Jump to content

Princess 415/435 kontra Trawler?

All In

Recommended Posts

I iver av båtsesongen som nærmer seg, kommer stadig nye tanker og momenter inn. Har noen feks eid både Princess 415/435 og en god Trawler? Og kan komme med konstruktive tilbakemeldinger på forskjellen og eie? Å dra opp en Princess i god fart er sikkert ikke noe problem annet enn for lommeboka. Men å loffe rundt i en slik i 10 knop kontra en Trawler i samme hastighet, går det ut på ett?

Det og loffe rundt i en P435 er bare delig. jo større båt, bedre nytelse og tumleplass.Kan bare konstantere at manøvrering er ikke noe værre på en 45 foter kontra en mindre. men på forbruket vil du merke godt at dieslemåleren går litt fortere feil vei når du ønsker og bevege deg litt fortere fra A-Å. De 2 store tankene på 800 liter blir fort tomme. P 435 har en enorm uteplass og innnvendig volum med to store lugarer, serlig aktercabinen er helt rå. Måtte jeg velge mellom en trawler kontra P 435 er valget enkelt selv om konseptet på båtene er ganske like. Det og ha mulighetn til og velge høyer fart er for meg viktig. Og loffe rund i 10knop på en Trawler blir vel ikke så my billigere en og loffe rund i en P 435 i 10 knop. Lykke til med valget.

Nå snur sola snart og i morgen er dagen 10 sekunder lengre.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

På en trawler har man den unike muligheten å kunne bevege seg rundt på skuta uten å tenke på at man balanserer på et smalt dollbord. Bare det i seg selv gjør at livet ombord forandres vesentlig. En trawler har i tillegg en gedigen flybridge hvor man tilbringer mesteparten av sommeren på. Jeg vil tro at fb på en trawler er vesentlig større enn på en Princess.

Jeg vil anbefale deg, hvis valget faller på en trawler, og da velge en med stor motorkraft. Ved urolig sjø har man da muligheter til å gå opp i fart og dermed setter skroget seg bedre i sjøen og man slipper rulling som alle båter får i mindre fartsområder. Vår GB har en maksfart på 17 mil med 2 x 200 hk.

Når det gjelder manøvrering har trawleren en kjøl som strekker seg fra baug til akter som gjør tillegging i vindvær adskillig enklere enn hva som skjer med en Princess. Trawleren bremser på kjølen og fyker ikke unna i sidevind slik en planende båt gjør. Bare det gjør valget svært enkelt.

Innvendig volum er vel omtrent det samme ville jeg tro avhengig av hvilken trawlertype man velger og størrelse.

Vår trawler har ingen "hønsestige" å by på i veien opp til soldekket. Den gir trygg vei opp med solide gripemuligheter.

De fleste trawlerne har også bedre elektrisk anlegg en hva Princessbåtene kan by på.

Jeg hadde ikke vært i tvil hva jeg ville valgt.

Trawler.no viser deg de forskjellige trawlertypene.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Får man P35 med to lugarer? De jeg har sett er med en lugar, og at man må sove i sofagruppen nede. Sistnevnte løsning utgår med skyhøye kneløft.

Ja, omlag halvparten av de som er bygd har to lugarer, sidelugaren med 2-etg. køyesenger.

Den store ulempen med trawlere synes jeg er at man med høy baug og bratt stevn mister mulighetene til å legge til i uthavner med baug inn. Dette gjorde båttypen uaktuell for oss sist vi byttet båt.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Den store ulempen med trawlere synes jeg er at man med høy baug og bratt stevn mister mulighetene til å legge til i uthavner med baug inn. Dette gjorde båttypen uaktuell for oss sist vi byttet båt.

Et enten fastmontert- eller vippebaugspyd løser det problemet. Om man hovedsaklig skal loffe rundt er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt trawler på følgende grunnlag:

- Mer driftsøkomonisk med deplasmentskrog i loffefart.

