vel bare å dra den opp i fjøra og skifte. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Free Lillehammer Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Med en Rana 15 er det vel bare å dra den opp i fjøra og skifte. Mulig det dreier seg om noe annet enn Rana 15. Mercury nevner i en annen tråd at båten er til å bo i. Nå er båtfolk fleksible, men å bo i en Rana 15? Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 problemet mitt er at det ikke er kraner i det hele tatt på cokpit dreneringene men gjennomføring uten kran :/ Sier du her at cokpitdreneringen din har utløp under vann? Jeg trodde det var mest vanlig å ha denne over vannlinjen jeg??? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Cockpitdrenering under vann her også, tror da det er ganske vanlig i seilbåt, i alle fall med sentercockpit. Men gjør det noe om en ikke har kraner? Mine kraner står åpne hele tiden. Nå er båtfolk fleksible, men å bo i en Rana 15? Jeg fikk en gang et tilsynelatende alvorlig spørsmål fra en som lurte på om det var en robåt jeg bodde i. "Jeg bor i båt" er for en del tilnærmet synonymt med "jeg er uteligger", merkelig nok. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Sier du her at cokpitdreneringen din har utløp under vann? Jeg trodde det var mest vanlig å ha denne over vannlinjen jeg??? Stusset også over det. Det medfører tregere vanntømming. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Jeg fikk en gang et tilsynelatende alvorlig spørsmål fra en som lurte på om det var en robåt jeg bodde i. "Jeg bor i båt" er for en del tilnærmet synonymt med "jeg er uteligger", merkelig nok. At jeg tidvis overnatter ute i sovepose om vinteren, er det få som hever øyebryn over. Når jeg tar et par dager i båten om vinteren, er det langt fler som stusser. Ser for seg kalde, råe og sure nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 (redigert) mine cokpitdreneringer er under vann ja.. det er også en liten bøy på de så det blir stående litt vann i slangene hele tiden. noe jeg ble oppmerksom på da jeg kjente på de og det knakte i is.. tinte de opp og fylte på litt frostveske.. jeg selv synes det er litt skummelt å ha to gjennomføringer som det ikke går an å stenge med kraner :/ ser at det er flere her som setter spørsmålstegn ved å bo i denne "rana 15" så da slår vi det fast først som sist at det ikke dreier seg om denne, hehe. men jeg har den fortsatt så om noen eventuellt ønsker å leie denne for bopel kommer vi nok fram til en grei pris Redigert 9.Desember.2012 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Mariell Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 . Tec-7 eller hamp på gjengene. "Tec7 på gjengene", var ett særdeles dårlig tips. DA skal du neste gang du skal bytte ventil, slite med å få løs ventilen uten å dra løs gjennomføringen. Hamp og Permatex el. er det som bør brukes under vann. Noen sverger til Loctite produkter, ikke jeg. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ask Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Hei. Her var det mange med klare meiningar, men har dei prøvd det som trådstartar spør om? Eg tvilar på det. Eg har sjølv skifta ein skrogventil medan båten låg på sjøen. Det gjekk heilt fint. Eg satte i ein konisk plugg frå utsida, før eg byrja, og tok den ut når ventilen var skifta. Det skal seiast at eg visste at gjennomføringa var i god stand. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Jeg fikk en gang et tilsynelatende alvorlig spørsmål fra en som lurte på om det var en robåt jeg bodde i. "Jeg bor i båt" er for en del tilnærmet synonymt med "jeg er uteligger", merkelig nok. En mann i 50 årene, edru og forøvrig oppegående trodde at vi seilte hvileløst ute på sjøen uten å gå i havn når jeg fortalte at vi hadde vært på 3 ukers båtferie. Man skal ikke ta for gitt at folk skjønner noe som helst egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 mine cokpitdreneringer er under vann ja.. det er også en liten bøy på de så det blir stående litt vann i slangene hele tiden. noe jeg ble oppmerksom på da jeg kjente på de og det knakte i is.. tinte de opp og fylte på litt frostveske.. jeg selv synes det er litt skummelt å ha to gjennomføringer som det ikke går an å stenge med kraner Hmm... er det det som er utgangspunktet for at du vil ha båten på land for å montere kraner? Mine spygatter har heller ikke kraner og det fryser nok der av og til, men det bekymrer meg lite. Om du setter på en kran, så hindrer du isen å flytte seg en vei og den har bare en vei igjen utover å vokse "utover". Hvor mange tusen Bavariar er det ikke som er konstruert på akkurat samme måte som ligger ute i boblehavn og hvor eier ikke har gjort noe som helst med dette? Uten kraner, kan isen fritt sprenge seg letteste vei ut og inn gjennom slangen og la selve slangen være i fred..... Er du helt sikker på at du ikke tar opp båten for å LAGE et problem? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Alternes. Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 (redigert) ja det stemmer .. på land for å montere kraner ja.. dette gjelder mine begge seilbåter som har samme problemet. Dette er mulig du har et poeng der RSl:) og at jeg har latt meg skremme litt for mye av skrekkhistoriene := jeg har postet et nytt innlegg angående reise og mine navigeringskunnskaper litt lengere ned på siden.. kanskje du kunne ha kommet med noen inspill der? :) under navnet alternes,, da jeg har glemt passor for mercury, og ikke er akkurat ekspert på data for å fikse dette Redigert 9.Desember.2012 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.