Jump to content

Kjedelig sak, Kloster Patrol 28 med store mangler


-morten-

Recommended Posts

Je bare kikka lit etter slike båter som Targa Delta Paragon osv. Har bestandig sett på Kloster som sikkelige kvalitetsbåter... Men så jo fort at dette ikka var noen skryteanonnse! Jeg er også lit usikker på hvorfor anonnsøren velger å vinkle den på den måten..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvis man finner så mye feil med en båt, hvorfor har han da kjøpt den!!? Eller erdette en båt som er kjøpt ny der skader og feil har kommet gradvis frem. Må si det fagarbeidet som er gjort ombord rett og slett er av veldig dårlig og amatørmessig standard! Mest skremmende er krakkeleringene i laminatet og tilpassing/fuging av diverse. Hadde en elektrikker hatt dette som fagoppgave tror jeg sannelig ikke dette hadde vært langt unna stryk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Et annet perspektiv, kanskje potensiell selger ønsker å bevise at båten har lav salgsverdi.

 

Siden selger selv er TS her, kommer det muligens flere refleksjoner på denne saken? Han må regne med at potensielle kjøpere også leser BP.

 

Når nye biler lanseres, er det ikke uvanlig at de første kjøperne signerer usett. Dette fordi man stoler på leverandøren. Dersom dette er en slik sak, hadde ikke selger mulighet til å synfare det konkrete objektet først.

 

Link to post
Share on other sites

Forbløffende bildeserie. jeg har svært stor sans for Reigstad og disse Patrol-båtene, og har tidligere skrytt P32 aldeles opp i skyene. Jeg fikk et svært solid inntrykk av håndverket som var utført på P32. Jeg lurer på hva slags forhistorie denne båten har, for dette kan umulig være noe fabrikken kan være bekjent med.

Link to post
Share on other sites

Og dette sammenrasket av en båt skal de ha 600 000 for? Jeg har stor sans for båttypen, men dette kan da ikke være verdt 600 000 selv om båten har deler for såpass. Skal man ha dette i bra stand så har man litt av en jobb foran seg, en ting er det som er påpekt, en annen sak kan være andre feil i støp som ikke var mulig for takstmann å avdekke ved besiktning. Når båten har gått i fem år med åpne hull der vannet fritt kan renne inn i litt sjø så kan det jo også ha stått vann mellom skrog og overbygg og det kan umulig ha vært bra. Ser ikke for meg at båten er helt på stell selv om lista fra takstmannen blir utbedret, og den lista er jo i seg selv lang nok.

 

Når det er sagt, så er nok ikke ledninger litt hist og pist noe enestående på nye båter. Jeg ser nå bare på min egen båt, ser jo selvsagt ikke på langt nær så ille ut men det er ikke akkurat like pent og ryddig lagt som det burde ha vært heller. Løse kabler som er strekt litt her og der uten klamring og ledningsender som går ingensteds. Umulig å se før innredningen plukkes ned, så ikke lett å oppdage for kjøper.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en klassist historie da? Forhandler av båten kvier seg for å i praksis akseptere hevning av kjøpet fordi det koster penger. Disse pengene ser man jo umiddelbart (siden det dreier seg om likvider), mens tapt omsetning pga omdømmeta, er lite direkte synlig.

 

Ikke er det heller sikkert at forhandleren har økonomi til å være med på heving av kjøpet. Det er nok av tilfeller fra byggebransjen der aktører går over ende fordi reklamasjonene blir for økonomisk byrdefulle.

 

Link to post
Share on other sites

Og dette sammenrasket av en båt skal de ha 600 000 for? Jeg har stor sans for båttypen, men dette kan da ikke være verdt 600 000 selv om båten har deler for såpass.

Opplyser at moms tilfaller kjøpssum..

 

Er det en butikk som skal selge båten? Eller hvorfor skal man ha moms på toppen?

Link to post
Share on other sites

Kan være et vedkommende har regisrert den på et firma kanskje. Momsen må vel han uansett stå ansvarlig for?

 

Et godt råd ved kjøp av båt er uansett. Sjekk objektet, motor og alt utstyr nøye. Av og til vil man ikke tro hvilke ting man kan oppdage.

Det gjelder både på nytt og brukt. Såkalt seriøse produsenter kan også ha "svin på skogen" (har erfart det).

