Jump to content

Bankgiro fra Redningsselskapet lå ved siste medlemsblad


Los Endos

Recommended Posts

Glemmer du ikke en liten detalj nå.

 

Uten medlemmer og den støtten de gir er det ikke sikkert at RS kan stille med den beredskapen de har idag, og hvem kommer da for å redder deg når du virkelig trenger hjelp?

 

Forsikringsselskapene har så vidt jeg vet ingen redningsbåter.

Nei, jeg mener ikke å glemme noe her!

Les innlegget mitt så skriver jeg at om argumentet for medlemsskapet alene er å få fri 3 timers assistanse så er ikke dette argumentet holdbart hvis du har en forsikring som dekker "assistanse" !

 

Nå er det flere her inne som har helt andre argumenter for sitt medlemsskap i RS. Noen edler seg selv, andre vedlikeholder sitt medlemsskap fordi dette gir rabatter i forsikringspremien, mens noen tror de må være medlem for i det hele tatt å få assistanse fra RS!

 

Det er jo faktisk slik, sett fra et rent økonomisk perspektiv, så er den verste klienten RS kan ha i sin assistanse uttrykning, en som har medlemsskap i RS iorden men ikke en dekkende forsikring. Det er da RS må gi vedkommende gratis assistanse innenfor 3 timer, vel og merke hvis båten har alt på stell slik at båtfører på RS-skøyta ikke påberoper dårlig sjømannsskap !

 

Når det gjelder gjeldende takster ved assistanse uttrykninger så er det kun innenfor 3 timer at du får gratis assistanse om din forsikring ikke dekker denne. Utover de 3 timene må du dekke selv etter gjeldende takster.

 

Er du et ikke-medlem i RS så må du dekke hele gildet selv. Om forsikringen dekker assistanse så får de sitt derifra. Altså RS får dekket sine uttrykningskostnader uansett, og du betaler evt. forsikringens egenandel !

 

Når det gjelder trådstarters innlegg så er jeg enig med ham i at denne giroen kan misoppfattes som en faktura av enkelte. Tigger-giroer har vanligvis ikke ett oppgitt beløp, og iallefall ikke et spesifikt beløp slik som i dette tilfellet (210,-).

Men dette er ikke noe nytt. Det samme ble gjort i fjor på denne tiden. Også da med samme beløp !

 

RS vil gjerne fremstå som en "frivillig organisasjon" og de fremstår gjerne som at de er avhengig av din støtte for å fortsette driften. Alle

Dette er steingammalt vås fra den gang da fisker-koner og sjømanns-enker holdt basarer og vi ungene gikk rundt og solgte pins .

 

Idag så er RS en kommersielt forretningsimperium som mottar statsstøtte for å holde en beredskap (HSR) og som utenom selger sine tjenester til helseforetak, oljeindustrien, politi, småbåteiere, og alle andre som er villige til å betale deres takster.

Norge, som nasjon, har da også en internasjonal forpliktelse til å holde en viss beredskap langs vår langstrakte kystlinje. Denne blir idag ivaretatt at kystvakt og RS.

 

Blant oss småbåteiere så bruker RS argumentet med "3 timers Fri Assistanse" som sitt hovedargument for Totalmedlemsskap i RS. Men denne rettigheten har sine klare begrensninger.

 

Her en link til Loggen 2012 (pdf):

http://www.redningsselskapet.no/Medlemskap/Medlemskap/Totalmedlem/_attachment/153135?_ts=1370222fc81

 

Side 18-19 og 28. Side 28 om sjømannskap.

 

Har du forsikring som dekker assistanse/redning/bergingslønn ?

Var din båt sjødyktig da evt. situasjon oppstod?

Hvor er din geografiske posisjon i forhold til nærmeste skøyte der du ligger ?

 

Er du tilfeldigvis midt på Helgelandskysten og skøytene ved sine respektive stasjoner, når du trenger assistanse fra de, så må du nok belage deg på en betydelig utgift uansett medlemskap eller ei!

