Jump to content

Båtliv i Troms

chrisrik

Recommended Posts

Båtliv i Troms ja.

Jeg og en kompis har hatt som tradisjon og ta en tur på yttersida av Kvaløya/Rebbenesøya hvert år ei langhelg i begynnelen av juli. Skal vise noen bilder fra turen vi hadde i 2011. Turen gikk i en Uttern C56, og vi møtte en del som synes vi var rare som gikk yttaskjærs i så liten båt. Men når man tidligere har "honka" rundt halve Svalbard i gummibåt så følte jeg at vi hadde en alldeles standsmessig skute. Vel vel, så lenge man ser an været og eller viser sunn fornuft overlever man som regel.

Småbåthavna på Vikran hvor båten min til daglig ligger. Hvna er grunn, men ingen problem for mindre båter. Gjestebrygga i forgrunn.

bilde

Første natt på Gåsvær. Idyll i camp 1.

bilde

Gåsvær sent på natten, Rebbenesøya i det fjerne:

bilde

Min venn "feskarn fra havet" en sen nattetime. Fortsatt på Gåsvær:

bilde

Neste morgen, obligatorisk stopp i Engvika på Rebbensøy. Dama på butikken døpte båten "Teskjeia":

bilde

Så "tøffet" vi over til Sandøya, og gikk opp i høyden for å få litt oversikt. Her er Mjølvær. Vi la til på ei lita brygge til venstre for midten av bildet, og fant ut hvem som eide brygga og spurte pent om lov. Hyggelige folk på Sandøya.

bilde

På sørsida av Sandøya finner man Kirkevær med ei perfekt havn med nydelig sandstrand. Vi avgjorde raskt at der ble camp 2. Risøya lengere ut med alle sine holmer og skjær:

bilde

Camp 2. Vi bestemte oss for å la båten gå tørr (fallende sjø), jeg ville ta motoren nærmere i øyesyn i forbindelse med at jeg hadd fått skjellsand i kjølesystemet tigligere den sommeren (egen tråd fra 2011).

bilde

Sen kveld med bålkos og noko attåt:

bilde

Neste morgen var det på tur igjen, ikke ofte man har så stille hav på yttersida. Her planlegger vi mellomstopp i Grøtfjorden for en badepause ved stranda der.

bilde

En stopp på Musvær:

bilde

Musvær. Sydlandsk stemning.

bilde

Camp 3 ble på Håja. Planen var å gå opp toppen, men torden og regn var på vei så vi la oss i teltet og ventet.

bilde

Så lettet det og vi startet turen opp de drøye 500 høydemetrene til toppen. Ser dere teltet?

bilde

Toppen av Håja. En fantastisk utsikt i midnattsol:

bilde

Så fortsatte turen via Sommarøya til Hekkingen og videre tilbake til Vikran. En fantastisk tur i knallvær som har gitt oss veldig gode turminner.

Nydelige bilder! Frister med en tur til håja til sommeren, kanskje med telt også. Hvordan har du fortøyd her? Hatt med deg bøye og laget en tradisjonell dragefortøyning med dregg i bunn?

Nydelige bilder! Frister med en tur til håja til sommeren, kanskje med telt også. Hvordan har du fortøyd her? Hatt med deg bøye og laget en tradisjonell dragefortøyning med dregg i bunn?

Går fint å fortøye på Håja. Ligger godt i lé og et svaberg å gå i land på. Dregg og tau i baugen så går det helt fint :-) Teltplass er jeg litt usikker på. Blir fort i skyggen på vest-siden.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Noen som vet hvordan det er å sette ut båt (xxl) i Eresfjorden eller skulsfjorden? Tauer båthengeren med en Land Cruiser så det trenger ikke nødvendigvis å være rampe.

Skulsfjorden er det en privat støpt rampe ved enden av veien. Men prat med de lokale. Dårlige parkeringsmuligheter er det også. Men hvor skal du? Med en xxl er det ikke mye ekstra styr å sjøsette i tromsø. Evt har du Kvaløyvågen...

mulig jeg er litt for glad i å kjøre båt men hehe. Og bruker lenger tid til å kjøre og sjøsette helt der ute istedenfor å fise ut med ribben hehe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Dregg å tau i baugen sier du, blir du ikke veldig avhengig av å følge med på flo å fjære da? I forhold til å lage en dragefortøyning.

Båten ligger permanent ved flytebrygge innerst i Malangen men det hender at jeg tar den opp på henger i byen så da er det i grunn drt samme hvor jeg setter ut. Men siden jeg bor på kvaløya og trives best på yttersia er det jo greit å sette ut der hvis mulig for å slippe litt gangtid.

Dregg å tau i baugen sier du, blir du ikke veldig avhengig av å følge med på flo å fjære da? I forhold til å lage en dragefortøyning.

Båten ligger permanent ved flytebrygge innerst i Malangen men det hender at jeg tar den opp på henger i byen så da er det i grunn drt samme hvor jeg setter ut. Men siden jeg bor på kvaløya og trives best på yttersia er det jo greit å sette ut der hvis mulig for å slippe litt gangtid.

På Sommarøy finner du sikkert en plass å sjøsette. Også bare på ei strand.

