Jump to content

LYS mot SRS eller OCR i 2013?


bjoris

Recommended Posts

Det er ikke regelrytteri å søke å få til ett system som analyserer grundig båtenes potensiale, for de som er opptatt av ratingen vil det føles mer rettferdig enn dagens system med "personlige" tillegg og fradrag.

Når det er sagt er jeg enig i at fokuset mål legges på seilingen, jeg gikk over resultatene mine fra tirsdagsseilasen i år for å se hva LYS faktisk betyr i praksis ved å se hvilket LYS jeg måtte hatt for å forbedre/forverre plasseringene.

 

Helt neders i dette innlegget ser en xls-arket mitt som viser da hvilke LYS jeg måtte hatt for klatret på listen, falt på listen, samt for moro skyld, hva måtte jeg hatt for å tape:) Jeg hadde ikke tid til regne ut alt, men fokuserte på hvor mye lavere LYS jeg måtte hatt for å forbedret meg, slik det ligger ann nå burde jeg nok sett mer på hva som skjer om jeg går opp igjen med 2 hundredel:)

 

http://bjoris.blogspot.no/2012/12/kva-blir-lys-tallet-i-2013.html

 

Som en ser betyr det som oftes en plass opp eller ned i slike lokal regatta der alle selvsagt ikke er like aktive, men vi har begynte å få ett bra nivå syns jeg, det må seiles bra skal en henge med. Jeg mener likevel det er viktig for støyen rundt dette at en kan stole på at det ligger omfattende og avanserte analyser bak ratingen og ikke bare noe synsing og hemmelige formler. I LYS føler jeg at det har vært helt umulig å vite hva som lå bak og demed også om en kunne stole på det...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har brukt ORC-databasen til å beregne VPP diagram for båten. Nyttig og lærerikt for å trimme opp mot potensialfart, men ser av beregnet GPH at jeg får det mye tøffere på regattabanen om LYS blir erstattet av ORC-club... Men, hva som er mest rettferdig er ikke godt å si, alle måleregler har sine svakheter og blir utnyttet av båtkonstruktører og skippere mhp typiske værforhold-viktigst for bredden å ha et enkelt og billig system.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Stiller nok i samme klasse ja :) Men, Færderen er igrunn en stor utfordring for rettferdig seilas. Min båt er treig i lite vind ( i år før Bastø), og veldig rask i frisk vind -skulle da hatt to forskjellige måltall i samme regatta, men for typiske Færder forhold antar jeg lystallet (1,33) er mer riktig enn ORC (GPH 595,7). ORC har vel ulike måltall for ulike vindforhold, men tror ikke de kombinerer flere tall i samme regatta?

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

"La LYS være et enkelt breddesystem med lav terskel for å delta. Det må gjerne være så urettferdig at det skremmer de «seriøse» som søker rettferdighet over i ORC. La LYS være LYS og ORC neste trinn opp på stigen, men bland ikke systemene.

Å ha et LYS-system som styres av ORC-folk, er en dårlig idé."

 

Amen.

Link to post
Share on other sites

Norlys-komiteen ser ut til å fortsette på et alt for avansert spor ved at de vil bruke skrogdata fra ORC og kombinere med seilmål i LYS og så konstruere et nytt måltall. De har nok ikke forstått hvorfor NSF vil ta over styringen og forenkle hele respittsystemet slik at det blir for bredden med lavest mulig inngangsterskel.

 

Men, Jeg mener faktisk at ORC club er et enklere system enn LYS. Alt man gjør er å registrere seg på deres nettside, Velge båttype og så legge inn sine egne seil og mål, og til slutt betale for å få målebrev. Det behøves ingen til å måle seil eller båt som i LYS-systemet ( så lenge båttypen finnes i ORC fra før, og det gjør de fleste). Det eneste som mangler er om båtforhandlere kunne levert båten med et ferdig ORC ( eller LYS/DH/SRS eller hva det nå enn blir) måltall så en båt er regattaklar fra første stund -det ville virkelig senke terskelen til regattaseiling.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Hvilken rolle vil Norlys ha med et rent ORCi/ORC Club opplegg? De utsteder sertifikatene, men vil kanskje ikke ha noe med den rene ratingen eller utvikling/endring av den? Kan det ligge et snev av "jobbsikring" dersom de velger å konstruere sitt eget NORLYS-tall? Jeg bare spør...

