Brym Startet 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2012 Hei alle sammen! Jeg kjøpte et ekkolodd for en stund tilbake og fikk med trebåten det stod i så da vet dere sikkert hvilken stand båten var i, den har fått navnet M/S Pokal og er kalt opp etter billigølet på coop.... Men med tiden så har jeg blitt veldig glad i denne båten, den har en 22hk sabb 2j og er 26fot, elsker løsningen med en liten hytte i midten med akter og forut dekk, perfekt til dykkebåt! og det er forsåvidt det jeg bruker den til samt litt fisking. Problemet er at det har utviklet seg en lei lekkasje i skroget som bør ordnes før lensepumpen tar kvelden og "båten din har gått ned" telefonen kommer fra båtforeningen. Jeg har aldri slippet en trebåt før, selv om dette ikke er min første trebåt. Jeg trenger tips på hvordan og hva jeg kan smøre den med for å få den tett. Jeg ser det er et sår under båten så det er mye mulig den har vært på et skjær, men generelt så er båten i dårlig stand. Fikk beskjed om at det beste var å smøre rødtjære på en varm og tørr båt i solstek.... Jeg har hverken varme, solstek eller tørr båt.... Jeg skal ha den på slipp i morgen og hadde håpet på at det kunne bli en quick fix! På denne båten gjelder kun funksjonalitet og utseende kommer langt bak i prioriteringslisten så om det er noe hardcore stoff jeg kan kline på men gjerne ikke ser så bra ut så er det mest sannsynlig det jeg leter etter Finnes det noe epoxy lignende greier som ikke skal trekke inn i treet? Tenkte også på å trekke hele undersiden i glassfiber, men fy f**n for en jobb. På forhånd takk til de som kommer med gode tips! Kristian Thingvold Sjefsreder Pokal Shipping Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Tror jeg ville gått for rutemmønster ( feks 5x5 cm) med tec 7 eller lignende og skrudd en 4-5 mm vannfast finerplate utenpå (på utsiden av skroget). Bruk relativt tett med gode skruer og skru gjerne akkurat der limpølsene ligger. Ettersom det ikke høres ut som om du skal ha den lenge trenger du ikke syrefaste skruer heller.. Plata må være så tynn at du kan forme den etter skroget og du må begynne i den ene kanten og skru slik at du bøyer den etterhvert som du skrur den inn mot skroget. Noen typer av "plexiglass" er ekstremt sterke og bøyelige og kan brukes istedenfor finer. Svært bra blir det ikke, vakkert blir det ikke, men det bør bli tett. Sitér dette innlegget Mons Link to post
jensemann2 Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Eller bly som du spikrer på med pappstifter. Veldig lett å forme, og du kan ha tec7 under bøyer også. Vet ikke helt hvor man får kjøpt bly men det finner du vel ut:) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Ikke vet jeg hvor man kan få tak i det, men Geitefett er vist bra til tetting av utette trebåter han jeg hørt. Det hindrer ikke trutning, men lar seg presse ut etter hver som planken eser og holder det derfor tett fra man påfører til båten er tett av seg selv. MEN,,, nå er det vel slik at denne båten antagelig ikke trutner mer enn det den har gjort hittil om den har ligget på sjøen en lang stund. Da er det kanskje slik at treverket har krympet litt på grunn av kulda og at det da blir sprekker. Stry, fett og meisel er kanskje løsningen. Bank inn stry med fett eller tjære der du ser det er sprekker. Så blir den sikkert tett nok til at pumpa holder tritt. Finerplater og Tec7 høres både dyrt, stygt og ut som masse jobb spør du meg. Dessuten, er den så langt fra akseptabelt pen i etterkant at den like gjerne kan gies bort til en Barnehage eller brennes. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ingvarjg Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Quick-fix kan være epoxy, les litt på west systems hjemmeside så ser du hvor enkelt det kan gjøres. Råte må uansett bort så du må få den opp og undersøke litt. http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/epoxyteknikker/Påvising+og+utbedring+av+råteskader.9UFRDG4j.ips Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Ettan ved store sprekker og Farm 100 eller 80 ved mindre sprekker er vel noe av det mest brukte... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Fibromastic eller liknande. Det er "taktekkerens venn". Elastiske fuge/tettemasser med fiberarmering som brukes i mellom tak og ventiler feks. Sika har sin variant som heiter BlackSeal. Den kan brukes på fuktige matrialer også. 300ml patroner. Så finn sprekkene og pump inni med silikonpresse, og gni det utover med hansker. Den er for tykk til å smøre med pensel. Men holder seg flexibel. Eg veit ikkje korleis det virker å male over med bunnstoff. Eg har ikkje testa dette på båt, men eg har brukt stoffet på bygg i fleire anledninger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
