Jump to content

seile helgeland-oslo uten nevneverdige navigeringskunnskaperi

Alternes.

Recommended Posts

Jeg skal til sommeren seile helgeland-oslo med min 25 ft seilbåt.. jeg har mye seilingkunnskaper fra før og har deltatt på blant annet færdern. holendrn en del ganger som mannskap.. men å navigere på tradisjonellt vis har jeg dog ikke lært meg.. jeg hentet påten i namsos og seilte den opp til helgeland i sommer uten problemer. jeg benyttet meg da av kompass, kartplotter, gps på telefonen som jeg brukte for og til enhver tid å vite hvor jeg befant meg på kartet.. mine tradisjonelle navigeringskunskaper er vel heller skrall og jeg er dermed litt skeptisk til å fullføre denne reisen som vil bli mitt livs lengste uten tradisjonelle navigeringskunskaper..lengde grader, posisjoner utifra tradisjonelle utmålinger har jeg ingen kunnskaper om.. vil mine begrensede kunskaper som begrenser seg til det elektroniske gjøre denne ferden uforsvarlig? bør jeg lære meg vesentlig mere om tradisjonell navigering før jeg legger ut på denne reisen, eller er det jeg har tilstrekelig?

Snakk gjerne rett fra levra og si hva dere mener! for å dra på en slik reise som vil bli mitt livs lengste uten de nødvendige kunnskapende vil for meg være uaktuellt da jeg merner sikkerheten må veie tyngst..

takker for alle svar fra kyndige folk her på området :)

KNS MEDLEM

Meld deg på et D5L-kurs, kjempelærerikt og ikke minst nyttig:-)

Kan også anbefale D5L, har hatt stor nytte av det selv. Men det er forholdsvis kostbart og tidkrevende, og det kan være lurt med litt grunnkunnskap og erfaring for best mulig utnyttelse av kurset.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Du bør i alle fall tilegne deg navigasjonskunnskaper tilsvarende båtførerbeviset. Og så må du stole på båtens tekniske tilstand slik at du ikke får overaskelser om du kommer opp i urolig sjø.

Dersom du greier å rote deg til Tilremsfjorden (og det greier du selvfølgelig) følger du hurtigruteleia til Bergen. Sør for Bergen har de jo ikke hurtigrutelei, men farvannet er antakeligvis farbart likevel. Denne hovedleia langs kysten er godt merket, slik at du er rimelig trygg selv om du ikke er verdensmester i navigering. Men det vil helt sikkert lønne seg å planlegge ruten godt i forkant av turen. Og så må du har kart som dekker hele ruta, enten på papir eller elektronisk, eller aller helst begge deler.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...