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett hvor billig man får båten så må jo overbygg og skrog splittes slik at man kan sjekke laminatet, det må jo forsterkes og modifiseres for at båten skal være sikker. Det er tydelig at det er feil i laminatet eller at det rett og slett er for tynt. Rekkestøtter som ikke har annleggsflater er en utrolig slurvete feil. Det er mye på den lange lista en båtbygger ikke kan si seg fornøyd med om han har en liten smule yrkesstolthet. Det elektriske kan man jo enkelt få skikk på med en dyktig elektrikker med rett utstyr og matriell.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Enig med Fargo LIllehammer! Her har det jo ikke vært noe spekulasjoner vel! Det står jo opplistet i annonsen hvor feilene er! Det er snakk om fakta og en båt som ikke har tilfredstilt lover og regler pga manglende dokumentasjon. Må si jeg synes veldig synd på han som har kjøpt denne båten og rett og slett fått katta i sekken! De feilene og skadene som ramses opp er dyre å utbedre.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En sak har alltid to sider. Kanskje det er firma som har båten, derav mva.

Kanskje de bestilte båten ny på expresshasteordre og hadde avtale med leverandør om at lavere kvalitet var greit på besparing av byggetid. Kanskje de til og med tok på seg deler av jobb/ferdigstilling sjølv?

I så fall har de kanskje fått det de betalte for.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Finnes vel masser av eksempler på at kjøpere har betalt ut en båt, og i ettertid ser at det er mange feil. Mange forhåndsbetaler alt for mye uten sikkerhet også kan det se ut til ut i fra oppslag i media.

Her har vel eier kjørt sak opp mot selger uten hell. Saken drar ut i det evige. Og kjøper vil bare bli kvitt båten for å kjøpe seg ny. Skjønner godt han da vil opplyse om alle feil for ikke å bli tatt på det senere. Og heller eventuelt kjøre sak opp mot første selgeren for å få dekt tapet.

På den måten har en fått frigitt litt midler, samt at en kommer unna ytterligere verditap om en ikke får en løsning med første selger.

 

Spørsmål:

Om den har vært inne 3 ganger for utbedringer, og forhandler enda ikke har greid å utbedre feil. Da har en per def. rett på heving av kjøpet. Men om selger trenerer/nekter. Og en ikke har råd til rettssak. Hva gjør en?

 

Men denne annonsen står i sterk kontrast til hvordan båten fra Reigstad Båt & Motor ble fremstilt i avisen i sin tid :worry:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

............

Kanskje de bestilte båten ny på expresshasteordre og hadde avtale med leverandør om at lavere kvalitet var greit på besparing av byggetid. Kanskje de til og med tok på seg deler av jobb/ferdigstilling sjølv?

I så fall har de kanskje fått det de betalte for.

 

Det er vel i hvertfall spekulasjoner Sæbø?

Fakta (om ikke i denne saken) er at det leveres en del båter med mye mangler og feil. Det skjer også uregelmessigheter, og ting som i de værste tilfeller kan kalles svindel fra produsenter. Det siste skjer, men heldigvis ikke ofte. Ved stor ordreinngang kan det skyldes på at ting har gått for fort og kvaliteten kan synke. I dårlige tider kan det virke som noen i noen tilfeller tar en stor sjanse om leverer helt noe annet enn de oppgir. For noen er det vanskelig å oppdage, mens det for andre er enklere. Så derfor er rådet .. sjekk hva du får, særlig det i båten som er kostbart,

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg lar det stå åpent det spørsmålet olpi, slik at eg ikkje heller bensin på noe bål.

Vi får vel ikkje selger til å svare for seg ? ,og leverandør ser ut til å holde seg klokelig utenfor.

La meg sei det slik. Eg lar på ingen måte denne saken påvirke mitt syn på design/kvalitet av Kloster.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe dette er et veldig spessielt enkelttilfelle! Jeg har bestandig sett på Kloster som et solid kvalitetsmerke! men om man har en haug med kvalitetskomponenter man monterer sammen er det ikke dermed sakt at selve produktet blir bra kvalitet! Men her har det tilegg vært feil i støping og laminat som er vanskelig og dyrt å utbedre i etterkant.. Hadde det vært gjort sikkelig med sikkelig kvalitetssjekk så hadde nok denne båten vært i mye bedre forfattning enn den er nå!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...