Jump to content

Ny teakdørk på tilaarskommen Fairline

REM

Recommended Posts

Nei, de er natet med silikon. Ingenting annet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Elsker tråder som dette. Gjør at jeg slipper masse arbeid

Hadde vurdert å bytte teakdørken på akterdekket på Mariell.

Etter å ha lest andres erfaring med å få teaken av, blir det nok heller pussing, (om jeg får tid på vårparten).

Enklere, rimeligere og nesten like bra.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Silikon type Sealine Terostat og ja, fugene og natene går helt gjennom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Tenkte meg ikke så mye om i forrige innlegg. Ble litt ivrig! Regner med at de ikke har brukt vakuum.

Grunnen til at jeg ble ivrig, var at det gikk opp for meg at jeg kan gjøre natingen hjemme, uten at jeg må montere panelene på glassfiber eller finér. På denne måten blir det lite søl og pussing ombord, og jeg blir mindre avhengig av lengre perioder med godt vær, samtidig som jeg kan få massiv teak. Kult!

Nå er jeg spent på hvordan du skal montere panelene, REM.

Øivind

Nå er jeg spent på hvordan du skal montere panelene, REM.

Hvordan montere? Ehh.. ovenfra og ned?

Tull til side. Jeg vil montere med skruer/plugger med 20 cm avstand rundt sargene. Benytte 3mm tannsparkel og legge på vekter, Bilbatterier tenker jeg inn mot senter. Bilbatterier. :yesnod:

ad. planlegging:

Med panelene følger 25 patroner med Henkel Terostat PU-lim. Dette drar jeg ut med tannsparkel

ad. planlegging:

Hei, du skrev Rem følgende i første innlegg:

"Jeg hadde god erfaring med Aikona etter å ha lagt dette på den nye badeplattingen på gamle Escada, la jeg opp til å benytte dette også her. Aikona har en rekke fordeler (dog én ulempe). Det er lekkert å se på, er nærmest vedlikeholdsfritt og lett og raskt og legge. Ulempen er at det blir svært varmt i sommersola."

Vurderer lignende på badeplattform, men har hørt det kan bli varmt. Blir det så varmt at det kan være problem med å trå på når sole står på?

Interessant å følge deg i prosjektet :thumbsup:

Ja, det kan bli svært varmt og ubehagelig i sommersola, men du løser det effektivt med å spyle over kalt vann en gang i mellom.

ad. planlegging:

Ok takk for info, er i tenkeboksen når det gjelder fusketeak på plattform, fristende med vedlikeholdsfritt og enkelt å legge.

Hvorfor ikke bruke Kebony? Er jo bortimot vedlikeholdsfritt, miljøvennlig, hardere og like pen som teak. Faktisk veldig behagelig å trø på også. Mange større båtbyggere bruker jo dette nå i stedet for teak.

Ja, hvorfor ikke Kebony? Kebony er jo naturtre og vil ikke bli varmt slik som Aikona oa. plastbelegg i sommersola. Er vel ikke vedlikeholdsfritt så vidt jeg har hørt og ble vel tatt fram som en miljøvennlig erstatning for regnskogsteak?

ad. planlegging:

Med panelene følger 25 patroner med Henkel Terostat PU-lim. Dette drar jeg ut med tannsparkel

Nix-kommer i tillegg

Henkel Norge er firma bak produktene, men min erfaring er at de ikke alltid er like hjelpsomme når det kommer til privatpersoner. Derfor kan det også være en mulighet å snakke med disse:http://www.industrilim.no/velkommen som er Norsk importør og samarbeidspartner med Henkel for blandt annet Terostat og Macroplast industrilimprodukter.

(bare som en opplysning når det gjelder tilgang på lim)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ellers vil jeg tro at annet PU-lim ala. Tech7, Sica m.fl. fungerer like bra.

Ikke får du noen spesiell bra pris heller på Terostat fra Nordic Teak. Hvit 138,- og svart 115,-

ad. planlegging:

Kremt....MS-Polymer er nok det du får i tubene både fra Henkel og de andre.... (nå var jeg morsom).

Terostaten er kanskje 930, 935 eller 939. Synes for øvrig ikke Nordic Teak var så ille på pris når jeg kjenner til de klamme påslagene til Henkel.

Når du nevnte PU lim fra Henkel til å tannsparkle tenkte jeg faktisk på 2-komp Macroplast. Dette leveres i spann. Tenkte ikke tuber.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har mottatt panelene og sendt de i retur da det oppsto en missforståelse. Panelene er nå lovet levert ila. neste uke. Starter da opp å montere de neste helg. I mellomtiden har jeg laget trinn opp til dollbord med Aikona, samt startet utbytting av alle bunnventilene.

ad. planlegging:

Angående varmt belegg, så skal det nevnes at også ekte teak blir temmelig varm i sola om det er behandlet slik at det blir mørkt. I vår behandlet jeg dollbord og badeplattformen på grandezzaen med teakseal fra Sandøy båtdekk. Inneholder brunt faargepigment. På en sommerdag kunne det bli voldt å gå på badeplattformen, barfot. Jeg antar at lys kustig teak blir mindre varm enn mørk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...