Polarn Startet 11.Desember.2012 Del på Facebook Startet 11.Desember.2012 Har Truma gassvarmer i bobilen, og denne har imponert meg rått må jeg si. Den holder lett 22 grader i bilen med 15 minus på stokken. Tenkte kanskje dette kunne vært noe å ha i båten også da disse er en hel del billigere enn dieselvarmere og lettere og vedlikeholde. Ulempen er jo naturligvis gassflaska en må dra med seg i tide og utide samt at den tar en hel del mere plass enn dieselvarmer. Er det noen som har dette i sin båt evt har noe annet en må passe seg for, fordeler osv? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Hvordan er driftsutgift på det, hvor mange A trekker den, og hvor lenge varer 11kg propan på full guffe og hvor mange w gir truma då ? (vi snakker luftvarmer?) Reint praktisk ser eg ikkje problem dersom ein kan få flaska i godkjent utluftet kasse. Men om det finnes noe godkjenning veit eg ikkje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Reint generelt so trur eg at eg ville sjå meg nøye om før eg satte inn gassvarmer, fordi ein vesentlig del av eksosen frå propan er vatn, so det vil fukta eindel Magne Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 (redigert) Oavsett vilken värmare man väljer så är det nog bäst att låta avgaserna försvinna utombords! Förbränning ger i regel vatten (i bästa fall....!) Redigert 11.Desember.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 11.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Det koster 149,- for en bytteflaske på 11Kg, den varer en stund. Nøyaktig hvor lenge vet jeg ikke. Nå er det ikke aktuelt å kjøre denne på vinteren full guffe uansett da båten står på land. Hva kan den trekke av amper da, det er kun en vifte som trekker strøm som fordeler luften på lik linje med dieselvarmer, Watt, aner ikke men det står sikkert et sted når jeg sjekker ut dette nøyere. Ang eksos, så er det helt likt som med dieselvarmer. Man kjører den ut i egen eksos og friskluft inn. Alt er helt likt dieselvarmer bortsett fra brenneren. http://www.truma.com/se/se/heating/trumatic-s-5002-e.php Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mix Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Det fukter ingenting. Det er lukket forbrenning. Eksos og fukt går ut skortstenen. Jeg har en Truma C6002EH i båten. Denne er godkjent for installasjon i båt. Kombinert varmer og bereder. 6000Watt på gass + 2x900Watt elkolbe. Tilsammen 7800Watt ved landstrøm, og den prioriterer strøm når tilgjengelig. Stillegående, luktfritt, ingen strømkrevende oppstart, lavt strømforbruk, ingen nedsoting. Alltid varmt vann tilgjengelig. Ren luksus. Vil aldri tilbake til noe dieseldrevet skit igjen. Men billigere er det ikke. Mener jeg ga 20 båtpenger for den for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Treskallen Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 I den ene skøyten vi hadde tok vi hele sentralvarmen ifra en gammel campingvogn og monterte ombord. Gassbrenneren sto ute og det funka som bare det, var med en 2000w elparon også i samme systemet totalt nesten 8000w hvis jeg husker rett. Dette var et vannbåret system Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
Ida Marie III Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 En båt i havnen vår NB 820 har slik gassvarmer originalt montert. Den har samme funksjon som diesel varmer. Men mener jeg har sett et regnestykke ang kr. pr. kw. der gassvarmeren kommer rimelig dårlig ut i forhold til dieselvarmer. En annen ting er jo at en har som regel rimelig nok med diesel ombord i en båt, slipper dermed slepe på gassflasker. Jeg har selv gass komfyr ombord, men det forbruket er jo et helt annet.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 En båt i havnen vår NB 820 Nå er det sikkert begrenset hva man har plass til av gassflaskestørrelse i en så liten båt. Så ja, det blir nok litt dyrere. Det er ikke gassen som koster det er logistikken. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 I en mindre båt hadde jeg heller satt inn en diesel/parafindrevet pottebrenner, al la Dicinson eller Refleks. På NB & Viknes er vel opplegget skreddersydd til 5 kg flaske. Dette holder ikke lenge til en varmer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Nå er det sikkert begrenset hva man har plass til av gassflaskestørrelse i en så liten båt. Så ja, det blir nok litt dyrere. Det er ikke gassen som koster det er logistikken. Vel, vist du sjekker båten til trådstarter så er den tydeligvis mindre en nevnte NB... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Enig i det. Økonomisk sett bør man kunne bruke 10-11kg flasker. Noe jeg tror trådstarter er klar over : Det koster 149,- for en bytteflaske på 11Kg, den varer en stund Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Slik at prisen pr kw på gass vs diesel blir? