freeatlast Startet 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2012 (redigert) Hei Ser noen noe problem med å sette en 20 hk på en askeladden chaser?selv om det kanskje ikke er helt optimalt med strl,planing og det der...det stod 30 hk på den før så det burde gå fint?...yngre personer skal også kjøre den så jeg vil ha en så liten motor som mulig,og slippe båtførerprøven,langstamme blir det seff men er det noen som har noe å utsette på dette eller vil det gå ok for oss ? selgerne har mye å utsette på dette selvsagt...men de kan man jo ikke stole på http://www.askeladden.no/publish_files/445Chaser_02.jpg mvh Redigert 29.Desember.2012 av freeatlast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 (redigert) Det er jo i minste laget. Hadde en 435 Lite en gang med en15hk bakpå, og det var så vidt jeg fikk den i plan. Monterte deretter på en 25 hk(to-takter), og da ble det noe helt annet. Askeladden er jo forholdsvis tunge båter, så man bør ha noe større motorer på disse, enn på mange andre båter av samme størrelse. Ville nok personlig hatt minimum en 40 hk på den båten du viser til. Redigert 29.Desember.2012 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
freeatlast Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 (redigert) men det vil være lettere å få den i plan når sitteplassene er langt fremme blir det ikke....enn om det skulle vært lenger bak,som andre skjærgårdsj og 435 Redigert 29.Desember.2012 av freeatlast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Tror du skal få problemer med å få båten i plan med en såpass liten motor. Har selv også i tilegg hatt en Askeladden 475 Free-style med en 50 hk motor. Den er jo litt større og tyngre enn båten du nevner, men med to personer omboard måtte en sitte helt fremme i baugen for at båten skulle plane. Med en 60hk ble det mye bedre. Så det kan ikke anbefales å ha for liten motor på disse her båtene i fra Askeladden, hvis man tenker på fart, drivstoff forbruk, eller støy etc. Sitér dette innlegget Link to post
freeatlast Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 ok..takk for innspill nei fart og forbruk kommer i andre rekke av prioriteringene igrunn...klart det er jo fint med lite forbruk men Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 chaseren er en ganske tung båt for størrelsen, godt over 300 kg mener jeg..? tror det vil bli temmelig trøtte saker med 20hk på hekken. skulle jeg kjøpt båt for å hatt 20 hk på så ville jeg nok valgt noe mer lettdrevet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Askeladden Chaser veier over 400kg. uten motor, så der må nok mere enn 20 hesters fraspark bak den båten . Sitér dette innlegget Link to post
freeatlast Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 det stod 30 på den når jeg kjøpte den...så det blir vell ikke allverdens forskjell :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Hvorfor ikke sette på 50 hk og ta båtførerprøven? Bedre løsning for alle. Myyye bedre båt, Bedre båtførere, omtrent samme forbruk, lettere å videreselge, Og om ungene skal bruke den er jo en liten motor veldig kjedelig for de.. Med 50 hk er den ganske kurrant... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Anders_K Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Ville nok hatt mer enn 20 hk på den.. du ser her hvordan den går med 40 hk Bare vet av erfaring av undermotoriserte båter er kjedelige saker, samt at forbruket på en 20 hk som må jobbe hardt kommer til å bli høyt. Men ser du sier du vil slippe båtførerprøven for de som skal kjøre den, å ta den vil uansett være til alles fordel. Er selv vokst opp med båt og sjø, men kan innrømme det at det var lærerikt å ta den.. Men valget er ditt Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Søringen Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Hvis du skal kjøpe ny motor til denne båten, kommer du nok til å angre bittert på å kjøpe 20 hk Har en Hobby 430 med 25 hk e-tec. Den fungerer greit nok med 1-3 personer, men jobber hardt nok med å holde på plan med 3 voksne. 20 hk på en 445 chaser blir nok alt for slapt. Men vis en vil kjøre i snekkefart blir det nok ok. Sitér dette innlegget Link to post
