Chiefengineer Startet 24.Desember.2012 Del på Facebook Startet 24.Desember.2012 Påhengsmotorselgere er ikke fritatt for ansvar, selv lenge etter at salget er gjennomført: I dette tilfellet var det firmaet Sjø-Sport A/S i Kristiansand som fikk erfare rettens mening om en tvistesak. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Forbrukere i Norge har unikt gode rettigheter, men veldig mange er nok ikke så klar over det. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Livsfarlig å selge noe,Kan bli holdt ansvarlig for de utroligste ting.Kan jo være "brukerfeil" som er årsak til havari også? f.eks: manglende konservering,feil olje,for lite blandeforhold (2T) osv.. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Mouche Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 E-tec? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Det ble en meget dyr motor... Dersom denne saken i tillegg til dårlige tider ikke har tatt knekken på selskapet, tror jeg de har lært seg hvilke rettigheter forbrukerne har. De kunne sluppet med omtrent halv pris om de hadde imøtekommet kunden. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Fra artikkelen: "Firmaet tok ut stevning til Lofoten tingrett. Her hevdet de at grunnet feilmontering hadde motoren sugd inn sjøsprøyt som forårsaket motorhavariet. [...]" Det er første gang jeg har hørt at sjøsprøyt har forårsaket havari på en påhenger. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Banarne Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Skulle vel tro den tålte vann ja Men det er vel noe de håpet på å få gjennomslag for i Tingretten,ved å vise til at motoren ble montert av "ukyndig" så håpet de vel at garanti/kjøpslov ikke gjaldt? Sto vel ikke noe om denne uheldige mannens yrke.. En god del produkter mister jo garanti ved at man som ikke godkjent verksted/personell "tukler" med produktet. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Sofaseileren Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Er litt rart at ikke erstatningssummen tar hensyn til at klager har benyttet motoren i 2 sesonger. Dette burde jo føre til et fratrekk i erstatningssum? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Er det hva du forventer når du må reklamere på en TV eller en komfyr og aksepterer du det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Free Lillehammer Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Skal ikke se bort fra at rettsbehandlingen var noe grundigere enn referatet over noen få avsnitt i en nettavis... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Forbrukere i Norge har unikt gode rettigheter, men veldig mange er nok ikke så klar over det. Det er riktig, og det er nok mange forhandlere som klarer å snakke seg ut av ansvaret de har iom. forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten. Når det gjelder motorer så blir det jo dyrt i Norge pga. HK-avgift, men vi må nok regne med at forhandlerne også legger på marginer for å dekke opp for reklamasjoner. Derfor kan vi kreve rettighetene våre når det går galt, vi har betalt for det. Her vet ikke jeg hva som har skjedd, men tipper at retten har fastslått at argumentet til forhandleren, at motoren ble ødelagt av sjøsprøyt, også er sjøsprøyt, og i mangel av noen bedre forklaring har de vel da trukket konklusjonen at motoren er feilvare. Og i så tilfelle vil jeg vel tro at det hele ville falle inn under fabrikkgarantien og at saken ville løst seg fint for kjøper også uten norsk forbrukerkjøpslov. Hva tror dere? Har også latt meg fortelle at selv om det ikke er mange land hvor forbrukerne har spesielt bedre rettigheter enn i Norge, så er det til gjengjeld mange land som har omtrent tilsvarende lovgivning på dette området. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 En god del produkter mister jo garanti ved at man som ikke godkjent verksted/personell "tukler" med produktet. Men da sitter man likevel igjen med forbrukerkjøpsloven som ihvertfall opphever noen av kravene til «fagkyndighet» i ymse gjør-det-selv-sammenhenger. Hvis man f.eks. foretrekker å foreta service på motor selv tror jeg ikke det er noen automatikk i at reklamasjonsretten frafaller dersom motoren skulle skjære seg. Hvilke krav som stilles i fabrikkgarantien er ihvertfall ikke relevant når man fremmer en reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Utfordringen er ofte å dokumentere at man har fulgt produsentens krav, når man har ordnet med motoren selv. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Når det ikke står noe krav til at monteringen skal utføres av fagmann i kjøps/garant-vilkårene så må det bli opp til selger å dokumentere feilmontasje. Klarer ikke selger dette så må det legges til grunn at montering er korrekt utført. Driver man salg av varer beregnet for selvmontasje så innebærer det alltid en viss risiko som selger bør være forberedt på å takle. Selger har tydeligvis i dette tilfellet ikke kunnet påvise at havariet er selvforskyld og da er saken åpenbar. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Finner det rart at leverandøren blir ansvarlig for at motoren har sugd inn vann. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 hvordan suger en påhengsmotor inn vann? er det ikke et rimelig tett deksel over motoren? og ofte en stor plastklump(luftfilter) som også hindrer sprut å komme inn om det skulle komme dit? Kanskje motoren ble montert opp-ned ved en feiltakelse.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Sjøsprøyt er absolutt en risiko folk bør være oppmerksomme på,vi snakker da ikke om litt skvetting med sjø under bakking og lignende, men om kontinuerlig dusjing med saltvann forårsaket av bla hekkmontert svinger eller lignende under marsjfart. er der en liten glippe i pakningen kan motoren suge inn store mengder vann under kjøring og forårsake store skader på motoren både innunder dekselet og internt i motoren, så dette er en faktor som må taes hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Utfordringen er ofte å dokumentere at man har fulgt produsentens krav, når man har ordnet med motoren selv. Trenger man det da? Er du sikker på at forbrukerkjøpsloven legger bevisbyrden på forbruker? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 ...er der en liten glippe i pakningen kan motoren suge inn store mengder vann under kjøring og forårsake store skader på motoren både innunder dekselet og internt i motoren, så dette er en faktor som må taes hensyn til. da koker det vel ned til et spørsmål om hvorfor pakningen ikke er tett vil jeg tro ... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Ja det kan være dårlig design på pakningen, eller den kan komme i klem eller glippe ut av sporet den skal ligge, det er derfor viktig å se til at ved påsetting av motordekselet sørger for at pakningen ikke glipper på noen måte, et godt råd er å smøre pakningen med syrefri vaselin dette vil gjøre at denne holder seg myk og vil tette godt. Det er lurt å ta av motordekselet av og til for å se til at alt er som det skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Trenger man det da? Er du sikker på at forbrukerkjøpsloven legger bevisbyrden på forbruker? Nei, det er selger som egentlig skal forestå dokumentasjonen. Utfordringen er knyttet til ordinært vedlikehold. Er eksempelvis oljer byttet som de skal? Dersom man lar et serviceverksted ta jobbe, har man et papir på at byttet er foretatt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Trenger man det da? Er du sikker på at forbrukerkjøpsloven legger bevisbyrden på forbruker? Det er vel avhengig av tidspunktet for reklamasjonen/skaden i forhold til kjøpstidspunktet? Med andre ord går "bevisbyrden" fra selger til kjøper etter en tid, seks måneder tror jeg det er, siden det anses som åpenbart at det er en feil ved varen ved levering hvis noe uforutsett inntreffer de første seks månedene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Jeg føler på at det er for lite info i denne saken til å konkludere om hva som har forårsaket dette havariet, sjøsprøyt er en vag formulering syns jeg. Hva har egentlig skjedd med motoren??. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 28.Desember.2012 Del på Facebook Svart 28.Desember.2012 Har flere ganger sett motorer som er montert alt for lavt, og derved spruter vann opp mot motoren under gange. Kan godt se for meg at det kan bli mye vann under dekselet hvis det ikke er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.