Jump to content

20HK på askeladden 445 chaser

freeatlast

Recommended Posts

Hei

Ser noen noe problem med å sette en 20 hk på en askeladden chaser?selv om det kanskje ikke er helt optimalt med strl,planing og det der...det stod 30 hk på den før så det burde gå fint?...yngre personer skal også kjøre den så jeg vil ha en så liten motor som mulig,og slippe båtførerprøven,langstamme blir det seff

men er det noen som har noe å utsette på dette eller vil det gå ok for oss ? selgerne har mye å utsette på dette selvsagt...men de kan man jo ikke stole på

http://www.askeladden.no/publish_files/445Chaser_02.jpg

mvh

Redigert av freeatlast (see edit history)

Det er jo i minste laget. Hadde en 435 Lite en gang med en15hk bakpå, og det var så vidt jeg fikk den i plan. Monterte deretter på en 25 hk(to-takter), og da ble det noe helt annet. Askeladden er jo forholdsvis tunge båter, så man bør ha noe større motorer på disse, enn på mange andre båter av samme størrelse. Ville nok personlig hatt minimum en 40 hk på den båten du viser til.

Redigert av LM 605 (see edit history)

Tror du skal få problemer med å få båten i plan med en såpass liten motor. Har selv også i tilegg hatt en Askeladden 475 Free-style med en 50 hk motor. Den er jo litt større og tyngre enn båten du nevner, men med to personer omboard måtte en sitte helt fremme i baugen for at båten skulle plane. Med en 60hk ble det mye bedre. Så det kan ikke anbefales å ha for liten motor på disse her båtene i fra Askeladden, hvis man tenker på fart, drivstoff forbruk, eller støy etc.

chaseren er en ganske tung båt for størrelsen, godt over 300 kg mener jeg..?

tror det vil bli temmelig trøtte saker med 20hk på hekken.

skulle jeg kjøpt båt for å hatt 20 hk på så ville jeg nok valgt noe mer lettdrevet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvorfor ikke sette på 50 hk og ta båtførerprøven? Bedre løsning for alle. Myyye bedre båt, Bedre båtførere, omtrent samme forbruk, lettere å videreselge, Og om ungene skal bruke den er jo en liten motor veldig kjedelig for de.. Med 50 hk er den ganske kurrant...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ville nok hatt mer enn 20 hk på den.. du ser her hvordan den går med 40 hk

Bare vet av erfaring av undermotoriserte båter er kjedelige saker, samt at forbruket på en 20 hk som må jobbe hardt kommer til å bli høyt.

Men ser du sier du vil slippe båtførerprøven for de som skal kjøre den, å ta den vil uansett være til alles fordel. Er selv vokst opp med båt og sjø, men kan innrømme det at det var lærerikt å ta den..

Men valget er ditt :smiley:

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

får heller bytte senere om det skulle være helt ræva...jeg skal gi tilbakemelding her med youtube film :) hehe..

det blir "spennende"...

.skal bare være en innaskjærs båt med barn i alikevell...jeg gidder ikke bruke tia mi til å læ're å navigere med sjøkart og dritt på sjøen,hakke bruk for det rett og slett..lærer meg det viktige selv,f ta båtførerproven!

I gamle dager kunne man kjøpe en 20 hester som egentlig er en nedplombert 25 eller 30-hester.. så er jo veien enklere til noen hk ekstra.

Men slipper man båtførerprøven med 20 hk ???

Båten trenger en 40 hk som helst er en nedplombert 50 hk eller minimum en 30 hk som er en nedplombert 40 hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

da kan du jo likegodt sette på en 9,9hk....

.skal bare være en innaskjærs båt med barn i alikevell...jeg gidder ikke bruke tia mi til å læ're å navigere med sjøkart og dritt på sjøen,hakke bruk for det rett og slett..lærer meg det viktige selv,f ta båtførerproven!

høh, det var da litt av en holdning...:P

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

I gamle dager kunne man kjøpe en 20 hester som egentlig er en nedplombert 25 eller 30-hester.. så er jo veien enklere til noen hk ekstra.

Men slipper man båtførerprøven med 20 hk ???

Båten trenger en 40 hk som helst er en nedplombert 50 hk eller minimum en 30 hk som er en nedplombert 40 hk.

Dersom en har fylt 16 år, har en lov å kjøre båt med motor til og med 25 hestekrefter uten båtførerprøven.

Ja slik var det jo.

En Tohatsu 25 hk 2-takter blir enkelt 30 hk. Den ville nok være mest effektiv men det er sikkert uaktuelt med brukt mottor ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Om planen er å dorge så er nok 20 hk ganske optimalt. Samme med tomgangskjøring...

Siden det er snakk om båtførerprøven regner jeg med ungene er inærheten av 16 år, og da tipper jeg vannsport kan bli aktuelt..? Det er ikke mulig med 20 hk..

Men hvis det dekker behovet til trådstarter så er vell 20 nok.. Den båten slår litt når den planer uansett, så hvorfor plane? Hehe

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

men går greit å selge båt og motor for seg selv om det er litt mere plunder.

Tror du skal få problemer med å få båten i plan med en såpass liten motor. Har selv også i tilegg hatt en Askeladden 475 Free-style med en 50 hk motor. Den er jo litt større og tyngre enn båten du nevner, men med to personer omboard måtte en sitte helt fremme i baugen for at båten skulle plane. Med en 60hk ble det mye bedre. Så det kan ikke anbefales å ha for liten motor på disse her båtene i fra Askeladden, hvis man tenker på fart, drivstoff forbruk, eller støy etc.

Da hadde du garantert feil propell! jeg har hatt Askeladden klassikeren 16,5 med overbygg og kalesje.. den spratt i plan med 50HK Evinrude og 17" propell. Den plana lett med 4-5 stykker ombord i hvertfal

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...