 

En kar i båtahavna hadde problemer med sitt drev og påkalte RS for assistanse. Ved førsta kontakt ble han spurt om personalia, deretter forsikringsforhold. Etter en stund da slepet hadde startet måtte han selv nevne at han var totalmedlemsskap i RS da det ikke ble spurt om denslags forhold.

Han fikk da til svar at det hadde ingen betydning!

Han stusset selvfølgelig over svaret, men saken var at forsikringen tredde i kraft der og da, og hans RS-medlemsskap hadde ingen verdi i den gjeldende situasjonen!

 

Nå er det slik at jeg er, og har vært i flere år, totalmedlem i RS. Og jeg vil nok fortsette med det så lenge det gir meg en rabatt på forsikringspremien slik at det hele betaler seg selv.

Jeg er også glad for at vi har en beredskap langs kysten vår som kan bistå om uhellet skulle inntreffe.

 

Om det hele egentlig skulle vært finansiert over statsbudsjettet er en annen sak. RS er tross alt involvert i mye mere enn i å assistere småbåter. Men da tar de sikkert godt betalt for slike oppdrag vil jeg tro !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hvordan?? så man ringer til rs: trenger hjelp for så å legge på? Regner med man forteller situasjonen, hvor man ligger å personalia. Da blir det lett. Herr Hansen ringer: ÅÅÅÅÅ GUUUUD krise, tau i propellen..ligger til brygga hjeeelp. Rs kommer... 3timer senere ringer Herr Hansen igjen: Hjeeeelp denne gangen er det død mine nye briller skvatt ut av lommen.. God bruk av resurser å forsvarlig??

Link to post

Jeg synes hele denne saken er ganske oppblåst, men jeg er ingen stor fan av hvordan RS har formulert seg i brevet. Eneste setning som sier «dette er ikke obligatorisk betaling, men et tiggerbrev» er «Vi håper derfor at du vil støtte vårt viktige arbeid!» i siste avsnitt. At brevet er en innsamlingsaksjon kunne med fordel kommet frem i overskriften, eller i det minste i første avsnitt.

 

Er imidlertid ikke sikker på om dette oppsettet er resultat av en bevisst og kynisk strategi for å lokke penger ut av motvillige medlemmer. Gitt hvordan brevet er formulert og en i det lengste forsøker å unngå å samle inn penger kan det like gjerne være at den som skrev dette er grunnleggende ukomfortabel med tanken på å skulle sende et slikt tiggerbrev, og utsatte den smertefulle setningen til siste mulige øyeblikk.

Link to post

har jeg sagt det bare er ræva? for å bruke godt norsk. syns de kunne sluttet med dykking etter briller, tau i propell når båten ligger til kai osv. nytter ikke bedrive slikt å fortsatt klage over dårlig økonomi å oppå det hele sende tiggerbrev. staten kunne gjerne dekket hele morroa, medlemskap kunne da vert en symbolsk sum. da kunne de gjerne gjort bjørnetjenester

Link to post
for å bruke godt norsk. syns de kunne sluttet med dykking etter briller, tau i propell når båten ligger til kai osv.
De fleste dykk ved kai er en konsekvens av at man ønsker at båten ligger i ro ved dykket. Ofte slepes den da inn til kai først :smiley:

Dykking etter briller om RS tjener penger på det er vel ok? Om du har lest Loggen jeg linket til har du kanskje sett prisen på et dykk?

Igjen virker det som om du tror virkeligheten er TV. Når TV serien stort sett er filmet i Oslofjorden blir det jo gjerne fokus på fritidsbåter :smiley: Skøytene som er stasjonert i Oslofjorden har relativt begrenset ytelse for å bidra større skip. Fokus er på høy hastighet og SAR. RSer med større slepekraft er stasjonert andre steder i landet.

 

Fokuset på statsstøtte fra RS synes jeg er lite konstruktivt. De får godt over 100 millioner om man tar med tippemidler og direkte statsstøtte. Jeg tror det er en fordel å ikke ha en statlig redningstjeneste, ref tilstanden på Seaking flåten vår.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...