Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Stoppet der 17 mai for en lunsj, når jeg kom fra Dyrøya. Da lå det utriggere der til noe som skulle tilsi rundt 4-6 plasser. I tillegg til at nytt dekke var lagt klart. Var også noe som kunne indikere en form for "gapahuk", men var såpass spinkelt at det kun var tiltenkt i byggeperioden..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Finværet melder seg nå etterhvert.  Vi var i båten for et par dager siden, den var ned-dritten av måseskit.  Hadde egentlig andre ting å gjøre der, men måtte fjerne det verste av skiten også.

 

Så nå skal jeg igjen ombord med rensemiddel på dekk og vannslange med svaber og få vasket bort elendigheta,  deretter en motorsjekk, fylle luft i gummijolla og sånt småpirk før første tur på sjøen.

 

Jeg har et par tynne liner (persiennetråd) langs taket over salongen, med noen biter plast sperrebånd knytt på, som flagret i vinden.  Da var det adskillig mindre skit på akterdekket.  Men de seks platremsene ble slitt bort i løpet av vinteren.  Måsene sitter på taket og driter ned på akterdekket.  Nye biter med sperrebånd skal også opp ved neste anledning.

 

Begge batteriene hadde klart seg fint gjennom vinteren.

Link to post
Share on other sites

Blir fantastisk flott med så mange plasser på Rya, snart er det vel lov å gå i land også. Da har vi et alternativ i kort avstand fra Tromsø for enkle kveldsturer. Var innom havnen i Vikran på flo i går, var aldri under 3.5 m i innseilingen, så betydelig bedre enn antatt.

Link to post
Share on other sites

Blir fantastisk flott med så mange plasser på Rya, snart er det vel lov å gå i land også.

 

Det har aldri vært forbudt å gå i land på Ryøya, men man gjør det på eget ansvar. Vi pleier å lufte skipshunden der, og jeg vet at andre pleier å gå på land for å båle...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Min tilfredstillelse er stor når jeg nå leser på profilen til Tromsø båtforening på facebook. På flytebrygga på Rya så er det, som tidligere nevnt, montert utriggere på den ene langsiden. Selve brygga er blitt 1,7m bredere og det er laget egne plasser for grilling. Som om ikke det var nok så ligger det levegger der som enkelt kan monteres ved behov.  

 

Båtforeninga skal ordne en avtale med en betalingstjeneste, så det vil komme en døgnkostnad på kr. 60,- for å ligge der. Skulle bare mangle, mener jeg.

 

Alternativt så kan man melde seg inn i foreninga og ha fortrinn til plass, og ligge gratis.

 

Jeg syntes dette er så gode tiltak av foreninga og vi benytter bryggene ofte, så jeg skal melde meg inn omgående. Kanskje blir det flere slike brygger til oss båtfolk.

 

ALL HONØR TIL DERE, TROMSØ BÅTFORENING!!

Link to post
Share on other sites

Kjekt at det blir gjort noe for båtfolket her i fylket!  Hadde også vært kjekt med noen bøyer rundt om, slik at man kunne fortøye på en enkel måte og nyte dagen med litt mat og / eller forfriskninger, evn. for overnatting ombord  Eller kanskje enda bedre, små plattformer a la mikroflytebrygger med fortøyningsringer.  For eksempel ute ved øyene noen steder.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i, Tasle. Men, ønsker man noe så bør man vel også være med å bidra, økonomisk som støttemedlem, om ikke på annen måte.

I Troms har KNBF satt ut noen få bøyer, og det er jo bra...kunne gjerne vært flere. Men vi som bruker båten stort sett hver helg og det meste av ferien ligger aller mest på svai. Har du godt utstyr så ligger man både trygt og komfortabelt.

 

Har sesongen startet for deg?

Link to post
Share on other sites

Medusa:  Jeg får si det på en politisk måte, man kan bidra etter evne :-)  Det er ikke sikkert at alle har nytte og / eller interesse.  Jeg er medlem i Kaldfjord båtforening, og dermed i KNBF.  Det er de to som har fikset bøya innved land ved Fiskøya i Kaldfjorden.

 

Det er litt mer lettvindt med en bøye enn med eget anker.

 

Jo da. sesongen har startet så vidt, de siste dagene har det vært skikkelig skitvær.  Båten var også ned-dretten av måseskit.  De der krabatan gjør sånt på no-time.  Har hatt noen biter av plast sperrebånd flagrende i en perimeter rundt taket, men vinden tok et par av de i vår.  Så de må erstattes.  Det ble litt mindre skit med sperrebånd som flagrer på taket.  Fester de i en ende i en tynn persiennesnor.

 

GunnarK: Trodde det var Tromsø Båtforening som hadde lagt ut den bøya?  I alle fall merkelig at den skulle være borte.  Kanskje fortøyninga er gnagd av, eller fjernet midlertidig for vedlikehold?  I alle fall et fint tiltak ved Håja og egnet for en "romantisk tur" i midnattsola... :thumbsup:  Når været er godt er jo Troms creme de la creme i midnattsol og blikkstille, både for litt fiske og ordinær kosetur.

Link to post
Share on other sites

Lite aktivitet her inne, tross godværet som har vært i det siste!

 

Har nettopp kommet tillbake etter ei uke i Tjelsundet med båten ifm en jobb der hvor jeg har vært "vaktbåt".

Eneste jeg ikke fikk testet var DSC-oppkalling, så spørs om ikke TasleT får en testoppkalling på et tidspunkt  :giggle:

Ellers må jeg innrømme at AIS faktisk ikke er veldig dumt!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Båtlivet i Troms har nok vært satt på vent av mange.. i påvente av været vi fikk i fjor  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Været har ikke vært båtvær akkurat så langt i juni.  Regn og vind fram til nå.  Jeg har vært ombord en del ganger og fikset litt ditt og datt, og har enda en FW-oppgradering av kartplotteren igjen.  Etter det er det bare å kontrollere olje / motor og legge i vei.  Får håpe været er litt snill med oss resten av sommeren!  Men først litt plenklipping og forfallende hagearbeid..

 

Nå ser jeg at Christian har fått seg VHF, så da høres vi kanskje når vi er ute samtidig.  Da blir det kanskje en kaffeslabberas om vi møtes stevne mot stevne noen steds.  Jeg har notert MMSI og kallesignalet i alle fall og tar det med ombord.

 

Båten etter å ha blitt vasket fri for måseskit for noen dager siden:

bilde

Link to post
Share on other sites

Dem e tett etterfulgt av K/v Harstad  :thumbsup:  :thumbsup:  :clap:

Så de kom i full speed. Sjelden jeg ser dem I nesten 20 knop. Og forsåvidt i over 10 knop i tromsø-sundet.

Sam Simon lå ei stund på kollisjonskurs med Olympic Prawn faktisk, helt til de ble ropt opp på kanal 16. De svarte ikke på kallingen tror jeg. Mon tro om det var tilsiktet...

 

Glalaks - var litt aktivitet ut Harstad, dog ikke så mye som det burde være med tanke på at det er byen med høyest tetthet av fritidsbåter målt mot befolkningen. Vel vel, får skylde på været og at det er midt I uka seint på kvelden. Spent på Narvik - der er det mange "morsomme" båter.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...