Jump to content

Ford 2720 serie, Anode, hvor ?

D5LA

Recommended Posts

Fikk oppgitt at der ikke skulle være anoder på Forden. Verken på motor eller marinisering. Har selv hatt samme problem som du har. Termostathuset (dobbelt i støpegods) var tæret en god del. Kjøpte ny slangetermostat hos Sabb i Bergen. Mener å huske at det ble MYE billigere enn det orginale.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Fikk oppgitt at der ikke skulle være anoder på Forden.  Verken på motor eller marinisering. Har selv hatt samme problem som du har.

Jeg har også fått samme beskjed, og har hatt samme problem. Har Bowman utstyr på min motor, og etter at diverse messingplugger irret bort, har jeg satt inn zink både i oljekjølere og varmeveksler. Etter det har jeg ikke hatt problemer med tæring på motoren. Dette er det en god del år siden jeg gjorde, så det ser ut til å virke etter planen.

Har du forslag til hvor anoden bør monteres? Du nevner varmeveksleren .men isåfall hvor på denne? I saltavvsdelen eller ferskvannsdelen?

<{POST_SNAPBACK}>

Anodene må stå i saltvannsdelen. I ferskvannsiden gjør de mere ugagn enn nytte. Frostvesken løser opp zinken, og det blir bare gjørme.

På mine oljekjølere og varmeveksleren er (var) det noen små messingplugger i enden, sikkert beregnet til drenering. Jeg bare fjernet en av de i hver kjøler, og erstattet med en anode som egentlig er beregnet til små volvomotorer. Tror det er 1/4" rørgjenger eller noe slikt. Det må du sjekke selv, om det er samme dimensjonen hos deg. Anodene passe ikke helt, så de må tilpasses, men det går greit. Bare vær veldig obs på lengden. Anoden må sikkert kappes, slik at ikke zinken treffer kjølerørene inni.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...