Jump to content

Hvilke daycruisere rundt 20 fot har 2 meter lang soveplass?

glalaks

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å bytte ut skjærgårdsjeepen i daycruiser.

Jeg har blitt pappa nå og tenker at det er kjekt med en lun daycruiser med en kabin framfor en rask jeep uten mye vindskjerming.

Jeg vil helst ha en båt som kan taes på henger(med BE-lappen) og ikke mye eldre enn 10 år..

har sett på mange varianter, men er vanskelig å se sengelengde på bilder. Jeg er 200 cm og vil helst ikke ligge i fosterstilling når jeg er på båttur. Jeg forventer så klart ikke å stå oppreist, men vil gjerne ligge mest mulig utstrakt om det blir overnattinger.

Så langt har jeg sett på div baylinere (652, 232, osv) , Askeladden beetle 645, skibsplast (605,650,660), Maxum 2100, ibiza 20 touring. og diverse andre typer.

Kom gjerne med andre forslag. Budsjettet er rundt 200000-250000, avhengig av hva jeg kan få for min gamle.

Alternativet er en båt med solseng ute under kalesjen tror jeg.

Synes denne for eksempel ser ut som et bra kjøp http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38038221

Mvh Glalaks

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det er vel de rette båtene du har begynt å kikke på, vil jeg tro.

Jeg er 194cm, og kan strekke meg ut i køya på Skibsplast 650CC. Litt fotflørting med frua kan det riktignok bli, om hun også ligger der. Blir trangt for 4 føtter i baugen. Men om vi hadde noe mot det, dro vi vel ikke på tur sammen heller.

En ting er køyelengda, noe annet er høyda i kabinen. Og der er Skibsplast i særklasse. Det ser du på bildene også, meget lett.

Ut og se på båter, det er første bud.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Ja har hørt at skibsplast er bra på kabin.

Jeg vet ikke hvor viktig høyden er i kabin.. Skal vel bare sove der en sjelden gang.. Aldri sovet i båt før..

Ser noen amerikanere har portapottien bak et avlukke under nedgangen til kabin.. Går vel an å strekke føttene ut der.. Vet ikke om jeg vil sove med hodet oppå dassen.. Hehe..

Upraktisk med liten båt og stor kropp.. Hehe

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

For deg som nybakt far kan det jo være greit å sette en barnestol med bærehåndtak inn i kabinen om det blir kaldere, mer vind eller nedbør mens man er utpå.

Bella 620/ Flipper 630 sliter med den høyden i kabinen, så vidt jeg kan se. Og da blir det trangt og ubekvemt før man har sovestilling der også.

Bare som et moment angående kabintakhøyde.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Takk for et godt tips:) den ligger på finn også. har vært i litt forhandlinger med selger, men dessverre var båten min feil type for han så innbytte var ikke aktuelt nå. Men jeg sikler på den båten ja, perfekt for min del, utenom motoren kanskje, som kunne vært dobbelt så stor..

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37623766&FINNBOX_ENABLED=false&spidEnabled=trueDenne overnattet jeg i denne sommeren. Er 190 og sov som en stein, begrenset med takhøyde er det. Men evig nok om ikke du tar helt av med ribba :-D

Så fin ut, men jeg liker ikke yamarin helt av de mindre modellene.. Ser så simple ut i innredning synes jeg..

Hva er best? Skyvedør inn, eller sånn dør/lokk som på yamarinen?

Hva med min gamle båt? Mere kombi/cabincruiser enn daycruiser da, men så får du den rimelig også da :smiley:

Når bordet felles ned, er sengeplassen nesten 1,80 bred (på det bredeste), og lengden 2,10 (ca. 2 m. på styrbord side).

20 fot, 140 hk. Volvo AQD 40. Toppfarten er 36 knop, og marsfart 32, og går ganske fint i sjøen.

Har ikke fått opp farten på nybåten ennå (Samme skrog som Halco 26), men så langt liker jeg faktisk gammelbåten's bølgeegenskaper minst like bra, i hvertfall i medsjø.

Kanskje ikke peneste båten i marinaen, men utrolig romslig og artig liten sak. Og til under halvparten av det du har "budsjettert med :yesnod:

baaten_foer_utsetting.jpgdsc_0249.jpg

Den så grei ut, men som du sier, litt gammeldags for meg.. I båtlivet for meg er sol, sommer og bading, altså en fin uteplass.. Denne tråden startet jeg for å finne ut hvilke båter jeg kan sove i.. Jeg er også åpen for å sove på en solseng ute, så lenge det er kalesje.. Alt er bedre enn å slå opp et telt..

Men takk for tips fortsatt.. Den bayliner 652 er en av favorittene.. Den har fin uteplass og gode løsninger... Men vet ikke hvor lang senga er.. Solsenga ser litt skummel ut å sovne på.. Plutselig ruller man på sjøen..

Det er sant;) men synes f.eks Askeladden lager myye finere båter.. Og har falt litt for amerikanere.. Hadde bestemt meg for utenbords.., men ser at jeg går glipp av mye fint da så er åpen for alt.. Litt redd for en utgiftsbombe med tanke på minimale mekke-kunnskaper.

Yamahaen jeg har nå er jo nesten vedlikeholdsfri.. Men man lærer jo mye med litt skruing..

Går du opp noen fot får du plenty plass for omtrent samme budsjett, i alle fall om du kjøper amerikaner....25-27 fot er ikke mer enn en litt stor daycruiser, men da får du god soveplass til alle, eget bad og stikk. Ferierte helt fint med 2 voksne + 2 unger i en 27 foter. Litt kilent med BE sertifikat, men båten skal jo være på sjøen :-) Lykke til.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Joda.. Sant det.. Men innbiller meg at med større båt og større motor og gjerne eldre om det er samme pris, blir det en del dyrere å ha?