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Link to post
Share on other sites

Enig med deg, virker som en kvasiløsning for å rettferdiggjøre sin eksistens. Dersom det er ORC systemet de egentlig ønsker så burde de valgt det fullt og helt -ORC club for bredden og ORC i for de ivrigste. Deretter burde de kun fokusert på å hjelpe båteiere å få et måltall, innhente skrogdata og/eller gjøre målinger for å få komplettert databasen med de båttypene som mangler helst mot forhandlere og verft slik at det blir enklest mulig å få seg et måltall. Skjønner ikke hvorfor vi skal ha en nasjonal komite for å lage særegne respittregler (finne opp hjulet på nytt) når både DH, ORC og IRC eksisterer og er ment å gjelde internasjonalt.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=article&id=451:norlys-velger-orc-motoren&catid=15&Itemid=165

 

Ser ut som om beslutning om å bruke ORC er tatt uten at jeg klarer å lese meg til hva det betyr i praksis. Men forstår at Norges Seilforbund også må godkjenne ny beregningsmåte.

Er desverre redd for at ytterligere noen regattaseilere faller i fra når de oppdager at de må sette seg inn i nye endringer i målebrev/regelverk.

Sesongen starter om 3 dager her vestpå og betalte nettopp LYS målebrev som normalt uten få opp noe informasjon i betalingsprosessen som tilsier at noe er/skal endres.

Link to post
Share on other sites

Som jeg tolker vedtaket til Norlys, vil LYS-tallene fortsette å eksistere, men at det vil bli gjort justeringer etterhvert basert på resultater fra ORC-beregningene (antar de da bruker tilsvarende regel som nevnt tidligere i tråden for å beregne LYS fra ORC ved å ta 808 delt på GPH). Dermed unngår de vel de hemmelige vurderingene som har vært en av de store kritikkene mot LYS.

 

Men, jeg tror den høye årlige kostnaden for å ha godkjent LYS-tall er et større hinder for deltakelse enn hvilket respittsystem det seiles etter. Vil dette årlige gebyret senkes nå mon tro?

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Avgift for LYS bevis er (midlertidig) øket til 300kr. Men har man ikke lyst til/råd til å betale såpass pr år så får man heller stille i turklasse! Det sier seg selv at det er kostnader med å drifte LYS så en fornuftig avgift her må aksepteres,

 

Har vel faktisk større problemer med å se hva lisens pengene gir av verdi for rekrutteringen, men 550 kr fordelt over et helt år skal jeg også leve med. Tror ikke utgiftene er det største problemet, men heller det faktum at det stadig er regelendringer og registreringer på halvgode nettløsninger som en må sette seg inn i for å kunne stille i regatta. Har problemer med å se at overgang til ORC LYS endrer på dette, tvert i mot..........selv om det kanskje blir mere rettferdige handicaptall.

Men mannskapets erfaring er jo fortsatt ikke en faktor som det taes høyde for, og det samme gjeder vel for alder og type av seil? Dette er faktorer som slår kraftig inn for meg som seiler en båttype som seiles av mange gode seilere med trent mannskap og kostbare seil mens vi er en tilfeldig sammensatt gjeng som er ute for en sosial stund på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Det ble vel lket til 400 etter 1. Mai i fjor? Men, ja det er nok summen av kost (innmåling, årlig lisens og LYS avgift) samt at det er ulike betalings- og nettsider som er det praktiske hinderet, spesielt for de som ikke deltar så ofte.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...