Jump to content

Torskefiske

Drømmende

Recommended Posts

Helt på bunn og vekk med alle makk-kroker og seirykk som seien og makrellen er så glad i om du sliter med å komme 'forbi' seien på vei ned. Bruk en klassisk sluk eller svenskepilk. Det er rart hvor stor fisk man kan få på en liten møresild. Torsken er en rolig fisk så ikkje nødvendig med hysteriek pilking,fart passer bedre for makrell og sei

Selv fisker eg med stang pgr av er kjekkere og dra opp fisk med det=) har ei vandelig fiskestang til og fiske agn og div makrellfiske om sommeren, og ei havfiskestang med kraftig snelle som eg bruker til stor fisk=) på havstanga bruker eg pilk, noen ganger div makk osv oppforbi pilken, bruker fra 250g til 450g pilk, noen ganger 500g også, små torsk biter på stor pilk også, mens småpal og annet dritt med små munner holder seg som regel unna, mens bruker du små sluker på 60g osv vil du også få div små dritfisker du ikke ønsker, selv fester eg agn på, fisker først etter agn dersom eg ikke allerede har, da bruker eg mindre sluker 60g osv til ein pal eller noe biter på, skjære deretter den opp i skiver og fester på pilk og makk, men kan jo selvfølgeli få bra med torsk uten agn og men selv liker eg bruke agn, da fisker man på ein måte over eit større areal også sia fisken som er lengre unna vil da lukte seg frem, fremfor og fiske uten agn og bare få det som svømmer forbi og ser pilken.

Dersom du ikke har kartplotter så ta ein titt på sjøkart før du reise ut og finn deg grunner slik som vist på bilda her:

nr1tz.jpg

nr2qn.jpg

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)

ser foresten du bor i Florø=) eg og=) reiser du utforbi kinn osv uti havet så er det div grunner der, der får du stor torsk, grunna på siste bilde er fra Temba det er eit stykke uti havet her, første bilde er bare rett uti holmane her men ikke fått stor torsk der, men se på fks rekstagrunen utafor kinn osv, har ikke vert der selv enda men skal testast ut, da slipper eg reise så langt som temba. kan se sjøkart her http://kart.gulesider.no/

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har hatt hell med en sluk som heter "slukhals" på torsk de siste årene, hvis det ikke er for dypt eller strøm.

Forøvrig enig med Kurt-Inge, stor sluk/pilk og agn er tingen. Om du ikke klarer å få opp agnfisk (litt rart kanskje men...) så er kokte reker fra butikken gode greier, og de selger jo også frosne makrellfileter på butikken. Tar du begge deler så bør agnet være i orden. Agnet kan godt være frossent helt til du skal ut, jeg pleier å hive det i en pøs med sjøvann så tinger det sånn passe kjapt. Syns det er enklere å skjære og agne når det er halvfrossent.

Om en ser bort i fra agn så er sluk med noe rødt på som regel å foretrekke. Eller rød slange på kroken. Som regel har de store tre-krokene dette. Torsk er også glad i krabbe. Grunnen til eg nevnte liten sluk var at den er meir livat på bunnen og flytter seg meir rundt om når en rykker i forhold til en tung. Men klart når torsken kommer inn nå ut på nyåret så er det jo bare å slippe sluken foran nesa på den så biter den på det meste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...