Jeg har litt lyst til å ta med båten litt rundt også, derfor tillhengerbåt.. Er ikke mulig å kjøre vannveien mellom hjem og hyttene.. Men om noen år når jeg ikke er student lenger blir det større:)

Hadde min på registrert henger, men det er ikke VELDIG praktisk å slepe rundt på 3 tonn. vedr kostnad - og med fare for å spore tråden din helt av....ca 2000 kr / fot pr år i totalkostnad med ca 100 timer på motoren og normal bruk. Da gjør du i praksis ingenting selv bortsett fra å kose deg på sjøen. Og så kan man redusere med egeninnsats etc etc. (Østlandspris på lager og båtplass)

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Sover som en unge i min Skibsplast 605. Er 190 cm på strømpelesten og kan strekke meg helt ut uten problem til sengs. Dassen er 20cm under puta, men det er ingen problem for den er fortsatt ubrukt :smiley:

Solid båt med mange praktiske løsninger. Meget lunt i framsetene, (litt for lunt når det er skikkelig varmt :sweat::sweat::sweat::sweat:) og den holder seg tørr i kabinen selv i litt rufsete vær.

Går bra med 90hk, (32 gps knop) veier kun 950 kg inkl. motor og egner seg utmerket som tilhengerbåt.

Minuset med denne er at den er litt flatbunnet, og at det er ikke adkomst til dekk gjennom vindskjermen. Det er meget brede dollbord så det er lett å gå rundt, men det medfører også at det forsvinner endel plass ved førerstoler.

Disse ble levert med Suzuki 4T motorer i mange år, gode motorer som heller ikke er av de hardeste i matfatet.

655 er en enda bedre turbåt, men blir tyngre og større å flytte rundt på tilhenger. Men dersom det er korte strekninger så er det ikke problem.

Skibsplast har avviklet produksjonen av nye båter, men de eksisterer fortsatt i beste velgående. Så deler og support er fortsatt å få på et høyt servicenivå :thumbsup: .

Ja 605 er aktuell, selv om jeg synes uteplassen ser litt trang ut. Men fordelen er at den blir enkel 堦rakte p堨enger. De strre baylinerene og Askeladden beetle blir jo litt strre prosjekt.

Skal fraktes mellom 10 og 15 mil som regel, og kanskje fra Trondheim til Srlandet..

Suzuki 4 takter er en av mine favoritter. Ligger en 605 p堦inn med 70 hk, men tror det blir litt snaut.

Hvordan er den med full b崯 vannsport med 90 hk? Ingen problem?

Redigert av glalaks (see edit history)

Men egentlig, så lenge båten er liten nok for norske veier (bredde under 2,55) - hva er egentlig problemet?

Så lenge man har en god henger bør det vel være greit? Men er jo selvfølgelig greit med god trekk-bil også. Slitsomt med en Fiat Punto :giggle:

Kjørte 150 mil i høst med min båt, og det gikk greit. Var litt slitsomt på en fylkesvei i Møre og Romsdal med mye trailere på en vei uten midtstripe med veldig mye vind, men så snart man var på europaveien var det bare å dure på... Men buggi er viktig!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Nei det å kjøre Hengeren er ikke et problem. Det er bilen som er det.. Min ovtavia 90 hk diesel duger så vidt til å trekke en tom henger, og mora mi har s80 D5 som vel kan trekke 18-1900 kilo.. Over der må jeg låne bil.. Men det går vel fint det å.. Skaffer altids en bil.. Synes selv enkeltakslede hengere er best , Men når de blir tyngre må de vel være boggie.. Uansett så må jeg ikke kunne ha den på henger. Har jo båt fra før på hytta.. Bare kjekt om det er mulig å frakte den..

605 er noe trang, spesielt ved framsetene pga brede dollbord som nemt over. Er dere mange som skal på tur så hadde jeg kikket på en annen båt. Vil vel si at denne båten passer for max 4-5 på en dagstur om man skal ha brukbar plass.

Det er ikke sitteplass til mere enn 3-4 ved bordet så det er også et minus. Førerstolen kan ikke snues i det hele pga vasken, men passasjerstolen kan snues helt rundt.

70 hk er helt greit for en til to personer i båten, men blir fort for smått om det blir litt lass så den hadde jeg styrt unna. Med 90 hk så går den uanstreng opp i plan med 5 voksne ombord. Har dradd vannski med 90hk og 3 voksne ombord uten problem, har ikke prøvd med flere. Den er godkjent for 140 hk, blir nok overkill så det holder og kun fører som har det gøy på tur :lol:

Har min 605 på Tredal 20-1500 henger og reiser mang en tur på landeveien med denne om sommerene, både til sørlandet, vestlandet og ytre oslofjord. Ligger fint på veien og er lett å sjøsette.

Skal du ha tilhengerbåt så vil jeg anbefale å tenke vekt, spesielt om du skal kjøre et stykke og ikke har kraftig bil.

Om du kan gå for en liten hardtop båt i stedet for dc så får du alt hva du trenger. I tillegg får du en båt som kan brukes mye mer :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=38842874

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38702394

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37260529

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38391886

Liten dc er etter mitt skjønn totalt ubrukelig under dekk. Med ht båt får du familiebåt som alle liker.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vurdert hardtop ja, men synes det er så lite uteplass på de. Bare akterbenken.. Som sagt så er båtlivet mest en godværshobby, og med en dc med kallesje så holder det om regnet overrasker oss.. Har også en gammel hardtop-båt på hytta.. Vil ikke ha det.. Men bra tips det å:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...