Jump to content

Kraftig smell for påhengsmotorselger

Chiefengineer

Recommended Posts

Skulle vel tro den tålte vann ja :giggle: Men det er vel noe de håpet på å få gjennomslag for i Tingretten,ved å vise til at motoren ble montert av "ukyndig" så håpet de vel at garanti/kjøpslov ikke gjaldt? Sto vel ikke noe om denne uheldige mannens yrke.. En god del produkter mister jo garanti ved at man som ikke godkjent verksted/personell "tukler" med produktet.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Forbrukere i Norge har unikt gode rettigheter, men veldig mange er nok ikke så klar over det.

Det er riktig, og det er nok mange forhandlere som klarer å snakke seg ut av ansvaret de har iom. forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten. Når det gjelder motorer så blir det jo dyrt i Norge pga. HK-avgift, men vi må nok regne med at forhandlerne også legger på marginer for å dekke opp for reklamasjoner. Derfor kan vi kreve rettighetene våre når det går galt, vi har betalt for det.

Her vet ikke jeg hva som har skjedd, men tipper at retten har fastslått at argumentet til forhandleren, at motoren ble ødelagt av sjøsprøyt, også er sjøsprøyt, og i mangel av noen bedre forklaring har de vel da trukket konklusjonen at motoren er feilvare. Og i så tilfelle vil jeg vel tro at det hele ville falle inn under fabrikkgarantien og at saken ville løst seg fint for kjøper også uten norsk forbrukerkjøpslov. Hva tror dere?

Har også latt meg fortelle at selv om det ikke er mange land hvor forbrukerne har spesielt bedre rettigheter enn i Norge, så er det til gjengjeld mange land som har omtrent tilsvarende lovgivning på dette området.

En god del produkter mister jo garanti ved at man som ikke godkjent verksted/personell "tukler" med produktet.

Men da sitter man likevel igjen med forbrukerkjøpsloven som ihvertfall opphever noen av kravene til «fagkyndighet» i ymse gjør-det-selv-sammenhenger. Hvis man f.eks. foretrekker å foreta service på motor selv tror jeg ikke det er noen automatikk i at reklamasjonsretten frafaller dersom motoren skulle skjære seg. Hvilke krav som stilles i fabrikkgarantien er ihvertfall ikke relevant når man fremmer en reklamasjon.

Når det ikke står noe krav til at monteringen skal utføres av fagmann i kjøps/garant-vilkårene så må det bli opp til selger å dokumentere feilmontasje. Klarer ikke selger dette så må det legges til grunn at montering er korrekt utført. Driver man salg av varer beregnet for selvmontasje så innebærer det alltid en viss risiko som selger bør være forberedt på å takle. Selger har tydeligvis i dette tilfellet ikke kunnet påvise at havariet er selvforskyld og da er saken åpenbar.

hvordan suger en påhengsmotor inn vann? er det ikke et rimelig tett deksel over motoren? og ofte en stor plastklump(luftfilter) som også hindrer sprut å komme inn om det skulle komme dit?

Kanskje motoren ble montert opp-ned ved en feiltakelse..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Sjøsprøyt er absolutt en risiko folk bør være oppmerksomme på,vi snakker da ikke om

litt skvetting med sjø under bakking og lignende, men om kontinuerlig dusjing med saltvann

forårsaket av bla hekkmontert svinger eller lignende under marsjfart.

er der en liten glippe i pakningen kan motoren suge inn store mengder vann under kjøring

og forårsake store skader på motoren både innunder dekselet og internt i motoren, så dette er

en faktor som må taes hensyn til.

Ja det kan være dårlig design på pakningen, eller den kan komme i klem eller glippe ut av sporet den skal ligge, det er derfor viktig å se til at ved påsetting av motordekselet sørger for at pakningen ikke glipper på noen måte, et godt råd er å smøre pakningen med syrefri vaselin

dette vil gjøre at denne holder seg myk og vil tette godt.

Det er lurt å ta av motordekselet av og til for å se til at alt er som det skal være.

Trenger man det da? Er du sikker på at forbrukerkjøpsloven legger bevisbyrden på forbruker?

Nei, det er selger som egentlig skal forestå dokumentasjonen. Utfordringen er knyttet til ordinært vedlikehold. Er eksempelvis oljer byttet som de skal? Dersom man lar et serviceverksted ta jobbe, har man et papir på at byttet er foretatt.

Trenger man det da? Er du sikker på at forbrukerkjøpsloven legger bevisbyrden på forbruker?

Det er vel avhengig av tidspunktet for reklamasjonen/skaden i forhold til kjøpstidspunktet? Med andre ord går "bevisbyrden" fra selger til kjøper etter en tid, seks måneder tror jeg det er, siden det anses som åpenbart at det er en feil ved varen ved levering hvis noe uforutsett inntreffer de første seks månedene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...