kodalse Startet 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2012 Drømmer om Flybridge utene egentlig å ha tid til dette. Drodler litt med tanker om hvordan dette kunne bli. Fra "gamle dager" da matriseskrivere var det gjeldende og windows kom i versjon 95 har jeg denne tegningen, som er nogenlunde riktig: Dette håper jeg å få gjort om til noe lignende følgende: (Merk at her har jeg gått enda lenger tilbake til tiden med matpapir og blyant over originaltegning ) Dette er jo første utkastet så det endelige resultatet (om jeg kommer dit) vil nok ikke se slik ut. Det jeg er mest bekymret for er at det skal bli for høyt og totalt endre båtens egenskaper i mer urolig sjø. Tanken er å støpe dette bit for bit i Divinycell og plast for deretter å kunne montere sammen det hele med gjennomgående A4 syrefaste bolter. Mulig jeg tar meg vann over hode her, men tanken er fri... Kommentar fra moderator: Endret tittel, var 'Wiking 28 FlyBridge' Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Hva har du tenkt å gjøre av struktuendringer for å bære vekten av flybridge med folk på? Stabilitet blir nok også noe å ta hensyn til ja Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Først skal jeg sjekke konstruksjonen av taket. Mener det er rimelig solid i aluminiumsplater. Spørsmålet er om jeg må sette inn en kraftigere Bjelke mellom vinduene i framkant. For gulvet/taket sin del vil jeg støpe opp avstivere i plast for styrking av gangareal. Når det kommer til utbygget bak ser jeg for meg at "vingene" konstrueres kraftig nok og at gulvet/taket over nåværende uteplass blir hengende i vingene etter samme prinsipp som over dagens tak. Men det er kun løse tanker så langt en kald og trist årstid Sitér dette innlegget Link to post
W28 Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Hei Dette har vært gjort før - se: http://wikingboat.no under "innsendte bilder" ganske langt nede på siden. Vet ikke hvordan dette har endret egenskapene i sjøen, men har maken båt selv og opplever at det er følsom for hvordan lasten plasseres når hastigheten øker. Kanskje du kan spore opp eieren av båten på bildetfor tips. Lykke til med planleggingen. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Takk for det og det var bildet fra Wikingboat.no som også ga inspirasjon. Det jeg kunne tenkt meg var altså en forlengelse over akterkabinen som nok krever litt mer beregning. Dette blir jo bare et av mange prosjekt. Har planer om å flytte pentry fra akterkabin opp til senterkabin (bedre utsikt ved matlaging der enn nede. Bygge om akterkabin til "Captains cabin" eller noe i den duren. I dag brukes den knapt da vi synes det er bedre å sitte oppe med utsikt. Ombygging av fremkabin slik at dobbelkøye vinkles mot styrbord og utvide WC med dusjmulighet. Badeplatform kan også godt modernideres. Ser det er flere prosjekttråder her å lære av. Til syvende og sist vil dette vel koste så mye i tid og energi at det sikkert er like greit å gå for en ferdig P35 eller lignende med en gang Sitér dette innlegget Link to post
princess 412-2 Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Hei,den båten med flybridge som det var bilde av ligger i havna i Leirvik på Stord ute med Oma slipp. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Noen anelse om hvem som eier den? Kan sende en IM om du har det Sitér dette innlegget Link to post
W28 Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Hei Flybridgeprosjektet er omfattende, og som med alle prosjekter er planleggingen kanskje den delen man bør bruke serdeles god tid på, ønsker deg lykke til. Jeg har også et prosjekt gående på min der jeg holder på og flytte pentry opp bak førerstolen (med kjøleskapet under førerstolen) og sittegruppe på babord side med fast bord og en toseter på hver side. Har planer om skuffeseksjon under hver toseter. Jeg har laget en dobbeltkøye på babord side vinklet mot styrbord med en enkeltkøye under på styrbord vinklet mot babord der man ligger med hode bakover på min båt. Vurder hvor mange soveplasser du har behov for, synes løsningen funger helt greit, men hadde laget dobbeltkøya litt lavere hvis jeg kun hadde hatt behov for 2 soveplasser, bonus er et stort skap under dobbeltkøya. Det er moro og planlegge nye prosjekter, det er bare det at det er lett for å "gape over" litt for mye av gangen (egen erfaring) slik at det blir litt for hektisk på våren når båten skal ut. Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Har selv en med ettermontert hard top i glassfiber. Trur ikke de vinduene på båten var ment for å bære noe mer enn en kalesje. Har selv vurdert å sage bort akterkabinen for å få akterdekk men har kommet frem til at det nok er lurere å kjøpe en båt som er sånn noenlunde bygd til ønsket bruk. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 W28: Jeg er veldig interessert i både pentry løsningen og sengeløsningen. Har du bilder? jentorg: Vet ikke om det har noen betydning, men hardtopen min er i noe som ser ut som litt forsterket aluminium. Uansett ser jeg for meg at det må en forsterkning inn på hver side der Front vindu møter sidevindu. Sitér dette innlegget Link to post
W28 Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Jeg har ikke bilder nå men kan ordne bilder av sengeløsningen. Pentryløsningen holder jeg på med så her vil det ta litt tid. Jeg har kalesje så jeg har ut/inngang i bakkant av vindskjermen ved skottet til aktercabinen, her lager jeg fast trapp med integrert gasskasse i det øverste trinnet (mellom pentryet og skottet til aktercabin). Jeg lager også fast trapp på bb. side bak sittegruppen. For meg er det viktig at det er lett å komme ut/inn av båten. Deler av prosjektet er ferdig men det gjenstår også mye arbeid. Pga. trappeløsningen blir pentryet bare ca. en snau meter lang. Og uten overskap, trenger jeg derfor skuffeløsningen under sittegruppen. Jeg vet ikke hvordan du har inngangen til båten din (antar i bakkant av hardtoppen på en av sidene), men hvis du unngår trappeløsningen min vil du få et vesentlig større pentry. Er litt enig med jentorge i at hvis båten skal bygges totalt om kan det være like greit å bytte båt. Synes forøvrig at det er en utrolig romslig båt med hensyn på størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Eg ville forsøkt å fått ombord to oljefat på 200liter, plassert de på ytterkantene på ht, og fylt vann oppi. I tilleg kan du øke vekt tilsvarende bysse oppe i styrehus/salong. Og så ta en krengeprøve. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Som andre antyder her vil ikke økt vekt & høyere tyngdepungt gi bedre sjøeganskaper på noen som helst måte. Det er ikke noe behagelig og sitte oppe på FB hvis båten er ustabil. Etter min mening er FB for større båter enn 28" Kommer vekten litt for langt frem vil båten ploge. Man mister også noen knop pga økt vekt. Vil for all del ikke drepe kreativitet og pågangsmot mht oppussing / oppgradering av båter, men det er mange fallgruver med en slik omfattende ombygging. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 2.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Eg ville forsøkt å fått ombord to oljefat på 200liter, plassert de på ytterkantene på ht, og fylt vann oppi. I tilleg kan du øke vekt tilsvarende bysse oppe i styrehus/salong.Og så ta en krengeprøve. Vektmessig blir ikke forskjellen så fryktelig stor 400 Kg plassert på toppen er nok noe i overkant hvis man baserer seg på glassfiberstøp. Det jeg derimot er litt mer skeptisk til er om det økte arealet kan medføre problemer når vinden herjer som verst. Når det gjelder bysse er forflytningen av en vask og safeflame så marginal at det kan neglisjeres. Som andre antyder her vil ikke økt vekt & høyere tyngdepungt gi bedre sjøeganskaper på noen som helst måte. Det er ikke noe behagelig og sitte oppe på FB hvis båten er ustabil. Etter min mening er FB for større båter enn 28"Kommer vekten litt for langt frem vil båten ploge. Man mister også noen knop pga økt vekt. Vil for all del ikke drepe kreativitet og pågangsmot mht oppussing / oppgradering av båter, men det er mange fallgruver med en slik omfattende ombygging. Jeg er også i tvil om dette kan passe til wikingen, på den andre siden har mange av dagens 31 fotere mindre innvendig plass enn mye av 70 - 80 tallets AC båter under 30 fot. Vektmessig vil jo evt FB strekkes over akterdekket slik at tyngdepunktet ikke forflyttes fremover. Det er en av forutsetningene for et evt. prosjekt. Vi får se hvordan det forløper. Først skal pentry flyttes opp i midtkabin. slik at det funksjonelt blir litt bedre til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.