Jump to content

Kollektiv kjøp av ankerseil, vil du være med så heng på.


Roger jo

Recommended Posts

Ved kollektiv kjøp har jeg greid å presse prisen til ca.1300kr , pluss Posten frakt fra meg.

Hvis det ikke kan hentes i Bamble eller Oslo.

 

Seilet har ca. mål Luff 2.7m, Igle 2,4m, Foot 2,1m, duk 8 oz og med Bag.

 

Alle hjørnene som på bilde og seilet blir levert med 4 "Snapkroker" for 10mm stag.

Seilet festes i akterstag eller bom haler som på bilde.

 

Ankerseil hindrer båten fra å svaie fra side til side og holder den stabil i riktig retning i forhold til vind. Dette gjør båtlivet mye mer komfortabelt og lager en jevnere vinkel i draget på ankeret.

ankerseil_00.jpg

forsrerket_lik.jpgsnapkrok.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Problemet får du når du ligger i en uthavn sammen med flere andre og ikke svaier synkront med disse.

Det problemer har jeg ikke observert de gangene jeg har ligger sammen ned noen med ankerseil.

 

Jeg har planer om å kjøpe ankerseil, men denne modellen er vel i største laget for en 32-foter?

Dette skal dekk båter fra 30 til over 40 fot

 

Det jeg mente at ved skiftende vindretning,vil da ikke dette seilet gi fart i båten slik at det er fare for skummel dregging.....var det jeg lurte på.

 

Seilet settes på akterstag eller bom haler og med "noe" visning til styrbord eller babord så det blir ikke den store seile effekten.

 

Har ikke sett at de med ankerseil har flytter seg mer en oss som ikke har, når vinden har skiftet retning.

 

For noen år siden da vi lå til ankers ved Käringö kom det en seilbåt som slapp ankret og bakket et bra stykke

før ankret satt.

På ettermiddagen ved vind skifte loggrett han seg gjennom hele feltet uten å få fester.

Han måtte hale opp ankret og bakket det fast igjen.

 

Har noter meg dere som skal ha seil håper på mange fler, før jeg bestiller.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ganske sjeldent vinden plutselig snur 90 grader og øker veldig i styrke. Det jeg lurer på derimot er vel om det blafrer?
Det er vel ganske ofte at vindretningen snur iløpet av natten.

 

De ankerseila jeg har sett blafret ikke.

Har bare testet prototypen i 5-6 ms og da var det ikke blafring.

Det er meldt mer vind til helgen, så får jeg se.

 

Googl oversatt

Har din seilbåt alltid ligge stødig som en stein på anker? Eller gjør hun en tendens til å vandre fram og tilbake som en rastløs merr i en innhegning?

 

http://www.seabreeze.com.au/News/Cruising/Use-the-Magic-of-a-Riding-Sail-at-Anchor_5251527.aspx

 

http://www.goodoldboat.com/reader_services/articles/horsing.php

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Eller gjør hun en tendens til å vandre fram og tilbake som en rastløs merr i en innhegning?

Vet det ikke er helt pent å flytte fokuset i tråden, men det eneste som har en tendens til å vandre fram og tilbake som en rastløs merr i en innhegning, er vel en skipper for anker...

Link to post
Share on other sites

Roger-Jo: Det problemer har jeg ikke observert de gangene jeg har ligger sammen ned noen med ankerseil.

Det skjønner jeg godt. Det jeg mente var at du svaiet usynkrot med de som lå rundt deg uten mesanseilet. Og de er det som kjent flest av?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange med slikt ankerseil å se, men det har kanskje noe for seg om man ligger i sterk vind. Selv har jeg med hell satt på to fortøyninger hvor den ene er i bauen og den andre i midtre kryssholt på babord eller styrbord side slik at jeg ligger litt skeivt opp mot vinden (seiler nesten kryss på riggen i mye vind). Da har jeg mye mindre vandring enn om jeg bare er festet i senter foran.

Ligger man så tett at usynkron vandring med andre båter, er det gjerne et sted med god ankringsbunn i en lun vik og da trenger man strengt talt ikke et ankringsseil.

 

Jeg bryr meg aller mest om å ligge rolig om det er for å få varme solstråler inn i riktig retning og da snakker vi gjerne om dager med rolig vind. jeg flytter da to tau rundt om for å få maks sol og minimum vind. Er det bare overnatting, bryr jeg minimalt om at båten svaier fra side til side... egentlig litt kos å ha ny utsikt hver gang man titter ut.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

, men det eneste som har en tendens til å vandre fram og tilbake som en rastløs merr i en innhegning, er vel en skipper for anker...

 

Da stoler han ikke på ”utstyret sitt” og bør en bytte til bobil, for å finne roen. :rolleyes:

 

En rusletur rundt på ØEN hvor en har satt seg ned og nyte en kald "lettøl" og ser på alle båtene,

som ikke svaier synkront.

 

Og RO ut på reden innta en beder middag med et glassrødvin og ta kaffen og en Larsen oppe akterdekk og nyte solnedgangen. Balsam, Balsam, Balsam.

 

Og til neste år slipper jeg å flytte på stolen da ” Ankerseilet ” holder posisjonen.

 

Det er klart at jo mer det blåser, jo bedre er det å ha ankerseil da en slipper rykka i ankerkjettingen hver gang en svaier fra side til side og får bølgene litt inn fra siden,

de rykka skal jeg slippe til neste år, etter utsang fra de som har Ankerseil.

 

http://www.seabreeze.com.au/News/Cruising/Use-the-Magic-of-a-Riding-Sail-at-Anchor_5251527.aspx

http://www.goodoldboat.com/reader_services/articles/horsing.php

 

http://www.goodoldboat.com/reader_services/articles/horsing.php

http://www.ehow.co.uk/way_5157659_boat-anchor-swing-prevention.html

 

kung.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Problemet får du når du ligger i en uthavn sammen med flere andre og ikke svaier synkront med disse.

Vi har mesan seil men nettopp pga av dette benytter vi det ikke. Men ligger du å fisker og ligger for dregg er dette perfekt.

 

Du vil jo svaie i takt med de andre båtene ved vindskift, men i teorien skal man altså gire mindre. Når det blåser mye girer båten fra side til side. Det som skjer er at du seielr på skroget et stykke, etter hvert strammer kjettingen seg slik at båten snus og så seiler du tilbake. Et slikt seil skal i teorien minske dette. Men det gjenstår å se om the hjelper, jeg er litt usikker. Uansett bør det festes så langt akter som mulig.

Link to post
Share on other sites

Takker for bestillingen Astor og Leading Edge.

 

Barbaria det er det samme som jeg har observert over flere år.

 

Og som du skriver Kimart "festes så langt akter som mulig" Og så må en forske seg fram til hva

som er optimal vinkel på ankerseilet for sin båt. Båtene er jo ikke like brede og har litt forskjellig form / vindfang..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...