etape90 Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Støtter Sæbø i forslaget om Fibromastic eller asfaltmasse. Asfaltmasse får du billig på biltema i 1 eller 5 liters spann. Artnr: 36686 Er det snakk om større sår kan du sparkle på godt med masse og så spikre en plate i bly eller kobber utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Tenkte også på å trekke hele undersiden i glassfiber, men fy f**n for en jobb. Med denne kostnaden er det kanskje like greit å besøke Finn og se etter et billig skrog. Uansett det er godt det er dykking du skal bruke den til, da er det jo ikke så farlig om den går ned eller ? Nei ta den opp du og bruk den tiden du trenger på å få fikset dette skikkelig om det da ikke koster deg skjorta. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Quick and dirty er vel Tec7. Det limer på fuktig treverk (og siden båten er ferdig trutnet, så er ikke sprenging noe problem her). Klin på og et eller annet å stifte/skru på utsiden for å holde tettemassen på plass/beskyttet; Vannfast finer, kobber, bly, plast/pvc. Litt avhengig av hvor stor skaden er. Dersom du skal gjøre det mer permanent bør det få tørke først, og da er en epoxy-variant et alternativ, men det var ikke det du var ute etter. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Epoxy blir for stivt og vil sprikke opp. Eg er redd Tec-7 kan ha samme problem, iallefall i større fuger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gon Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Når en trebåt plutselig begynner å lekke, og det ikke skyldes grunnstøting eller andre skadehendelser, skriver lekkasjen seg ofte fra en innfesting som har røket. Jeg fraråder bestemt å bare kline noe på utsiden. Finn ut hvor det lekker: lens båten mens den ligger på sjøen og tørk av kjølen med en svamp. Da ser du hvor vannet kommer inn. Skyldes ikke lekkasjen avrustet kjølspiker eller hudnagle, men f.eks avskrapet tetningsmasse,kan du kline på noe (same hva egentlig, siden båten jo er ferdigtrutnet). Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2012 Hei Reparasjon kommer vel an på hvordan lekkasjen ser ut, men her var det snakk om skade i treverket og dårlig kvalitet på treverket samt våt og kanskje litt råtten båt som skulle være stygg. Det er ikke mange av forslagene over som vil feste i en skade der det er vått og dårlig kvalitet på treverket og antakelig minusgrader når jobben gjøres Trasig hvis han gjør denne jobben og det vaskes vekk første gang båten slår litt i bølgene. Bly er et godt forslag, men må spikres svært tett og med spiker som er lange nok til å nå inn i friskt treverk. Funksjonen til blyet er stort sett å holde på plass bek el som tetter ettersom blyplatene vil lekke under spikerhodene. Nå er vel båten ferdig på slipp, og det hadde vært artig å høre hva løsningen ble.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Brym Svart 14.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 Hei! Da er båten kommet på slipp i dag, etter mange netter med dårlig søvn og daglige lensebesøk så var det godt å få den i sikkerhet. Båten har en skade fra et sammenstøt med et skjær eller lignende, det er et godt sår i bauen som de lokale trebåtentusiastene så svart på, samt en god sprekk i kjølen akter rett med propellen som så "grei" ut. Etter å ha diskutert dette litt med de som hadde greie på trebåter fant vi ut at det beste blir nok PL400\sicaflex\Tec7 + tettspikret blyplate (2-3cm mellom spikrene). Så får jeg se om det blir en mer grundig slipping på den i sommer. Da jeg bruker båten stort sett til dykking og sessongen mtp sikt er nå og ikke om sommeren så gjør det meg ingenting å ta den opp midt i sessongen, får ikke samboeren med på tur i denne uansett Tror dere det holder med 2mm tjukk plate eller burde jeg gått for 3mm? Reperasjonen i bauen skal få en god og tjukk sømlist som går langt nedover kjølen slik at den skal kunne tåle å komme borti noe uten at det går hull i blyet med en gang! Skulle gjerne lagt ved noen bilder jeg tok av skadene og båten men finner ikke ut hvordan det gjøres på dette forumet.. Uansett takk for alle tips, dere hører nok mer fra meg ved neste problem som dukker opp! Kommer med en endelig dom på arbeidet som blir gjort, samt resultatet av reperasjonen seinere! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 2mm bly går helt greit det! Klin gjerne litt tjære over skjøten også etter montering, varm opp boksen i vannbad så er den lettere å påføre. Du skal slett ikke se bort fra at denne båten kan gjøre nytten i flere år fremover... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brym Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Da må jeg atter vende meg mot ekspertisen (dere) og spør hvor dere kjøper blyplater...... Jeg finner bare ruller på 100kg, som koster 28,50kr/kg. Jeg trenger ikke 100kg bly, og jeg trenger saktens ikke å blåse 2800,- på en reperasjon som kanskje fungerer siden det koster mer en sjarken :-) Noen som vet hvor jeg kjøper mindre partier? Sandnes/Stavanger regionen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Byggevarebutikker! Kjøpes i metervis, bly på rull som brukes til å tette rundt piper og takhatter etc. Klippes enkelt til med saks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christina 3 Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Hvorfor ikke bruke kobberplate ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Bly er lettere å banke til rundt skaden enn kobber, i tillegg til at det er lettere å få tak i hos de fleste seriøse byggevareforhandlere enn kobberplater. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 ok. Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Bly viser seg å være vanskelig å oppdrive da de har plutselig funnet ut at dette OG er livsfarlig, blikkfantene jeg har snakket med har bare 1mm tykkelse og det er litt i mindste laget synes jeg. Jeg har fått lånt meg en propanbrenner så jeg tenkte å tørke godt utav skroget med først. Men nå fant jeg en tråd her på forumet om noen som snakket om "Jotun Farm" ( https://baatplassen.no/i/topic/82030-har-kjpt-trebt-med-sprekk-under-hva-skal-jeg-gjr-med-det/ ) . Noen som har meninger om dette? Eventuelt lo-cost versjonen; biltema tectyl Etter båten er tørket i skadeområdet selvfølgelig! Men om jeg monterer en blyplate, hva med galvaniske spenninger? Noen som har kunnskaper rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 (redigert) Farm er veldig godt egnet til sprekker som skal trutne (det er ikke ditt problem), fordi det ikke blir hardt og dermed ikke fører til sprengning av treet når det utvider seg. Tror ikke det fester så godt på fuktig treverk. Men har du en plate på utsiden vil det nok holde greit en stund. Dersom du trenger en quick & dirty fix på en allerede trutnet båt, som så skal opp en gang igjen neste år for en mer permanent reparasjon, så ville jeg brukt Tec7 (fester godt på fuktig tre), og så en finerplate som skrus eller stiftes fast. Hva du skal bruke for skruing/stifting avhenger litt av hva slags festemidler det er i båten i dag, jern- eller kobbernagler. Bronseskruer er det enkleste spenningsmessig, men ikke så lett å oppdrive. Et alternativ for en kortere periode er rustfritt (ikke syrefast), da det ikke er så veldig langt unna i spenningsrekka. Et godt alternativ er som tidligere nevnt i tråden, er kobberplate og kobberstift, spesielt hvis det er kobbernagler i båten fra før. Litt mer jobb å tilpasse kobberplata...... Redigert 18.Desember.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
optimax 150 Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Har du en blikkenslager i nærheten kan det jo hende han har noen blyplater liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Dette her høres jo for godt ut til å være sant! Men "in the name og sience" så skal jeg prøve det og dele resultatet med dere http://www.novatech.as/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD475 Selgeren snakket så varmt om dette produktet at det blir ikke nødvendig med noe plater over siden det hefter så bra at jeg nesten kunnne kledd på meg dykkerutstyret å smørt det på under vann Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Sikkert OK den der. Legg gjerne en slik 1mm blyplate på utsiden, den beskytter gugga og hindrer den fra å falle av. Det trenger jo ikke være så tykt, bare det er lett formbart og beskytter det du bruker under for å tette. Hadde det vært kun blyplaten som skulle tette så hadde jeg vært mer bekymret... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.