larsjohan Startet 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2012 Heisann, Vurdere kjøp av en Halco 29 Offshore. Den har motor/gir fra 2009 med få gangtimer (Iveco NEF 370) I forbindelse med motorbytte ble også en tunnellkassett støpt inn med nytt propellanlegg. Jobben ble utført hos Mangar Reigstad. FINN annonse: http://www.finn.no/f...nnkode=37779324 Hva tror dere om 370hk i en slik båt, er det andre her som har erfaring med over 300hk i en Halco 29? Hvordan vil den oppføre seg i hastigheter over 35knop? Omtale og tester jeg finner av Halco er det stort sett positive når det er snakk om sjøegenskaper. Men konstruktøren hadde vel neppe i tankene at denne båten skulle gjøre noe mer enn 30 knop, eller.. En anne faktor er selvfølgig kvaliteten på arbeidet som er utført, som er helt avgjørende. Har besiktiget båten og arbeidet ser greit ut, selv om noen løsninger bærer preg av hastverk. Ble noe skeptisk etter å leste denne tråden, https://baatplassen.n...-store-mangler/ Dette er på siden av formålet med denne tråden, så jeg ønsker derfor ingen debatt omkring denne saken. Håper på gode svar fra noen som har kjennskap til og/eller erfaringar med Halco 29. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Har du lest denne brukttesten: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-brukt-halco-29-offshore-skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeepen Etter å ha fulgt med på bruktmarkedet i lengre tid, har jeg fått inntrykk av at Halco ofte er lavt priset i forhold til tilsvarende andre båter. De krever en viss størrelse på motor for å komme lett og raskt i plan, skulle ikke være problem med den du har sett på... Sitér dette innlegget Link to post
larsjohan Svart 14.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 Har leste denne ja. 250hk + er vel passende for denne båten med tanke på hvilke motorer som eksisterer i dag i forhold til på 70-80 tallet. Folholdet vekt/hestekrefter har økt betrakelig. Da denne båten ble lansert var vel eksemplevis Ford 28XX både lett og effektsterk i folhold til andre motorer. Er delvis enig i prisene på Halco. Mye av det som ligger for salg har både gamle og "små" motorer, men likevel ligger de noe høyt etter min mening. En del av Halcoene på markedet er etter min mening å anse som bare et skrog med dårlig innredning, gjerne halvfabrikat som utgangspunkt. Men for all del, det eksisterer jo også en del gode eksemplar men som er priset deretter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 Nå var det vel Magnar Reigstad som konstruerte Halco 29 i sin tid også om jeg ikke husker feil, så at han kjenner båtens egenskaper burde det ikke være tvil om. Han er en mann med mange gode ideer, men den tråden du linker til antyder vel kanskje at selve produksjonsprosessen ikke er hans sterkeste side. Så jeg ville inspisert båten grundig, en såpass omfattende ombygging som innsetting at tunnellkasett kombinert med det som vel må være rekord i motorstørrelse i en Halco 29 stiller stor krav til at utførelsen er 100%. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 14.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 Er noe skeptisk til hele prosjektet med svær motor og overflatepropell, stor fart er jo alltid en fordel, men slike ombygginger pleier alltid og ha noen negative sider. Anbefaler grundig test under ulike forhold samt et kritisk blikk etter sprekkdannelser osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.