Jump to content

Truma gassvarmer i båt, noe å satse på?


Polarn

Recommended Posts

Har Truma gassvarmer i bobilen, og denne har imponert meg rått må jeg si. Den holder lett 22 grader i bilen med 15 minus på stokken.

Tenkte kanskje dette kunne vært noe å ha i båten også da disse er en hel del billigere enn dieselvarmere og lettere og vedlikeholde.

Ulempen er jo naturligvis gassflaska en må dra med seg i tide og utide samt at den tar en hel del mere plass enn dieselvarmer.

 

Er det noen som har dette i sin båt evt har noe annet en må passe seg for, fordeler osv?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Det koster 149,- for en bytteflaske på 11Kg, den varer en stund. Nøyaktig hvor lenge vet jeg ikke. Nå er det ikke aktuelt å kjøre denne på vinteren full guffe uansett da båten står på land. Hva kan den trekke av amper da, det er kun en vifte som trekker strøm som fordeler luften på lik linje med dieselvarmer, Watt, aner ikke men det står sikkert et sted når jeg sjekker ut dette nøyere. Ang eksos, så er det helt likt som med dieselvarmer. Man kjører den ut i egen eksos og friskluft inn. Alt er helt likt dieselvarmer bortsett fra brenneren.

 

http://www.truma.com/se/se/heating/trumatic-s-5002-e.php

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Det fukter ingenting. Det er lukket forbrenning. Eksos og fukt går ut skortstenen.

Jeg har en Truma C6002EH i båten. Denne er godkjent for installasjon i båt.

Kombinert varmer og bereder.

6000Watt på gass + 2x900Watt elkolbe. Tilsammen 7800Watt ved landstrøm, og den prioriterer strøm når tilgjengelig.

Stillegående, luktfritt, ingen strømkrevende oppstart, lavt strømforbruk, ingen nedsoting. Alltid varmt vann tilgjengelig.

Ren luksus. Vil aldri tilbake til noe dieseldrevet skit igjen.

Men billigere er det ikke. Mener jeg ga 20 båtpenger for den for noen år siden.

 

 

Link to post

En båt i havnen vår NB 820 har slik gassvarmer originalt montert. Den har samme funksjon som diesel varmer. Men mener jeg har sett et regnestykke ang kr. pr. kw. der gassvarmeren kommer rimelig dårlig ut i forhold til dieselvarmer. En annen ting er jo at en har som regel rimelig nok med diesel ombord i en båt, slipper dermed slepe på gassflasker. Jeg har selv gass komfyr ombord, men det forbruket er jo et helt annet..

Link to post

tror at de bruker omtrent samme

vekta pr kw. som en diesel eller

parafinbrenner eller ca 70- 100gr

gass pr kwh?

 

mener å huske at alden i campingvogna

varte bare vel ett døgn på og bruke

opp ei tikilosflaske i tjue minus da..

 

har en sånn watex gassovn som ruller

rundt med flaska på ryggen, den bruker

0,3kg gass pr time på 4,2 kw.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Er parafinovn et alternativ? loves at den ikke krever noen montering.. Ser at de selger en egen parafin til denne også...

http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=73922

 

Da kan man like gjerne kjøpe denne til en brøkdel av prisen:

http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/varmeovn-lampeolje-2600w-p-416

 

Problemet med denne typen ovner som vi her diskuterer, er at de slipper forbrenningsgassenene rett ut i rommet de står. Det er lite heldig i båter i lke andre tilfeller enn når mn er våken til stede.

 

Link to post
Aner ikke, det interesserer meg egentlig lite. Gassforbruket utgjør uansett peanuts i årlige utgifter på båtbudsjettet.

 

Prisen er vel bare en del av det. Har vært på tur med overnevnte NB 820, han med gassvarmer, jeg med dieselvarmer i min båt. Var et merkbart stress fra han om å gå tom for gass, mens jeg lente meg tilbake med 750 liter diesel på tankene.... Så det kommer nok an på hvor mye en bruker båten, og hvor ofte en må innom urbane strøk for å finne gass...

Link to post

Du jeg har hatt både Wallas Webasto og Eber i tidligere båter og tro meg de når ikke Truma C6002EH jeg har nå til knes engang når det gjelder driftssikkerhet og comfort. Jeg har ikke tregt en dag på det valget. Dyrt ja, men verdt hver krone.

Når jeg er ute om vinteren går Truma'en stort sett på landstrøm, med isolerglass og båt skikkelig isolert med 40 kvadratmeter med Kaiflex matter

skal det ikke mye energi til å holde tempen.

Men det er greit å ha 7,8kW å guffe på med for å få tempen raskt opp.

Om sommeren gir Truma'en meg varmtvann når jeg vil hvor jeg vil, gassforbruk er da minimalt, og strømforbruk neglisjerbart.

I sommer månedene er det skjeldent jeg bytter en av 10kg flaskene mine i det hele tatt, da er det heller mest Weber gassgrillen og krabbekokeren som dikterer gassforbruket.

Gass får en overalt, det har aldri vært et problem de årene jeg har hatt løsningen, urbane strøk ferdes jeg ikke i med båt.

 

Len deg tilbake med den lille dieseltanken din, og la vennen din med de små gassflaskene sine stresse i fred.

 

 

Link to post

Enig med pettersand, at spørsmål om sikkerhet er vesentlig her. Det finnes likevel flere måter å løse dette på. Har man bruk av gass ombord, finner jeg det å være en selvfølge at det også finnes en operativ gassalarm.

 

Utover det synes prisen (på varmeren samt forbruk) å være den høyeste terskelen for å bytte fra dieselvarmer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...