freeatlast Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 får heller bytte senere om det skulle være helt ræva...jeg skal gi tilbakemelding her med youtube film :) hehe.. det blir "spennende"... .skal bare være en innaskjærs båt med barn i alikevell...jeg gidder ikke bruke tia mi til å læ're å navigere med sjøkart og dritt på sjøen,hakke bruk for det rett og slett..lærer meg det viktige selv,f ta båtførerproven! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 (redigert) I gamle dager kunne man kjøpe en 20 hester som egentlig er en nedplombert 25 eller 30-hester.. så er jo veien enklere til noen hk ekstra. Men slipper man båtførerprøven med 20 hk ??? Båten trenger en 40 hk som helst er en nedplombert 50 hk eller minimum en 30 hk som er en nedplombert 40 hk. Redigert 30.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 (redigert) da kan du jo likegodt sette på en 9,9hk.... .skal bare være en innaskjærs båt med barn i alikevell...jeg gidder ikke bruke tia mi til å læ're å navigere med sjøkart og dritt på sjøen,hakke bruk for det rett og slett..lærer meg det viktige selv,f ta båtførerproven! høh, det var da litt av en holdning...:P Redigert 30.Desember.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 I gamle dager kunne man kjøpe en 20 hester som egentlig er en nedplombert 25 eller 30-hester.. så er jo veien enklere til noen hk ekstra. Men slipper man båtførerprøven med 20 hk ??? Båten trenger en 40 hk som helst er en nedplombert 50 hk eller minimum en 30 hk som er en nedplombert 40 hk. Dersom en har fylt 16 år, har en lov å kjøre båt med motor til og med 25 hestekrefter uten båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Ja slik var det jo. En Tohatsu 25 hk 2-takter blir enkelt 30 hk. Den ville nok være mest effektiv men det er sikkert uaktuelt med brukt mottor ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Om planen er å dorge så er nok 20 hk ganske optimalt. Samme med tomgangskjøring... Siden det er snakk om båtførerprøven regner jeg med ungene er inærheten av 16 år, og da tipper jeg vannsport kan bli aktuelt..? Det er ikke mulig med 20 hk.. Men hvis det dekker behovet til trådstarter så er vell 20 nok.. Den båten slår litt når den planer uansett, så hvorfor plane? Hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 hvis planen er å plane så er 20 hk en dårlig plan Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
freeatlast Svart 31.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 ja jeg vil ha ny motor...så det ikke blir noe tull "Den båten slår litt når den planer uansett, så hvorfor plane?" nei ikkesant....den likte jeg :) hehe..det går sikkert bra Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 vil no tro den vil gå ein 14knop eg, dem er ikke så store som dem ser ut til bare pgr av overbygget, er jo små båter på rundt 14 fot. med en person tipper eg 14knop, akuratt i plan, 2 personer sikkert ploging i ein 9knop. ein 20hk er jo også mye lettere en ein 40-50hk og så blir ikke så mye vekkt bak. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Må jo også tenke litt fremover når 3-fot syken melder seg, da tror jeg ikke båten blir så lett å selge med en så liten motor? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 men går greit å selge båt og motor for seg selv om det er litt mere plunder. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
freeatlast Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 tjener antakelig mer på å selge det separert,ja...ingen problem det vell Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Skal du ha en nyere F20 er disse enda dauere enn 2-takterne. Du sier det ikke kan være stor forskjell på 20 og 30 hk...... Det er ENORMT stor forskjell i dg på 20 og 30 hk. Det er 1,5 20 hk i en 30hk. Det er ingen god ide med mindre det bare er dorging. Hadde du bare visst hvor dårlig ideen din er ......... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Tror du skal få problemer med å få båten i plan med en såpass liten motor. Har selv også i tilegg hatt en Askeladden 475 Free-style med en 50 hk motor. Den er jo litt større og tyngre enn båten du nevner, men med to personer omboard måtte en sitte helt fremme i baugen for at båten skulle plane. Med en 60hk ble det mye bedre. Så det kan ikke anbefales å ha for liten motor på disse her båtene i fra Askeladden, hvis man tenker på fart, drivstoff forbruk, eller støy etc. Da hadde du garantert feil propell! jeg har hatt Askeladden klassikeren 16,5 med overbygg og kalesje.. den spratt i plan med 50HK Evinrude og 17" propell. Den plana lett med 4-5 stykker ombord i hvertfal Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.