Drømmende Startet 22.Desember.2012 Del på Facebook Startet 22.Desember.2012 Kunne tenke meg å få litt torsk når eg er ute å fisker. Noen som har tips anngående djupne, utstyr, sluker, eventuell dorgefart? Er lei av alle palen her i sunnfjord.... Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 22.Desember.2012 Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 Kansje ruser er noe for deg? Utrolig moro når man finner en godplass Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Drømmende Svart 22.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 (redigert) Har tenkt på det, men er veldig kjekt å få på harpe og stang da :-) Er det best å sette ruser djupt? Redigert 22.Desember.2012 av Uttern S49 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 22.Desember.2012 Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 Nei ruser settes på grunner, eller nedover kanter, fra 2-3 meter og nedover, Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Bearded Beast Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Helt på bunn og vekk med alle makk-kroker og seirykk som seien og makrellen er så glad i om du sliter med å komme 'forbi' seien på vei ned. Bruk en klassisk sluk eller svenskepilk. Det er rart hvor stor fisk man kan få på en liten møresild. Torsken er en rolig fisk så ikkje nødvendig med hysteriek pilking,fart passer bedre for makrell og sei Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 (redigert) Selv fisker eg med stang pgr av er kjekkere og dra opp fisk med det=) har ei vandelig fiskestang til og fiske agn og div makrellfiske om sommeren, og ei havfiskestang med kraftig snelle som eg bruker til stor fisk=) på havstanga bruker eg pilk, noen ganger div makk osv oppforbi pilken, bruker fra 250g til 450g pilk, noen ganger 500g også, små torsk biter på stor pilk også, mens småpal og annet dritt med små munner holder seg som regel unna, mens bruker du små sluker på 60g osv vil du også få div små dritfisker du ikke ønsker, selv fester eg agn på, fisker først etter agn dersom eg ikke allerede har, da bruker eg mindre sluker 60g osv til ein pal eller noe biter på, skjære deretter den opp i skiver og fester på pilk og makk, men kan jo selvfølgeli få bra med torsk uten agn og men selv liker eg bruke agn, da fisker man på ein måte over eit større areal også sia fisken som er lengre unna vil da lukte seg frem, fremfor og fiske uten agn og bare få det som svømmer forbi og ser pilken. Dersom du ikke har kartplotter så ta ein titt på sjøkart før du reise ut og finn deg grunner slik som vist på bilda her: Redigert 23.Desember.2012 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 (redigert) ser foresten du bor i Florø=) eg og=) reiser du utforbi kinn osv uti havet så er det div grunner der, der får du stor torsk, grunna på siste bilde er fra Temba det er eit stykke uti havet her, første bilde er bare rett uti holmane her men ikke fått stor torsk der, men se på fks rekstagrunen utafor kinn osv, har ikke vert der selv enda men skal testast ut, da slipper eg reise så langt som temba. kan se sjøkart her http://kart.gulesider.no/ Redigert 23.Desember.2012 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Har hatt hell med en sluk som heter "slukhals" på torsk de siste årene, hvis det ikke er for dypt eller strøm. Forøvrig enig med Kurt-Inge, stor sluk/pilk og agn er tingen. Om du ikke klarer å få opp agnfisk (litt rart kanskje men...) så er kokte reker fra butikken gode greier, og de selger jo også frosne makrellfileter på butikken. Tar du begge deler så bør agnet være i orden. Agnet kan godt være frossent helt til du skal ut, jeg pleier å hive det i en pøs med sjøvann så tinger det sånn passe kjapt. Syns det er enklere å skjære og agne når det er halvfrossent. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Om en ser bort i fra agn så er sluk med noe rødt på som regel å foretrekke. Eller rød slange på kroken. Som regel har de store tre-krokene dette. Torsk er også glad i krabbe. Grunnen til eg nevnte liten sluk var at den er meir livat på bunnen og flytter seg meir rundt om når en rykker i forhold til en tung. Men klart når torsken kommer inn nå ut på nyåret så er det jo bare å slippe sluken foran nesa på den så biter den på det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Drømmende Svart 25.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Ja no blir det ut i fjorden her å prøve med stor pilk og eventuelt agn på. Tar nok litt for lang tid for meg å reise ut forbi Kinn for å fiske, da eg bur inne i fjorden. Skal utover der ei fin sommerhelg! Takker for mange tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.