Lazyjack Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Og alle hjerter gleder seg! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Kanon! Nå har jeg nytt anker, ny ankervinsj og snart et ankerseil. 90 meter kjetting, så tenker jeg mye er gjort! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 En oppdatering YM UBERTY er straks ved Port Said, det er tett mellom båtene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Middel havet er tilbakelagt, nå går det nordvestover. Redigert 17.April.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Da er Calis / Dover passert, Rotterdam sent i kveld. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Skal konteineren videre med bil? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Det hadde hvert Ønskelig, men er redd det blir båt til Gôteborg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Careka Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 hvordan gikk det videre Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Roger jo Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Den saken er under utredning, kommer tilbake så fort jeg vet noe handfast. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Beklager forsinkelsen seila og jeg møtte veggen i Göteborg, jeg lurer sterkt på om Om noen vill ha slutt på at frakten blir betalt av sender landet. Containeren sporing sluttet brått i Göteborg den 26.04 Etter mange purringer til den norske agenten om hvorfor det tar så lang tid å få seila fra Göteborg til Oslo . Kommer den norske agenten som skal levere ut seila og sier at det tilkommer en masse gebyrer i Göteborg som ikke er betalt av avsender.. De må betales, ellers blir seila liggende i Sverige. Da tiden renner ut , ble regningen betalt, og jeg får ta opp kampen i ettertid. Fikk hjelp til å hentet ut seila i Oslo i går ettermiddag da tollklareringen ble klar kl 14.30 og jeg hev meg i bilen når seila var ute av tollageret, hentet seila til Stathelle i går kveld. Tatt en kontroll av alle seila , det ser bra ut (Min Mening) og de er pakket og levert på posten i dag. Håper på en mild dom. PS. Seil loftet sier at en må etter trekke sjekke skruene på Jibb Hanks krokene en gang i blant før bruk. Ha en god Helg. Ps. Takk klistremerket for at seila ble postet i dag og ikke etter 19 mai. Kommer med info om Oslo hentingen senere IM /telefon til de som jeg har nr. til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Du skal selvsagt ikke bli sittende igjen med utgifter etter dette strålende ankerseil-initiativet! Forventer at du kommer frem med det du har fått av ekstra utgifter så dekker vi selvsagt det. Har du noen plan for utlevering av seilene(når/hvor)? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Støtter Lazyjack her, bare gi beskjed!! Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Latitude Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Ser du skriver at du har bestillt noen seil extra. Er interisert i å kjøpe et om mulig ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Takker for omtanken, har en god følelse på at dette går bra, har gitt agenten frist til tirsdag kl. 1600 med å komme med en god forklaring. Mener at henting i Oslo blir fra i morgen, kommer tilbake med det i kveld når det er bekreftet, det må være dårlig mobildekning der inne. Regne stykket går i hop, kollektiv var kollektivt, setter opp prisen til kr.1800 mener det også er rimelig. Det får vi svar på til uka når dere ser seila. Nå er det konf. til et av barnebarna. Ha en trivilig søndag. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Har nå mottat og inspisert mitt ankerseil. TUSEN TAKK til roger-jo. Gleder meg til å teste det ut. M.h.t bruk har jeg et par spørsmål til forumet: Seilet vil være mest effektivt jo lenger akterut seilet settes. Jeg har sloop-rigg med akterstag som deles et stykke opp og kan stte seilet på den ene av akterstagene eller helt akter på bomen med bomløfter som "stag". Antar det best hvis det er mulig med akterstaget men er litt usikker m.h.t. plassen. Et annet alternativt er å sette det flying, dvs uten å hekte det på et stag, men ser det ikke er noen liksnor i seilet og hvis man strammer mye er jeg redd det fort kan revne. Noen som har fått tid til å prøve ennå? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 (redigert) M.h.t bruk har jeg et par spørsmål til forumet: Seilet vil være mest effektivt jo lenger akterut seilet settes. Jeg har sloop-rigg med akterstag som deles et stykke opp og kan stte seilet på den ene av akterstagene eller helt akter på bomen med bomløfter som "stag". Antar det best hvis det er mulig med akterstaget men er litt usikker m.h.t. plassen. Et annet alternativt er å sette det flying, dvs uten å hekte det på et stag, men ser det ikke er noen liksnor i seilet og hvis man strammer mye er jeg redd det fort kan revne. Noen som har fått tid til å prøve ennå? Godt spørsmål, har du flere vanskelige. Spøk til side, ta det enkle først sett det på boomløfter. Det er slik jeg setter det. bommen i senter og seilet ut til siden. Tviler på at du greier å strekke det så det revner, selv om du ikke bruker krokene, uten at du bruker vinsjen over evne. Så får vi dele erfaring etter hvert. Etter som en ser på bilde er det ikke rare forskjellen på akter-stag og bommløfter Redigert 31.Mai.