znick Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Takk for tilbudet, jeg bestiller også et! Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Vår båt pendler fælt når det blåser litt, så vi kjøpte et ankerseil i fjor. Vi ble ikke kvitt pendlingen helt, men vi lå mye roligere på svai. Blåser det skikkelig setter vi drivanker på ankerkjettingen i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Skulle gjerne hatt ett, men prioriteres desverre ikkje økonomisk. Trur eg har liggende ett par små seil ein plass, meine ett er på ca 6kvm, kanskje det kan brukes? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Roger jo Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 . Vi ble ikke kvitt pendlingen helt, men vi lå mye roligere på svai. Blåser det skikkelig setter vi drivanker på ankerkjettingen i tillegg. Hvordan setter du opp seilet? Her spiller vinkelen mye inn. Skulle gjerne hatt ett, men prioriteres desverre ikkje økonomisk. Trur eg har liggende ett par små seil ein plass, meine ett er på ca 6kvm, kanskje det kan brukes? Etter det jeg har lest meg til er ca. 2 -2,5 m2 en bra størrelse. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bc45 Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 (redigert) Hvordan setter du opp seilet? Her spiller vinkelen mye inn. Vi fester de to nedre, bakre hjørnene i kryssholtene akter og det fremre hjørnet ca. midt på bommen, så heiser vi seilet i bomløftet. Vi justerer så seilet til alle "lik" er stramme. Jeg innbiller meg at seilet hadde fungert enda bedre om vi kunne heist det enda lenger akter. Mesanmast er sikkert en fordel her Redigert 18.Desember.2012 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Ut fra det du sier har du et V-seil. Jeg har bare observert andre med og uten V-seil. Og det understøtter det du sier, pendler mindre og skipper de kraftige rykka. Og med en V , vil da vinden ikke få problem med å presse båten litt til en side, derav litt hit og litt dit, men mindre enn uten seil. "" Hva med å samle de to nedre hjørnene og feste det til akterstaget og fremre hjørne ut til en side som er forsøk. Eller som sies i sitatet ikke fest det til midtlinjen. I min vandring på nett om Ankerseil klippet jeg ut dette fra en hjemmeside til et seilvarehus etter at Goggel hadde oversatt. Sitat.""Ikke bli forvirret av leverandører som selger V-formede versjoner av anker ridning seil. De kom inn i eksistens på grunn de som ikke vet hvordan du skal riggen en tradisjonell ridning seil. Ikke arket det på midtlinjen som det vil ikke forhindre at båten seiler frem og tilbake på ankeret rhode"" Siden ingen båt er like. er det bare å prøve seg fram. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Salt Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 oisann - der må man lese mange ganger for å oversette til norsk det som den siterte oversetteren (Google, sier du) har prøvd å formidle av det den opprinnelige forfatteren må ha ment. Huff og huff. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Roger jo Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Ja slik. Don’t be confused by vendors selling V-shaped versions of the anchor riding sail. Those came into existance due those who do not know how to properly rig a traditional riding sail. Do not sheet it on the centerline as that won’t prevent the boat from sailing back and forth on the anchor rhode. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Et grunnleggende spørsmål: Hvorfor er det noe problem at båten beveger seg? Da jeg hadde nettopp svømmedyktige små barn som skulle badefra båten kunne det være et problem fordi de ble redde når båten "forsvant", men det var bare å bade sammen med dem og demonstrere at "slapp av den kommer tilbake". Det er mulig det blir mindre press på ankert når det blåser riktig mye, mener nå det sikkert? Det blir jo mer vindfang. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Et grunnleggende spørsmål: Hvorfor er det noe problem at båten beveger seg? Det er mulig det blir mindre press på ankert når det blåser riktig mye, mener nå det sikkert? Det blir jo mer vindfang. For de fleste er det ikke pendlingen noe problem, har sett noen som logrer seg et bra stykke, fordi ankret slipper, når solgangsbrisen er litt for sterk og de må haler opp ankret å går. For egen del er er jeg blant de to / tre som ikke forsvinner når det trekker opp til litt mer en bris. Da jeg synes at båten rykker vel mye enkelte ganger , har jeg lagt ut 5m ekstra med kjetting og hengt på en daumann. Noen som er misfornøyd med Ankerseil har jeg lest om, men de sier ikke hvordan de rigget det opp. Noen sier at det minsker pendlingen fra 45 til 10-15 grader andre sier 35 til 10 grader og at rykka blir borte. Jeg "tror" også at presset på ankret kan blir større med ankerseil, men at det er et press som drar ankret mer fast, da pendlingen og rykka blir borte etter som de sier..... Det blir som da en bakker ankret fast etter det er sluppet ut. Presset blir også bestemt av vinkelen på ankerseilet, en skal ikke ha mer vinkel en nødvendig. For noen år siden så jeg en og annen og lurte på hvorfor. I år har det hvert en og to i hver havn hvor vi har ligget på svai. Fakta for min båt kommer til neste år. Da jeg lå i i bøye i 18m/s og testet Ankerseil laget av en Biltema presenning ble jeg overbevist, men du verden for et bråk. Er det mange som ikke tør å ligge natten over på svai? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Vi ligger mye på svai, men for det første har vi et godt anker vi har lært oss å kunne stole på, er nøye med å kjøre det godt ned i bunnen. Dessuen legger gjenre ut hele kjettingen hvis det er plass. Glem 3:1, jo lengre kjetting jo bedre. Har aldri opplevs å dregge på svai. I sommer red vi av en stiv kuling i en relativt dårlig beskyttet bukt. Satt ankervakt men det var problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 Glem 3:1, jo lengre kjetting jo bedre. Har aldri opplevs å dregge på svai. I sommer red vi av en stiv kuling i en relativt dårlig beskyttet bukt. Satt ankervakt men det var problemfritt. Helt enig jo mer vind jo mere kjetting ut, men da kan også pendlingen større og mere side drag på dreggen. Så jeg gleder meg til å få opp ankerseilet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Hvis det ikke er for stort til min 28 fots Fenix er jeg med. Hvordan ordnes betalingen? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Hvis det ikke er for stort til min 28 fots Fenix er jeg med. Har sendt mail. Vill si du er i grenseland, her må en prøve og se. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Onkel Roger Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Hei, så denne tråden først nå. Jeg mangler medan seil, så dette er mitt i blinken. Jeg er med. God jul Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Sail S Svart 25.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2012 Laget et slikt seil for mange år siden fordi den C34'en jeg hadde da var så bollete i baugen og lå dårlig på svai. Tok en gammel G3 til Balladen jeg hadde tidligere og slo i maljer. Den brukte jeg i de 10 årene jeg hadde den båten. Kan anbefale slikt stayseil på båter som ikke er langsmale. De gearer mindre og tåler derfor mye mer vind før dreggen slipper fordi du unngår den jekkingen som ofte ellers forekommer. i tillegg er det selvfølgelig mer behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Jeg mangler medan seil, så dette er mitt i blinken. Takker du er på blokka. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Jeg blir også med. må prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Ikke dumt ! Vi er med vi også ! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Vi er med vi også ! Jeg blir også med. Takker deret er bokført. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Er vi blitt mange nok nå, Roger-Jo? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Ja vi er mange nok, men vi kan aldri bli for mange. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mr. Hilde Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Midt i blinken! jeg er også med. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 i blinken! jeg er også med. Takker det er notert. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.