-Utseende (ingen kan vel med hånden på hjertet si at cabin cruisers er vakre)

-Bevegelse i sjøgang.

-Kjøl. Mindre / ingen skade om man er "nedpå" i sakte fart mellom holmer og skjær, samt midre avdrift sidelengs i vind.

-Generelt større plass.

Mulig de gjør det i midtlugaren/styrhuset, men i for og akter ligger dette under dekk. Trawlere har ikke dollbord men dekk rundt.

Det er riktig som rem skriver at baugen inntil svaeberg gjør ilandstigning vanskelig. Spiller ingen rolle for oss uansett da vi sjelden eller aldri har behov for dette. Vi har en gangvei vi legger ut akter og på SB-side når behovet er der.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Fleiper du? Jeg synes det finnes mange vakre cabincruisere. Selv om flertallet nok ikke er vakre i mine øyne.

Når størrelsen beveger seg over 60-70 fot begynner de fleste å få proposjoner, men under dette minner de fleste om joggesko spør du meg..........Det eneste untaket jeg kommer på er Storebro / Storö uten FB.

Trawlere derimot minner om små skip allerede fra 35-40 fot, og er langt mer proposjonerte i forhold til størrelsen.

Nå går ikke utspillet mitt på selve utseende på båtene. Har sett mange trawlere som ikke er estetisk penge også.

Men tilbakemeldinger på selve opplevelsen å eie disse båtene, både bruksvennelige og økonomiske. Takker for gode innspill så langt. Jeg vil nok kombinere uthavn med båthavner som feks Bolerne. Da er det viktig å ikke ha for stor båt også. Men +- 40 tror jeg er fin størrelse.

Motormessig er også viktig. Var nære ved å kjøpe "Andorra" i høst. Den hadde to Yanmarinstallasjoner fra 2000 og nytt teknisk anlegg. Blir vanskelig å måtte godta feks to gamle og gule motorer etter dette. Tips og innspill til båt mottas med takk.

N岠strrelsen beveger seg over 60-70 fot begynner de fleste 堦堰roposjoner, men under dette minner de fleste om joggesko spr du meg..........Det eneste untaket jeg kommer p堥r Storebro / Storen FB.

Trawlere derimot minner om sm堳kip allerede fra 35-40 fot, og er langt mer proposjonerte i forhold til strrelsen.

Det var ikke det at du ikke synes de er vakre jeg reagerte p嬠det er helt greit, men at det ikke skulle finnes andre som synes de er vakre virket litt trangsynt. Derfor trodde jeg kanskje det var en spk. Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Kan man kjøpe Trawler i en alder av 41 ? Eller har denne båttypen 50-års-grense ? :giggle:

Tror det går greit, vet om flere eiere under 50.

De blir selvfølgelig sett litt rart på når de kommer til kai og kan bevege seg uten stokk eller rulator, men som sagt det er ikke ulovlig :lol: :lol: :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Kan man kjøpe Trawler i en alder av 41 ? Eller har denne båttypen 50-års-grense ? :giggle:

sier bare: No Worry;-) for 16 år siden eide jeg en 38 fot fiskeskøyte. Funket bra det også. Med barn på 7 og 10 år, som elsker sjøen, som trenger litt tumleplass, trur jeg en mindre Trawler er tingen. Da kan jeg tøffe ut fjorden, ta med meg kaffekoppen rundt på båten, som jeg forøvrig styrer fra fjernkontrollen til autopiloten. Det at turen er å være underveis, ikke at turen starter når jeg kommer frem. Det å sove i bred og god seng, med ståhøyde i lugaren, og ikke nede i akterlugaren der egentlig ungene burde sovet. Reise uthvilt og nydusjet rett på jobb uten å måtte hjem først. Men det er vel fortsatt slik at vi førtiåringer reiser på pakketurer der bamseklubben råder, reiser på økonomiklasse, har den høyeste gjeldsgraden etc. Så hvis det følger med rullator og stokk på min første Trawler, så ja takk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...