Vdr fortøyning er det bare å være raus mrd tauet, gå rett inn mot land og så dra båten ut ved å ha langt tau i baugen. Vær litt bevisst på hvor du fortøye så går det fint. Fortøyde slik i sommer ved flere anledninger :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Da fortøyer du med andre ord både fremme og bak for å kunne dra båten ut igjen, fra andre siden av viken eller?

Jeg har brukt å lage til en ordning hvor jeg legger dreggen på baugen med 3-4 m tau fast i pullerten, og et landtau fast mellom armene/nede på dreggen.

Deretter skyver jeg båten ut igjen etter ilandstigning og når den er passe langt fra land for å gå klar av fjære sjø drar jeg dreggen av baugen, men dette er ikke en løsning jeg stoler på hvis man skal forlate båten noen timer eller legge seg til å sove...

Den fungerer derimot veldig greit bare for å ta et strandhugg der man følger med båten hele tiden om det blir litt vind.

Når man da skal ha båten inn igjen drar man løs dregget fra bunn siden man har tauet slik at man drar den med mothakene "med" bunn og båten følger på.

Ikke lett å tegne med en Touchpad.. Men prinsippet vises nå i hvertfall.

Jeg bruker et Bruce-anker, bruker før jeg går i land og legge båten i området hvor den dras ut og sørge for at dreggen fester seg, og deretter fester jeg tauet i akterenden. Da bør det være såpass at jeg kommer meg til land på odden (ref. Steg 1). Går i land med langt baugtau, går i dette tilfellet rundt vika og strammer slik at båten går ut fra land og legger seg på dypet - med lange tau i begge endene. Så kan både floa og fjæra komme.

Eneste er å finne et sted slik at båten kan ligge med baugen mot eventuell sjø som måtte komme. Er veldig tung i rumpe, så sjøen har lett for å skvulpe ombord. Men som regel snakker vi om lune viker og da er det jo ikke noe problem.

bilde

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Forøvrig - på Håja er det fint å legge seg i "Leikeila".

På turen rundt Kvaløya (se film), så la vi til her. Fint feste for dreggen og fint å gå i land. Den lille jernstanga vi brukte til å fortøya baugen i, er tilogmed avmerka på kartet! rett til venstre for avmerka stein på 1,6 meters dyp under tekstboksen.

Er vel bare østlige vinder som kan ta hardt da..

bilde

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jepp, Kjerkvika. Lå på et berg oppå hylla der og speida. Går fint å fortøye der også, flere steder hvor det er ganske brådypt.

Herlig sted.

Anbefaler deg å bruke litt lengre tid enn oss på turen fra Håja til Sandøya. Gå via Musvær, Gåsvær, Risvær og så ut til Sandøya. Er det fine forhold - legg turen ut til Fugløya også!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Hadde en kveldstur til Malangen Brygger ifjor, men ikke lengre enn det. Gikk også relativt hurtig, så ikke studert/opplevd alt for mye. Kom gjerne med forslag til "severdigheter". Nordbyneset - er det der det gamle handelsstedet som er til salgs ligger? Ser veldig fint ut der - vet ikke hvor mye aktivitet det er der?

Fjorden er ganske lang - var ikke helt forberedt på hvor langt inn bryggene faktisk var hehe

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Er fra malangen brygger å inn det er fint. på nordbynes ligger det gamle handelstedet ja, jeg er usikker på hvor mye aktivitet det er der nå, men jeg er redd det er nada - aldri sett liv der når vi går forbi, verken dagtid eller på kvelden. Litt synd, for det er et fint sted.

Ellers er det veldig fint på motsatt side av fjorden fra Nordbynes for strandhugg og sjø-ørret fiske for den som liker det. fin blanding mellom svaberg og steinstrender. Videre innover passerer du kobbnes/lanes - her ligger vår båt ved flytebryggen på styrbord side. Når du skal forbi mesterøya er det bare å holde mot babord / venstre side av øya, selv om det på flo sjø kan se motsatt ut. Mange cruiserer som har gått opp på leira her! :-)

Ellers er det jo flott inn aursfjorden.

Akkurat, skjønner at jeg må plotte inn en tur til Malangen neste sesong også. hmm, begynner å bli mange turer neste år :thumbsup:

Langhelg rundt Senja, tur rundt Nord-Kvaløya (tur vært utsatt et par ganger), Grytøy/Meløyvær (med utgangspunkt fra Dyrøya), Malangen...

Vurderer å legge sommerferien nedover Nordland - kanskje Trænafestivalen blir vendepunktet.

Tror vi snakker om borti 1000 nautiske... hmm håper på godt vær!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

... Når du skal forbi mesterøya er det bare å holde mot babord / venstre side av øya, selv om det på flo sjø kan se motsatt ut. Mange cruiserer som har gått opp på leira her! :-)

Ellers er det jo flott inn aursfjorden.

Mener du at man faktisk bør gå helt rundt øya? På kartet kan det se ut til at det går to små kanaler på "innsiden" av øya?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Du paserer øya både inn og ut av fjorden på mesterviksiden gjennom storstraumen, med plotter er det ikke noe problem men du blir sikker overasket over hvor nært land på styrbord side du må holde for å gå i renna gjennom straumen :-)

Det er mulig å gli igjennom den ene av de to kanalene på flo sjø, men det er ikke å anbefale.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...