Jump to content

DIY: Arduino systemer i båt

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hallo godtfolk.

Hva er en Arduino?

En Arduino er en programmeringsplatform som baserer seg på Open-Source prinsippet(alt er åpent, alle kan delta). Denne finnes i uttallige forskjellige versjoner, blandt annet er de mest populære Nano, Uno og Mega. Arduinoen bruker ett relativt greit og oversiktlig programmeringsspråk. Arduinoen har digitale og analoge utganger og innganger, som kan brukes til blandt annet måle volt, måle sensorer, sende digitale koder, kommunisere med andre enheter, GPS, dimme lys, lage lyder osv. Her er det bare fantasien som setter grenser :thumbsup:

Her ser dere de tre mest brukte enhetene:

ArduinoUno_r2_front450px.jpg

ArduinoMega2560_r2_front_450px.jpg

NanoFront.jpg

Mitt lille prosjekt:

Jeg har i det siste jobbet noe med Arduinoen for å få til å bruke to væskemengde målere til å fungere sammen med Arduinoen, og det har jeg kommet i mål med, som forøvrig starten på er her: DIY prosjekt : Enkel dieselforbruksmåler kan lages selv

Jeg og Nimba har jobbet litt videre med Arduino. Jeg har tenkt noe videreutvikling av programvaren jeg har laget pluss legge til noen sensorer. Når båten var på vannet drev jeg en del å koblet opp Arduinoen mot motorens sensorer for å se om jeg klarte å lese av de og regne meg frem til riktige verdier mellom Ohm og bar/temp. Dette var ikke så enkelt fordi hver gang jeg koblet til Arduinoen gikk verdien som ble vist på instrumentet langt ned, nesten halvering.

Jeg har i lang tid tenk på å bygge ett forholdsvis stort system som skal inneholde info om motor, maskinrom, batterier osv. Arduinoen har ett stort potensiale til å takle alt dette, hvis det blir programmert riktig.

Her bare testet jeg hvordan det ville se ut på en skjerm(dette er ikke verdier fra sensorer, kun programmert):

p1070084.jpg

Denne skriften får jeg ut på RCA som jeg enkelt viser på en Next Base dvd spiller.

p1070085.jpg

p1070086.jpg

Selvfølgelig kan bildet utformes med mange grafiske objekter:

tms_sampler01_320.jpg

Det kan også vises på diverse LCD skjermer som kan monteres i kabin, styreposisjon osv.

Graphical-2.jpg

09051-04-L.jpg

Selvfølgelig er det mange andre kombinasjoner å velge mellom her.

Mvh

Kaptein Fredrik

Guest Kaptein Fredrik
Hva slags analoge innganger er denne Arduinoen utstyrt med? Er inngangene konfigurerbare? 0-10V, 4-20mA, 0-20mA, Pt100?

0-5 volt, samme er det med utgangene.

Veldig nyskjerrig på dette jeg nå. Har tenkt litt på å lære meg et programmeringsspråk og dette virker jo veldig fleksibelt. Er det et bra "miljø" (nybegynnervennlig)?

Dette her er veldig greit synes jeg. AVR heter det Arduino bruker og det baserer seg på C/C++. Jeg gikk over fra PBASIC(Parralax sitt språk som brukes på dems plattformer) og til Arduino hvor alt ble totalt snudd på hodet og tatt i en blender. Minimalt liknet mellom de språkene.

Det finnes veldig mange gode guider og bøker om Arduino, så det er ett veldig godt og nybegynnervennlig språk. Litt knot å forstå gangen i det, men etter noen timer så går det seg til.

Det står mere her: http://arduino.cc/en/Guide/Introduction

Arduino er nok litt for komplisert for folk flest, det tar tid å lære seg programmeringen. Jeg har lekt litt med Flowstone http://dsprobotics.com/, det er et grafisk programmeringsspråk de fleste kan lære.

Det eneste negative sammenlignet med Arduino er at programmet du lager må kjøres på en datamaskin.

Flowstone er forhåndsprogrammert for en haug med forskjellige sensorer, motorkontrollere osv... Se for eksempel http://www.phidgets.com.

