Jump to content

Kjøp av Draco 20/21fot. Synspunkter, erfaringer? Andre forslag?


marex84

Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer å bytte ut snekka med en Draco 20 eller 21 fot, finnes flere bra daycrusere men i mitt

budsjett (ca 70000) virker Draco`n som et kurant valg.

Vi er en familie på 4 som ønsker en raskere og mer letthånterlig båt fremfor Marex`n, med mulighet for

og sove ei natt eller to om det er knall vær.

 

Er det noen her som har evnt andre forslag eller synspunkter? Og erfaringer med Draco?

 

På forhånd takk.

Link to post

Jeg er selvsagt fullstendig inhabil :saint: Men bedre båt i denne størrelsen og prisklassen finnes ikke. Jeg har tilgang til en fin 2000DC/Gt fra 1971. Blir stadig forundret over hvor kjekk båten er. Litt fakta: 20 foteren er en Linge konstruksjon som ble levert i to skrog utførelser. GT skrog beregnet for større motorer. Aqualift skrog for lett planing og egnet for mindre motorer. De ser like ut over vannlinjen, men aqualift har litt flatere profil bakerst på sidene. 21 foteren er en Drangsholt konstruksjon. Dyp V-bunn beregnet for større motorer og myk gange. Den har litt planingsterskel og mange mener den krever kraftig motor som V6 eller en lett diesel for å komme til sin rett.

 

Overnatting for 4 går nok om en er vant til å ligge trangt. 20 fot er ikke stor båt. Og minst én bør nok benytte seg av solsenga i cocpiten.

 

Det er laget noen tusen av 20 foteren i begge skrogversjonene. Klassisk båt som er en favoritt blant mange Draco fans. Skrogene er dønn solide. Men båtene har blitt noen år og kan selvsagt ha lekkasjer i vinduer og langs fenderlist som andre fra samme epoke. Relativt overkommelig å fikse for en handyman. Det som vil være viktig er å finne en med en god motor og godt drev. Gjelder forsåvidt båter av alle fabrikater i denne prisklassen.

 

Mercruiser eller VP er foretrukket. Baatplassen er full av tråder med fordeler og ulemper......Noen båter er levert med OMC. Jeg har ingen erfaring med dette merket. Men mange fraråder å kjøpe OMC pga tilgang til deler og vedlikehold. Jeg har selv V8 Mercruiser med Alpha One på min båt. Så langt har det vært en lykkelig affære.

 

Ta gjerne en titt på www.flatsea.net Jeg legger ut Draco materiell fra en stor samling litt etterhvert.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

I forhold til antall fot er jo alle Draco fra 20 til 24 fot veldig godt utnytta plassmessig. Sosial og fin gruppe akter, og grei salong under dekk sett i forhold til antall fot. I følge "kjennere" er 21foteren en avkortet 23foter. 20 foteren har et skarpt og godt skrog, men 21 er bredere og med mer volum. 21 foter bør ha minimum 170 bensingamper, har en en Mercruiser V6 med 205 hk får du en sprek båt.

 

Grunnen til at mange selger sine fine Draco-klassikere ligger nok i at de blir lei av arbeid / utgifter til å pleie motor & drev av ymse årgang. Er en innstilt på at dette kan kreve sitt av både tid og penger, er Dracoene kjempebåter. Finner en en 20/21 med bra motor / drev kan en godt gjøre et kupp. Vær obs på at det er vanskelig å skaffe de buede frontrutene som finnes fra 86 og framover.

Link to post

Har skrudd og holdt ved like en gammel VPmd11,

så hadde vært fint med en motor som er i bra stand og tålig nyservet.

Godt å kunne dra på tur uten å bekymre seg om man kommer frem, eller hjem...

Når det gjelder hk og størrelse på motor, så er det greit å holde marsjfart på 24-25 knop.

Kjenner ikke til di motorene som er aktuelle særlig godt, så må sette meg litt inn i det.

Link to post

Når det gjelder Draco 20 og 21 , så er det meget sjødyktige og bra båter.

Om du kan velge ville jeg absolutt gått for 21 foteren. Den er en god del større enn denne ene foten skulle tilsi. Spesielt på bredden.

Dessuten har den en liten ferskvannstank og en liten Koker/primus.

Selv hadde jeg en 21 fot fra 1987 som jeg var på mange turer med.

I denne var de en Volvo AQ225, så jeg hadde krefter i massevis.

Tror ikke du skal gå for mindre motor en 170hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...