Jump to content

Erfaringer med Lowrance HDS gen 2 touch?

Komodo

Recommended Posts

Har sendt deg IM med info som jeg var redd skulle oppfattes som reklame.

Virker som folk er veldig fornøyd med de mindre modellene, 7 og 9-tommer, som allerede er sluppet på markedet. Brukervennligheten er visstnok det man først legger merke til. Skulle nesten bare mangle at ikke brukervennligheten ble forbedret ved lanseringen av touch-skjerm på HDS-modellene.

At StructureScan er innebygget i enheten er jo et stort pluss. Man slipper den svarte boksen LSS-2 i tillegg. Ellers er autokontrast på StructureScan en forbedring sier de som har greie på det.

Humminbird lager vel noe av det samme som Lowrance StructureScan, men tror ikke de får det til like bra med rett nedscanning som Lowrance.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Hei Trulte, og takk for svar!

Jeg var inne på Thehulltruth.com og tittet, men jeg fant ikke noe om structurescan. Kan du legge ut en link til det innlegget du tenkte på?

Er det noen som kjenner til om varianten fra Humminbird med kan konkurrere på pris og kvalitet? Regner med at den sliter så lenge den allerede faller gjennom på nedscanning.

Jeg tror det er slik at Humminbird sin giver for Side Imaging (som er deres variant av Structurescan) ikke har et dedikert element inni giveren som peker rett ned slik som Lowrance har.

Abbor her på båtforumet og på forumet til thehulltruth.com vet uendelig mer om dette enn meg. Er vi heldige så titter han innom.

Tviler på at det er noe annet i salg nå som gir like mye smell for penga som HDS-12 når man skal ha StructureScan eller SideImaging. I tillegg er den jo et glimrende ekkolodd og en helt ok kartplotter. Har brukt HDS-8 Gen2 og HDS-5 koblet med StructureScan HD og det var knall. HDS-8 var en juvel.

Her er tråden (15 sider) som handler om Lowrance StructureScan HD LSS-2. Det er denne som er innebygget i HDS Gen2 Touch combo modellene:

http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/412250-structurescan-hd-lss-2-first-impressions.html

Ellers er det denne tråden om førsteintrykkene etter lanseringen av HDS Gen2 Touch modellene:

http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/457309-hds-gen2-touch-first-impressions.html

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Jeg har HDS-7 Touch har brukt den noen få ganger. Er nok den multifunksjonsskjermen jeg har prøvd som har den laveste brukerterskel, det var svært enkelt å finne ut av menysystemet uten manual. Jeg har i dag 4 andre HDS og 2 Simrad NSS som alle deler samme teknlogiplattform som NSS Touch. Jeg har også StructureScan på begge båtene mine, så jeg kjenner svært godt hva teknologien til HDS Touch er god for, det nye HDS HDS Touch er brukerinterface og integrasjon. HDS Touch har mest skjermoverflate sammenlignet med totalstørrelse av alle MFDer, siden de også har innebygd det svært gode bredbåndsekkoloddet og også StructureScan er dette ei kraftpakke som egentlig ikke har noen konkurrent.

Humminbird SideImaging er bra, men deres DownImaging ligger langt bak SImrad/Lowrance siden Humminbird ikke bruker et dedikert svingerelement til DownImaging, men kombinerer deler av bildet fra de to sideelementene. Ellers henger ikke Humminbird i det hele tatt når det gjelder plotterfunkjsonalitet eller andre funksjoner som radar, AIS, NMEA 2000 for den sagt skyld.

Bortsett fra at HDS Touch har automatisk kontrast på StructureScan er det ingen forskjell mellom HDS Touch og en annen HDS med LSS-2 når det gjelder StructureScan funksjonalitet. Antar de andre modellene vil få autokontrast i neste sotwareoppdatering.

Er enig i at HDS-12 Touch med 1280x800 skjermoppløsning ser imponerende ut, kunne godt ha tenkt meg en slik selv.

Selv om brukerterskelen på HDS Touch er lavere enn noe annet jeg har prøvd foretrekker jeg uansett det kombinerte touch, knapp og rotasjonskontroller interfacet til Simrad NSS. Men brukerinterfacer er uansett subjektivt så dra til en butikk som har begge modeller og test hvilket som fungerer best for deg. En annen stor fordel med NSS er at den har integrert autopilotkontroll, siden jeg har to AP24 er dette viktig for meg. Fordelen med HDS Touch er den kompakte størrelsen, at StructureScan er integrert samt den lavere prisen enn NSS. NSS-12 har heller ikke innebygd vanlig 2D ekkolodd.

Her er HDS-12 Touch til en grei pris hos et firma med topp kompetanse og kundeservice.

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-hds-12-gen2-touch

Takk for et meget informativt innlegg! Nå er det kvelden her, så jeg får finlese det i morgen...

Men her er ihvertfall svaret jeg var ute etter:

... siden de også har innebygd det svært gode bredbåndsekkoloddet og også StructureScan er dette ei kraftpakke som egentlig ikke har noen konkurrent.

Humminbird SideImaging er bra, men deres DownImaging ligger langt bak SImrad/Lowrance...

Utrolig verdifullt å kunne få svar direkte fra så mange ressurspersoner som det er på dette forumet. Takk igjen :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...