Jump to content

Bankgiro fra Redningsselskapet lå ved siste medlemsblad

Los Endos

Recommended Posts

Tilde, jeg tror jeg har svart på spørsmålet ditt allerede :wink:

Javel? Så lenge Norge som stat er pålagt å drifte en profesjonell SAR-tjeneste mener jeg at denne ikke skal ha et økonomisk fundament bygget på vottestrikking, testamentariske gaver, tilfeldige tippemidler og tombola. Det er et statlig ansvar å betale for dette. Hvem som utfører tjenesten er en annen sak, og her gjør NSSR er utmerket jobb allerede og om Staten kjøper seg bort fra ansvaret bør de betale.

Å blande inn Seaking blir litt som epler og bananer når det gjelder å plassere det formelle ansvaret for SAR-tjenesten i forhold til kravene i internasjonale konvensjoner for sjøfart.

Redigert av Tilde (see edit history)

Jeg er av oppfatning at det er bedre drift i en privat virksomhet enn statlige virksomheter, i prinsippet. Og RS har 700 millioner i fond som ikke må glemmes i denne diskusjonen...

RNLI og Sjörednngsselskapet er 100% frivillig organisert og uten statsstøtte

Det er etter min mening ingen sammenheng mellom internasonal plikt til SAR organisering og eierskap, og det er også et politisk spørsmål.

Før man uttaler seg veldig sterkt om noen organsisasjons økonmiske rammer bør man ta en kikk på driften. I RS er det over 100 adminitrativt ansatte. Det reduserers for tiden noe. Den som tror at vottestrikking og vafler er avgjørende for driften av RsS bør ta en kikk i regnskapene deres.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Jeg er av oppfatning at det er bedre drift i en privat virksomhet enn statlige virksomheter, i prinsippet. Og RS har 700 millioner i fond som ikke må glemmes i denne diskusjonen...

Der er vi sikkert veldige enige. Det eneste jeg vil fram til er at når en internasjonalt viktig og pålagt tjeneste som SAR blir outsourced, så skal ansvarlig myndighet betale det tjenesten koster.

Redigert av Tilde (see edit history)
Vel, da mener du også at england og Sverige bryter den regelen da?

Jeg vet ikke hvilken regel du sikter til, men uttrykker bare hva jeg mener om hvem som skal betale for offentlig pålagte oppgaver og det økonomiske ansvaret for disse. Jeg har vanskelig for å se at SAR-tjenesten prinsippielt er så mye annerledes enn for eksempel kystvakt, brannvesen og ambulansetjenester ved våre sykehus.

Overdriver jeg hvis jeg sitter her med en følelse av at å kritisere en kynisk faktura som kan forveksles med medlemsinnbetalingen er det samme som at du hater redningselskapet, ikke skjønner at redningsselskapet har en misjon eller er en snylter som forventer at andre skal finansiere din redning når dette blir aktuelt, eller gjerne alt på en gang?

Synes det TS stiller et greit spørsmål. Har faktisk gått på en lignende faktura i mitt første år som medlem.

Er selv aktivt engasjert i en allmennyttig stiftelse som av naturlige grunner henter mye av midlene fra det offentlige, men det politiske miljøet er veldig tydelig på hvor verdifullt det er at vi ikke blir en offentlig organisasjon. Eller som vår ordfører sier regelmessig; Ikke bli som oss. Tror det er et fornuftig utgangspunkt for vår videre drift og trolig også for det som her diskuteres!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

....verdifullt det er at vi ikke blir en offentlig organisasjon. Eller som vår ordfører sier regelmessig; Ikke bli som oss. Tror det er et fornuftig utgangspunkt for vår videre drift og trolig også for det som her diskuteres!

VI er ikke uenige i det, Mouche. Men igjen; internasjonale SAR-avtaler som er knyttet til staten Norge mener jeg er en statlig oppgave å betale. Hvem som utfører den er en annen sak, og jeg er som flere andre overbevist om at NSSR gjør dette mye bedre enn om dette skulle driftes gjennom en offentlig organisering. Imidlertid mener jeg altså at når Staten overlater det nasjonale ansvaret for utøvelsen av SAR til en ideell organisasjon, bør også Staten betale det dette koster. Så får man heller ha et økonomisk skille mellom SAR-tjenesten og de øvrige aktivitetene som NSSR jobber med, som det er naturlig at NSSR betaler selv.

