Jump to content

12 båter brent i Søgne - Solta

mons

Recommended Posts

http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/Tolv-bater-totalskadd-i-brann-2329684.html

Tirsdag morgen startet det brann i et båtopplag med 24 båter i et utendørs båtopplaget nær Solta båthavn, skriver Fædrelandsvennen.

Vakthavende brannsjef i Kristiansand Eddie Hoel sier de har kontroll over flammene og at de nå driver etterslukking.

- Vi har klart å spare halvparten av de 24 båtene, sier Hoel.

Søgne brannvesen er på stedet med brannbil, tankbil og røykdykkere. Politi og ambulanse er i beredskap, men ifølge politiet på stedet er ingen personer savnet i området. (©NTB)

Mons

Hjelper jo ikke hvor mye båten er forsikret for, det er jo markedsprisen man får tilbake.

Min forsikring tilsier forsikringssum og ikke markedsverdi, en av grunnene til at jeg valgte dette forsikringsselskapet.

Triste saker, utrolig hvor kraftig en båtbrann er, mye brennbart materiale, drivstoff mv. Håper båteierne får et greit forsikringsoppgjør og er klar for ny sesong når den tid kommer.

Kjempetragisk :lipseal:

Godt det ikkje gikk liv. Og så får de sjå det positive i tragedien, at de har heile vintere og vår på seg til å finne ny båt.

Eg synest ikkje det er på sin plass å spekulere, ei heller å strø salt i såret om reduksjon i utbetaling/overforsikring. Men eg håper vi får oppdatering på dette gjennom bekjente når den tid kommer. Så kan vi få avklart det ein gong for alle.

Men nokon trøstens ord; "min" forsikringsmann overtalte meg til å sette verdi høyere en mitt forslag til markedsverdi pga utstyr og oppgraderinger. Er båten tapt så får eg igjenn det båten er forsikret for, i følge Tryg sin representant. Det finnes selvsagt sikkert unntak, om du forsikrer en Wiking 28 for 800.000.- feks så ...

Lykke til de det rammet :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sendte deg en IM Sæbø... .

Ellers var det ikke meningen å være negativ, og håper selvsagt at det ordner seg til det beste for alle.

Mht hva man får ved skade og totalskade på båt anbefaler jeg alle å sjekke vilkårene. Som oftest er det ingen vits å overforsikre ved å sette en høyere forsikringsum. Det er vanligvis forsikringstakers ansvar å korrigere forsikringsum i tråd med verdiutviklingen på objektet.

Tryg operer slik andre selskap som jeg kjenner til... .

Nowegian Broker gir imidlertid tilbake det man gav, eller markedsverdi på skadetidspunkt hvis den er høyere, er det andre selskap som gjør det??

Fra Nowegian Broker (hvor du kan forsikre båter yngre enn 20 år gamle):

"

Ved totalskade får du tilbake det

du betalte for båten.Ved totalskade får du tilbake det du

har kjøpt båten for, eller markedsverdi

på skadetidspunktet hvis den

er høyere, opp til det du har forsikret

båten for. Det vanligste erstatningsgrunnlaget

i båtforsikringer som

tilbys i Norge er markedsverdi på

skadetidspunktet, noe som kan

være vesentlig mindre enn det du

har betalt for båten"

Redigert av olpi (see edit history)

De fleste forsikrings selskaper betaler ut det du har forsikret båten for. Overforsikring skal være rimelig hinsides vist de skal henge seg på det. ordinær robåt til 300,000 går selvfølgelig ikke.. Men da vil jeg tro at seriøse selskaper gjør deg oppmerksom på det.

Er jo vanskelig å sammenligne 2 identiske båter, bare se deg rundt, stor forskjell i utstyr, båtens stand osv..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...