Roger jo Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Blir de ett til overs kan du snakke til meg Det er i orden, seiler dere hjem nå? Har kanskje glemt og fortelle at seilet er mottatt. Seilet står på akterstag, det er justeringstauene som går til kryssholt på hver side ca. midtskips. Jeg skal se om jeg får ankret opp i dag, det er meldt god vind og det gir mulighet for å se på justeringsmuligheter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Forstår jeg deg rett så blir all belastning på nederste stagkroken, og ikke noe belastning på maljen, som skal ha belastningen. Hva med å montere en krok fra maljen som du huker på under blokka der staget deler seg i hanefot? Du har nok et poeng der roger-jo. Ved neste anledning skal jeg sette alle stagkrokene over hanefoten og bruke en tamp i nederste malje som jeg strammer ned til undersiden av hanefoten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Du har nok et poeng der roger-jo. Ved neste anledning skal jeg sette alle stagkrokene over hanefoten og bruke en tamp i nederste malje som jeg strammer ned til undersiden av hanefoten. Hvis det er P.G.A høyden går det sikkert bra og ha stagkroken under hanefoten, bare du har en tamp ned fra maljen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Barbaria Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 En liten oppdatering etter en stund på svai. Seilet skal festes kun på en side, det skal altså være "off senter", det gir enda mindre pendling hos meg. Graden av off senter må du sjekke på din båt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
olews Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Jeg må legge til at det var en stor forbedring å ligge på svai med ankerseil. Flere andre båter jager i brisen, mens vi lå med baugen i vindøyet. https://picasaweb.google.com/106450335286003946657/Sirius#5905929942609495186 på bildet er det riktignok vindstille, men det er da barna var på rotur med kamera. Kvaliteten virker bra, stagkrokene er av plast, de skulle jeg ønske var av messing, siden dette seilet blir så lite brukt at forventet levetid er 20 år eller mer. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
småbåtentusiasten Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 (redigert) Sømmer og duk ser ut til å være utmerket! Har hatt det oppe i test. Fant ut at vi nå svingte langsomt fra side til side og noe mindre utslag mot veldig hurtig tidligere. Det var spent opp fra nederst og akter i bommen. Kanskje det gir for mye svingkraft og at det burde lenger frem? Prøvde ikke å legge bommen noe ut til siden slik det anbefales over. Redigert 31.Juli.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Sømmer og duk ser ut til å være utmerket! Har hatt det oppe i test. Fant ut at vi nå svingte langsomt fra side til side og noe mindre utslag mot veldig hurtig tidligere. Det var spent opp fra nederst og akter i bommen. Kanskje det gir for mye svingkraft og at det burde lenger frem? Prøvde ikke å legge bommen noe ut til siden slik det anbefales over. Har du festet det slik?. Bommen skal stå i senter og seilet ut til en side, hvor mye til siden må en prøve ut. Redigert 1.August.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Ankerseilet fikk kjørt seg når vi lå ved Kungsö. Det kan se ut som at rykk og napp i ankerkjettingen og at pendlingen er historie for vår del. Det var over 16 i kasta og vi lå støtt vindmåleren pendlet rundt -2 til 12 grader Satte seilet slik, en blokk ca. 1m til SB og bort til vinsjen for å stramme opp og det virket optimalt for min båt. Mulig jeg kunne hvert litt mer til SB.??? Her er en som ikke lå i ro i ca. 8 m/s Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
talo Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 (redigert) ANKERSEILET FUNGERTE PERFEKT I SOMMER Jeg anskaffet meg et ankerseil i år. Jeg hadde fått tilbud fra seilmaker på kr. 6000,- men kjøpte et på båtplassen for kr. 1300,- Her er resultatet fra ferien: Når jeg ligger på svai uten AS, girer båten 30 grader i vindstyrke 7-9 ms Med AS ble giringen redusert til 10 grader. Båten ligger overraskende rolig i sjøen. Seilet har relativt tykk duk, så det står som et panel. Ingen blafring her. Spesielt i Sverige er det mange båter som bruker AS når de ligger på de blå svaibøyene til SXK. Som dere ser på bildet, er det en båt til som har ankerseil. Ser ut som han også har kjøpt det på båtplassen. Redigert 8.November.2013 av talo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Fin at du er fornøyd med ankerseilet og prisen. Men prisen den har steget til 1500 kr. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
På svai Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Hei roger-jo, er det ny bestilling på gang? I så fall vil jeg gjerne tegne meg på bestillingslisten. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Sender IM. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Blue Swan Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Jeg er også interressert i å komme på bestillingslisten. Sent from my GT-I9505 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Jeg er også interressert i Notert sent IM Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ab Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Om det stadig er mulig å bestille, gjør jeg også gjerne det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Notert sent IM. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 I så fall vil jeg gjerne tegne meg på bestillingslisten. :-) er mulig å bestille, gjør jeg også gjerne det. pengene på konto, levering i rute. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Flammingokid Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Er det mulig å kaste seg med her i år? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Ja. Sender IM. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 24.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Hei, Har sendt IM, Til de som ikke har betalt. Kjekt å få beskjed hvis noen trekker seg. Til de som har betalt så er seila i Rute. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Da er Seila pakket og blir send ut i Dag. Til de som har betalt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Blue Swan Svart 6.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Fikk mitt i posten i dag. Har selvsagt kun kikket på det på stuegulvet så langt, men synes det ser både solid og forseggjort ut! Testing på sjø og hav blir dessverre ikke foretatt før uti mai en gang.... Sitér dette innlegget Link to post
Latitude Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Da var ankerseilet ankommet. Ser fint ut. Takk for handelen! Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Ditto her.... Takk for rask levering. Sitér dette innlegget Link to post
Mariha Svart 14.April.2014 Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 Hei Er der flere seil igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.