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Aner ikke, det interesserer meg egentlig lite. Gassforbruket utgjør uansett peanuts i årlige utgifter på båtbudsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Er parafinovn et alternativ? loves at den ikke krever noen montering.. Ser at de selger en egen parafin til denne også... http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=73922 Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Parafinovn med veltesikring kan umulig være et godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 Det må gå an å finne data på forbruk. Det er av betydning. Vist en flaske varer 6-7 dager så blir det snaut. I så fall må det fleire flasker ombord. Eg kan sjå om eg får snlspadd meg inn i campingvogna og kikke i data på den :-) Har aldri sett på det som problem i vogna for den brukes sommer Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dude Svart 12.Desember.2012 Del på Facebook Svart 12.Desember.2012 (redigert) tror at de bruker omtrent samme vekta pr kw. som en diesel eller parafinbrenner eller ca 70- 100gr gass pr kwh? mener å huske at alden i campingvogna varte bare vel ett døgn på og bruke opp ei tikilosflaske i tjue minus da.. har en sånn watex gassovn som ruller rundt med flaska på ryggen, den bruker 0,3kg gass pr time på 4,2 kw. Redigert 12.Desember.2012 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Er parafinovn et alternativ? loves at den ikke krever noen montering.. Ser at de selger en egen parafin til denne også... http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=73922 Da kan man like gjerne kjøpe denne til en brøkdel av prisen: http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/varmeovn-lampeolje-2600w-p-416 Problemet med denne typen ovner som vi her diskuterer, er at de slipper forbrenningsgassenene rett ut i rommet de står. Det er lite heldig i båter i lke andre tilfeller enn når mn er våken til stede. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Enig, slike ovner må brukes med fornuft og ventilasjon. Vi hadde en Pood i vår tidligere båt, kjempebra ovn, savner den enda, og det ble aldri til at vi kjøpte noe annet varmeanlegg i båten selv om det var planen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Aner ikke, det interesserer meg egentlig lite. Gassforbruket utgjør uansett peanuts i årlige utgifter på båtbudsjettet. Prisen er vel bare en del av det. Har vært på tur med overnevnte NB 820, han med gassvarmer, jeg med dieselvarmer i min båt. Var et merkbart stress fra han om å gå tom for gass, mens jeg lente meg tilbake med 750 liter diesel på tankene.... Så det kommer nok an på hvor mye en bruker båten, og hvor ofte en må innom urbane strøk for å finne gass... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Desember.2012 Del på Facebook Svart 14.Desember.2012 Du jeg har hatt både Wallas Webasto og Eber i tidligere båter og tro meg de når ikke Truma C6002EH jeg har nå til knes engang når det gjelder driftssikkerhet og comfort. Jeg har ikke tregt en dag på det valget. Dyrt ja, men verdt hver krone. Når jeg er ute om vinteren går Truma'en stort sett på landstrøm, med isolerglass og båt skikkelig isolert med 40 kvadratmeter med Kaiflex matter skal det ikke mye energi til å holde tempen. Men det er greit å ha 7,8kW å guffe på med for å få tempen raskt opp. Om sommeren gir Truma'en meg varmtvann når jeg vil hvor jeg vil, gassforbruk er da minimalt, og strømforbruk neglisjerbart. I sommer månedene er det skjeldent jeg bytter en av 10kg flaskene mine i det hele tatt, da er det heller mest Weber gassgrillen og krabbekokeren som dikterer gassforbruket. Gass får en overalt, det har aldri vært et problem de årene jeg har hatt løsningen, urbane strøk ferdes jeg ikke i med båt. Len deg tilbake med den lille dieseltanken din, og la vennen din med de små gassflaskene sine stresse i fred. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Desember.2012 Del på Facebook Svart 14.Desember.2012 Len deg tilbake med den lille dieseltanken din, og la vennen din med de små gassflaskene sine stresse i fred. Det er nettopp hva jeg gjør, lener meg tilbake og flirer når han springer rundt med gassflasken... he he Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Desember.2012 Del på Facebook Svart 15.Desember.2012 Det vil aldri komme gas utenom komfyr i min båt.Dette ut fra både sikkerhet og tilgbencelighet.En båt er ikke en campingvogn Og kommer en utenfor stuedøra for en nok et annet syn på tilcjengeligheten. Hva sier forsikringen? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 15.Desember.2012 Del på Facebook Svart 15.Desember.2012 Enig med pettersand, at spørsmål om sikkerhet er vesentlig her. Det finnes likevel flere måter å løse dette på. Har man bruk av gass ombord, finner jeg det å være en selvfølge at det også finnes en operativ gassalarm. Utover det synes prisen (på varmeren samt forbruk) å være den høyeste terskelen for å bytte fra dieselvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.