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 ta det enkle først sett det på boomløfter. [...] Etter som en ser på bilde er det ikke rare forskjellen på akter-stag og bommløfter Jeg har litt mer avstand, ca halv meter. Bomløfeter vil ikke være like stram som staget. men trolig betyr ikke det all verden. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 (redigert) Hadde seilet oppe i helgen fr et par regnbyger som skapte litt vind. Det er ingen tvil om at v?b?pendler mye mindre. Jeg har ikke hatt mulighet til finjusteringer. Mitt er festet i akterstget og tau til midtskips. Det er helt tyst, selv i 10m/s som det var i bygene. Vi takker s?ye for servicen Roger. Redigert 2.Juni.2013 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Roger jo Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 (redigert) Hadde seilet oppe i helgen fr et par regnbyger som skapte litt vind. Det er ingen tvil om at v?b?pendler mye mindre. Jeg har ikke hatt mulighet til finjusteringer. Mitt er festet i akterstget og tau til midtskips. Det er helt tyst, selv i 10m/s som det var i bygene. Forsto jeg deg rett at du satte det midtskips? Etter det jeg har lest meg til sier brukerne av denne type seil, at båten svaier minst når en bruker akter-stag og vinkler det litt ut til en side. Og det er min erfaring også, jeg må bruker bom-løfter som stag og vinkle det ut til en side, det har gitt best resultat for meg, kommer til å forske litt i sommer. Håpe at alle kommer med erfaringen på godt og vont, så kan det bli tips for andre. Det med vinkelen må hver båt teste ut, ser mange bruker kryssholt midtskips. Ps. Glemte å si at prisen for resten av seila kr. 1800.- er med MVA og frakt. Redigert 2.Juni.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
volfro Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Sette det på sb akterstag og fram til strekkfisk sb vant, da kan eg gå på utsiden. Måtte så pass langt frem for å komme over cockpit telt. Var veldig lite vind når eg testa og hadde ikke anker ute, men fortøyning i en båke/stang. Meiner på det ble bedre men grunnnet lite vind er det vanskelkg å si hvor bra det funker. Tenkte kanskje seilet var litt lite, men det er nok en fordel når det blåser mye. Enda opp med å sette roret i borde som eg gjør uten anker seil, hva gjør dere med.roret? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Jeg har også testet mitt og er svært fornøyd. Satte det i akterstaget med den nederste stagkroken under blokka der staget deler seg i hanefot. På den måten slipper jeg noen snor fra maljen i underkant. Heiste det i bomløftet som jeg ikke bruker da jeg har rodkick med løft. Skjøtet satte jeg fast i stb. vantfeste og strammet brukbart opp. Lå på anker i rundt 7 ms og båten pendlet betydelig mindre enn tidkigere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 (redigert) Tenkte kanskje seilet var litt lite, men det er nok en fordel når det blåser mye. Enda opp med å sette roret i borde som eg gjør uten anker seil, hva gjør dere med.roret?Har aldri ofret roret en tanke, det må vel en god del strøm til før det har noen effekt?? Jeg har også testet mitt og er svært fornøyd. Satte det i akterstaget med den nederste stagkroken under blokka der staget deler seg i hanefot. På den måten slipper jeg noen snor fra maljen i underkant. Heiste det i bomløftet som jeg ikke bruker da jeg har rodkick med løft. Forstår jeg deg rett så blir all belastning på nederste stagkroken, og ikke noe belastning på maljen, som skal ha belastningen. Hva med å montere en krok fra maljen som du huker på under blokka der staget deler seg i hanefot? Redigert 2.Juni.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Er hjemme om 2-3 uker. Blir de ett til overs kan du snakke til meg Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Roger-Jo Har kanskje glemt og fortelle at seilet er mottatt. Har stort sett vært i USA siden forsendelse:) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Barbaria Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Forsto jeg deg rett at du satte det midtskips? Etter det jeg har lest meg til sier brukerne av denne type seil, at båten svaier minst når en bruker akter-stag og vinkler det litt ut til en side. Og det er min erfaring også, jeg må bruker bom-løfter som stag og vinkle det ut til en side, det har gitt best resultat for meg, kommer til å forske litt i sommer. Seilet står på akterstag, det er justeringstauene som går til kryssholt på hver side ca. midtskips. Jeg skal se om jeg får ankret opp i dag, det er meldt god vind og det gir mulighet for å se på justeringsmuligheter. Jeg satt seilet i høyde litt over bommen. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.