Jump to content

Kollektiv kjøp av ankerseil, vil du være med så heng på.

Roger jo

Recommended Posts

Blir de ett til overs kan du snakke til meg

Det er i orden, seiler dere hjem nå?

Har kanskje glemt og fortelle at seilet er mottatt.

:thumbsup:

Seilet står på akterstag, det er justeringstauene som går til kryssholt på hver side ca. midtskips. Jeg skal se om jeg får ankret opp i dag, det er meldt god vind og det gir mulighet for å se på justeringsmuligheter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Forstår jeg deg rett så blir all belastning på nederste stagkroken, og ikke noe belastning på maljen, som skal ha belastningen.

Hva med å montere en krok fra maljen som du huker på under blokka der staget deler seg i hanefot?

Du har nok et poeng der roger-jo. Ved neste anledning skal jeg sette alle stagkrokene over hanefoten og bruke en tamp i nederste malje som jeg strammer ned til undersiden av hanefoten.

Du har nok et poeng der roger-jo. Ved neste anledning skal jeg sette alle stagkrokene over hanefoten og bruke en tamp i nederste malje som jeg strammer ned til undersiden av hanefoten.

Hvis det er P.G.A høyden går det sikkert bra og ha stagkroken under hanefoten, bare du har en tamp ned fra maljen.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg må legge til at det var en stor forbedring å ligge på svai med ankerseil. Flere andre båter jager i brisen, mens vi lå med baugen i vindøyet.

https://picasaweb.google.com/106450335286003946657/Sirius#5905929942609495186 på bildet er det riktignok vindstille, men det er da barna var på rotur med kamera.

Kvaliteten virker bra, stagkrokene er av plast, de skulle jeg ønske var av messing, siden dette seilet blir så lite brukt at forventet levetid er 20 år eller mer.

Ole
S/Y Algol

Sømmer og duk ser ut til å være utmerket!

Har hatt det oppe i test. Fant ut at vi nå svingte langsomt fra side til side og noe mindre utslag mot veldig hurtig tidligere.

Det var spent opp fra nederst og akter i bommen. Kanskje det gir for mye svingkraft og at det burde lenger frem?

Prøvde ikke å legge bommen noe ut til siden slik det anbefales over.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Sømmer og duk ser ut til å være utmerket!

Har hatt det oppe i test. Fant ut at vi nå svingte langsomt fra side til side og noe mindre utslag mot veldig hurtig tidligere.

Det var spent opp fra nederst og akter i bommen. Kanskje det gir for mye svingkraft og at det burde lenger frem?

Prøvde ikke å legge bommen noe ut til siden slik det anbefales over.

Har du festet det slik?.

Bommen skal stå i senter og seilet ut til en side, hvor mye til siden må en prøve ut.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

• 3 uker senere...

Ankerseilet fikk kjørt seg når vi lå ved Kungsö.

Det kan se ut som at rykk og napp i ankerkjettingen og at pendlingen er historie for vår del.

Det var over 16 i kasta og vi lå støtt vindmåleren pendlet rundt -2 til 12 grader

Satte seilet slik, en blokk ca. 1m til SB og bort til vinsjen for å stramme opp og det virket optimalt for min båt.

Mulig jeg kunne hvert litt mer til SB.???

ankerseil_svai.jpg

Her er en som ikke lå i ro i ca. 8 m/s

virre_1.jpg

virre_2.jpg

• 2 måneder senere...

bilde

ANKERSEILET FUNGERTE PERFEKT I SOMMER

Jeg anskaffet meg et ankerseil i år. Jeg hadde fått tilbud fra seilmaker på kr. 6000,- men kjøpte et på båtplassen for kr. 1300,-

Her er resultatet fra ferien:

Når jeg ligger på svai uten AS, girer båten 30 grader i vindstyrke 7-9 ms

Med AS ble giringen redusert til 10 grader. Båten ligger overraskende rolig i sjøen. Seilet har relativt tykk duk, så det står som et panel. Ingen blafring her.

Spesielt i Sverige er det mange båter som bruker AS når de ligger på de blå svaibøyene til SXK. Som dere ser på bildet, er det en båt til som har ankerseil. Ser ut som han også har kjøpt det på båtplassen.

Redigert av talo (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...