Jeg oppfatter Bittelitens argumenter om at SAR-tjenesten også et par andre steder driftes frivillige organisasjoner, men så vidt jeg kjenner til blir likevel tjenestene "fakturert" , ikke i form av fast støtte, men en form for outsourching hvor SAR-tjenesten kjøpes.

Forøvrig sitter vel også jeg med en oppfattelse av at dersom man har et nyansert syn på hva som enn angår NSSR så er man dissedent mot det etablerte regimet her inne. Dette handler ikke om for eller mot, medlem eller ikke, men stiller man ikke spørsmål blir det heller ikke mange nye svar. Etter ca 25 år som medlem og aktiv i NSSR har jeg fremdeles en oppfatning av at det økonomiske grunnlaget for selve SAR-driften i NSSR burde vært finansiert på en annen måte enn i dag, hvor Staten hadde tatt en betydelig større andel av beredskapskostnadene.

Imidlertid mener jeg altså at når Staten overlater det nasjonale ansvaret for utøvelsen av SAR til en ideell organisasjon, bør også Staten betale det dette koster. Så får man heller ha et økonomisk skille mellom SAR-tjenesten og de øvrige aktivitetene som NSSR jobber med, som det er naturlig at NSSR betaler selv.

Jeg oppfatter Bittelitens argumenter om at SAR-tjenesten også et par andre steder driftes frivillige organisasjoner, men så vidt jeg kjenner til blir likevel tjenestene "fakturert" , ikke i form av fast støtte, men en form for outsourching hvor SAR-tjenesten kjøpes.

.

Du har et svært godt poeng - og det er skillet mellom SAR operasjoner (dvs rederidelen) i NSSR og alt annet de holder på med.

Jeg ser en stor forskjell i å få direkte statsstøtte og det å fakturere tjenester. Jeg er ikke tilhenger av direkte statsstøtte. Jeg tror det mange steder leder til at man blir mer opptatt av å syte over manglende støtte enn å ta nødvendige grep for effektiv og målstyrt drift.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Jeg ser en stor forskjell i å få direkte statsstøtte og det å fakturere tjenester. Jeg er ikke tilhenger av direkte statsstøtte. Jeg tror det mange steder leder til at man blir mer opptatt av å syte over manglende støtte enn å ta nødvendige grep for effektiv og målstyrt drift.

Utfordringen med den modellen er at strukturen må finansieres. Det innebærer at det ikke er tilstrekkelig å bare fakturere oppdagene fordi NSSR har store kostnader med å holde beredskap.

• 3 år senere...

Jeg droppet glatt småbåtregisteret når det ble overlatt til RS og de skulle ha betalt for at jeg skulle bli stående urørt i et register.

Da skal de heller få lov til å gå inn manuelt å fjerne meg gratis.

Båten min er registrert i skipsregisteret, så jeg har intet behov for småbåtregisteret. Småbåtregisteret skal ha betalt for at man skal bli værende i et kartotek/arkiv/register og det er hva jeg ser på som en Avgift pålagt av en privat aktør.

Alle tiggerbrev og tiggertelefoner fra RS, avviser jeg glatt. Jeg betaler for "total"-medlemsskap og mener det er nok støtte for min del.

(alternativet til TOTAL-medlemsskap er støttemedlemsskap som ikke gir deg en eneste fordel)

Via det å være forsikret i Pantaenius, så er jeg dekket dobbelt opp med det Totalmedlemsskapet gir, så jeg synes vel at i overkant av 800,- er gave nok pr år.

Når det er sagt: Jeg støtter alt arbeidet RS gjør (med kr. 875,- elller hva det er), og skjønner at de må ty til tigging og "avgifter" for å holde ting i gang. Norge er pålagt å ha en redningstjeneste og når stortinget fjerner en vesentlig del av intektene ved å forby spillautomater uten å øke bevilgninger tilsvarende, så blir det som det er blitt.

(Spillpengene skal heller gå til utenlanske bettingnettsider så vi slipper å se at naboen slipper den ene 20-kroningen etter den andre på RS og Røde Kors merkede spillautomater)

beklager oppgulpet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...