Brym Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Men denne "- Hefter til de fleste overflater, også våte" Så hvis jeg gir den de beste forutsetninger med å tørke/varme skroget der hvor det skal påføres samt matter det litt ned med sandpapir først så MÅ jo dette resultere i ren glede Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Ren glede! Så bra! Men treverk beveger seg med fuktigheten og med bevegelser i skroget, så en tett spikret blyplate på toppen er uansett ingen dårlig forsikring for lappingen. Koster da ikke stort for en bit med bly? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brym Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Siden jeg har to "hull/sprekker" som jeg vil dekke godt rundt med bly har jeg spurt etter 2.stk 1x1meter plater som skal klippes litt til. Dette kommer jo på rundt en lilla seddel som er 1/5 av det båten kostet Men som dere sier så er sikkert det en billig forsikkring mot telefonen fra båthavnen som alle båteiere frykter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Det var da betydelige sprekker hvis du trenger 2 kvadratmeter bly for å dekke dem! Jeg så mer for meg å kjøpe en meter med 30cm bredde, og lage lapper som går kanskje 5cm utenfor skaden. Du trenger vel neppe mer enn det?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brym Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Nei men av erfaring så er det greit å ha mye for mye enn litt for lite. Spesielt da alle slipper hadde sluttet å ta opp båter for vinteren og den jeg fant er 1time kjøring unna. Men ja, jeg kunne sikkert klart meg med mye mindre..... Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Bruk gjerne blyplate om du mener skrogets tilstand generelt er "beyond the point of no return", men kombinasjonen av saltvann, jernnagler og bly er i alle fall en sikker oppskrift på raskt forfall, selv om kombinasjonen er gammel og "velprøvd". Jeg tror du med Tec-7-massen klarer deg utmerket uten. Den fester sabla godt, særlig om du renser og tørker så godt det lar seg gjøre, før du smører den på. Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Bruk gjerne blyplate om du mener skrogets tilstand generelt er "beyond the point of no return", men kombinasjonen av saltvann, jernnagler og bly er i alle fall en sikker oppskrift på raskt forfall, selv om kombinasjonen er gammel og "velprøvd". Jeg tror du med Tec-7-massen klarer deg utmerket uten. Den fester sabla godt, særlig om du renser og tørker så godt det lar seg gjøre, før du smører den på. Det var det jeg trengte å høre! Skroget er ikke så veldig verst så hvis jeg kan sløyfe blyplatene for et godt argument så gjør jeg det! Men jeg skal ikke bruke Tec7, jeg går for "Roof7". Så får vi se om dette blir den nye stien til paradis og bøttevis med lykke for andre "pokal-eiere" :-) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Tec7 og Roof7 er fra samme produsent, jeg ville gått for Tec7 dersom du ikke skal bruke plate på utsiden. Men det er mest fordi jeg ikke vet hvordan Roof7 oppfører seg i saltvann... Tec7 holder godt, det vet jeg etter en nødreparasjon i fjor. Måtte dykke med en klyse Tec7 i hånda etter at en galvanisert spiker var helt rusta bort under båten og vannet piplet inn jevnt og trutt. Prøvde først med Farm, men det ville ikke feste... Med Roof7 vet jeg ikke. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
mons Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Roof 7 har i produktdatabladet opplysning om at det ikke limer godt. Det hadde jeg ikke trivdes med hvis jeg skulle stampe en time i motsjø på hjemvei en ettermiddag. Det er den type belastninger en plate av finer, bly eller kobber hjelper så godt mot. Hvis du har en "kake" med limstoff under båten som begynner å løsne i en kant kan trykket som oppstår når du slår mot bølger flerre av det meste. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
etape90 Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Roof7 er asfaltlim med glassfiber, det samme som biltema selger. Jeg fikset et tak i sommer og kjøpte inn noen tuber med DYR "asfaltmasse", viste seg at på biltema solgte de samme stoffet i 5L spann. Jeg hadde hvertfall kostet på meg en plate over den massen du velger å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Det dukker opp nye spørsmål hele tiden, hva er denne "soppen" som står på denne motoren som ligger på finn.no? Jeg har tubingen som går opp men den er bare blindet med en plugg på min motor. Vet ikke hvordan jeg legger opp bilder her så jeg har brukt raceinfo.no http://www.raceinfo.no/temp/tn_Hva%20er%20dette%20på%20sabb`en.jpg Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Soppen ser ut som en oljetrykksgiver. Denne kan byttes ut med et manometer for direkte avlesning. Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Ok. Jeg har oljetrykkavlesning i "kontrollpanelet" mitt på "brua" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.