Hva slags analoge innganger er denne Arduinoen utstyrt med? Er inngangene konfigurerbare? 0-10V, 4-20mA, 0-20mA, Pt100?

Arduino har én 10 bits AD konverter og 6 fysiske porter som kan kobles opp mot den. Det som måles er spenningen som ligger på porten relativt til jord, og referansen (max spenning) er 5v driftsspenningen til kortet, eller eventuelt spenningen som legges på en egen pinne som er merket AREF (som ikke kan være høyere enn 5V).

Arduino har ikke DA konverter i vanlig forstand (iallfall ikke de billigste, UNO etc), men den har et antall digitale I/O porter hvorav noen kan programmeres til å operere i PWM modus.

Programmeringsspråket som Arduino støtter er C/C++, som man nok bør kjenne litt til for å få gjort noe fornuftig med. Til gjengjeld får man effektiv og kompakt kjørbar kode, i motsetning til hva man får med Basic.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

0-5 volt, samme er det med utgangene.

Forstår det slik at du hadde problemer med å snylte på de eksisterende giverne på motoren din. Det enkleste/billigste er nok da å utvikle sine egne sensorer (for temperatur og trykk) med utgangspunkt i VDO eller andre typer givere. Altså bruke dedikerte sensorer til Arduinoen. Inkluder da en egen felles powersupply til giverne. Du finner det meste på ebay til en billig penge. :santcheers:

Hei ! Her er et lite eksempel på hva en arduino kan gjøre i båten.

I våres hadde jeg store problemer med kjøleboksen, det var kontakten i bryteren som var irret. Etter demontering, rensing og montering så fungerte det fint igjen. Litt for fint faktisk, for kompressoren slo seg aldri av igjen. Feil montert sensor/kapillarrør av meg selvfølgelig, men jeg klarte ikke å finne rette posisjonene igjen så løsningen ble en Arduino ! Etter dette fikk jeg faktisk en aha opplevelse mht strømforbruk, nå går kompressoren ca 20% av tiden.

Hadde en prototype stripset fast til kompressoren i sommer men nå er det endelige resultatet klart for montering til våren. Her er et bilde av termostaten.

Dersom noen ønsker å lage seg en slik så deler jeg mer en gjerne skjema og kode med dere.

Man kan stille inn ønsket temp område fra en PC samt lese ut litt statistikk ol. fra Arduinoen.

Har brukt en NANO kun pga størrelsen, den minste UNO'en kan også brukes, da vil denne termostaten koste ca 0,35 båtlapp + morroa med å lage noe selv !

img_0331.jpg

Programmeringsspråket som Arduino støtter er C/C++, som man nok bør kjenne litt til for å få gjort noe fornuftig med. Til gjengjeld får man effektiv og kompakt kjørbar kode, i motsetning til hva man får med Basic.

Du får veldig fin kode med Basic også, har programert en mengde uCPU´er chipper med det, men nå bruker ikke jeg Adurino da jeg lager kretsene selv med tilhørende printkort.

Er nok ikke noen reser på C, men man kan legge inn assembler også i Bascom.

Det jeg lurte på var om man kunne bruke Basic og via google så er svaret ja, kompileren gjør jobben uansett om man programerer i C eller Basic. Ja du kan få litt raskere kode i C men tror ikke det er kritisk her.

Ellers synes jeg det er morro att andre koser seg med elektronikk og uCPU´er. Det er en innteresant tråd så fortsett med morroa.

• 2 uker senere...

Hei ansgar, da finner du koden her : http://seil.proquo.net/Schematics/VC2010_Ver2_Termostat_004.zip

4 filer der hovedfila har samme navn som zippen.

Det eneste du bør gjøre for å få det til å virke er å snu vilkårene for start og stopp. Si ifra dersom du trenger noe hjelp. Må også importere EEPROM biblioteket.

Sett opp Arduino serial monitoren som under: Viktig å sette "Carriage return"

Når du får kommunikasjon så gi inn kommando <cleartimers> + <enter> og deretter <mintemp X> og <maxtemp X>. Første gang du starter så leser programmet disse verdiene fra eeprom og vil derfor være bare tull.

Lykke til !

1. Set punkt for av/på
  2. Statistikk.
  3. Kommando innput.

t_skjerm_001.jpg

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...