Jump to content

Båtliv i Troms

chrisrik

Recommended Posts

Da har gruppa diskutert, imorgen blir siste dag på tur. Formiddagskaffe på Valhall, Meløyvær. Lunsj i Harstad før vi skjærer over og ender opp hvor turen startet - Dyrøya.

Da blir regnestykket bortimot 380 nautiske mil. Tid i fart, snittfart osv kommer etter hvert som loggen blir gjennomgått til uka. Har også en god del GoPro-film som må gjennomgås. Det gleder jeg meg til!

Ikke ligget værfast en eneste dag hittil, vi har - tilsammen - kjent 10 regndråper på hele turen. Max Flax kan man vel si :thumbsup:

Nord-Norge er bra!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Dere har nok hatt en kjempetur så langt, og masse opplevelser, inntrykk og flott natur. Skulle gjerne hatt en tilsvarende tur.

Her håper jeg at været holder seg brukbart i kommende uke, så blir det minst én "langtur". Satser på å ta med rikelig med kaffegreier, litt mat og sånt. Blir forholdene lagt til rette for noen dager på sjøen, så blir det overnatting litt rundt om siden kona har ferieuka si. Etter det girproblemet stoler jeg ikke riktig helt på skuta. Men det blir vel neppe verre enn at man dropper ankeret og bruker kanal 16 om så må til.

Apropos VHF, så ble det mange tegn til "intelligent liv" lenger ute i Kaldfjorden. Både værmelding og annen trafikk på diverse kanaler, advarsler om "rekved" og sånt. Sendermast er selvfølge ute i havgapet et sted, og høres dårlig bak fjellene innerst i fjorden. Men AIS virker over hele fjøla.

Har litt lyst til å runde Lyngstua og se igjen fagre Lyngen fra litt større båt enn min barndoms åpne båt med liten påhenger. Mye er sikkert forandret der i løpet av de siste 350 årene... :yesnod:

Vær fortsatt forsiktig på hjemturen, karer!

Lagunen ja, kalles Hamnan i lokal språkføring :-)

Her undertegnede i 2003 i Hamnan:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

ser ut som den har letta nå ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Heldigvis ikke helt uten VHF - forsøkte oss ut mot Valhall fra lagunen, men tåka lå tett som bare det. Turte ikke gå ut i det, uten radar. Gikk derfor tilbake og gjennom sundet ved fuglefjellet og langs land til "sentrum" av Bjarkøy. Etter dette var det helt grått - null sikt. La til i båthavna, hvor også ambulansebåten holder til, som med all tilfeldighet starta opp maskineriet når vi hadde fortøyd.

Kaller han opp på VHF'en og spør om han har tur til Harstad og om vi kan få henge oss på slep. Trivelig skipsfører som sier at det skulle gå greit. Vi hiver oss rundt og kaster tampene og legger oss klar til han gir gass.

Ligger 30-40 meter bak, maks i 23 knop helt til vi ser Harstad. Sikta var ikke mer enn 100 meter... Ankommer Harstad vellberga men noget sliten svett.

Over Vågsfjorden var det ganske friskt med delvis sidesjø på opptil 2 meter, tar en pause på Engenes med is før vi la i vei på siste leg. Nå er vi fortøyd i blåsa på Dyrøya.

Før vi setter kursen ut i grøten;

gopr0677.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Ble en aldri så liten tur søndag ettermiddag. Ikke til Troms riktignok.. men hvor ?

bilde

bilde

Det går radig unna med båten din, Christian! Interessant å kunne følge med på den tåketuren etter ambulansebåten til Harstad, bl.a.

Når vinteren kommer har sikkert mange timer med videofilmer / sommerminner.

Har også litt video fra GoPro, både som ren video og timelapse - men det har nok veldig liten interesse for andre enn meg. Det er ikke noe action slik som "jetflyet" til Christian. Kun sedat sjøliv og fiske.

Nå har vi jo enda august og september, fine måneder som kan brukes på havet om vinden er løyelig.

jetflyet gikk tungt i sjøen med tre godt voksne karer, 300 liter bensin, 20 liter olje og noen hundre kilo utstyr og stæsj.. Så måtte nøye meg med 30 knop og noe økt forbruk hehe.

Men det betalte seg med bølgeknuseegenskapene som må sies å være upåklagelig! :thumbsup:

Kan nevne at vi endte opp med ca. 50 gb med data på turen hehe...

Gleder meg til August og september-turene. Et fantastisk lys på kveldene, behagelige temperaturer, mindre udyr i lufta.. Men nå er allerede de 3 første helgene booka til andre aktiviteter enn båt. Kanskje like greit - da ryggen er litt mindre trivelig etter et kast av dreggen.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 1 måned senere...

Da var båten aaalt for tidlig plassert i garasjen for vinteren :nonod:

Særdeles hektisk høst gjorde at jeg måtte skrinlegge et par høstturer og ta lagringen forrige helg, så da må jeg nøye meg med kajakken fremover.

Rakk å gjøre opp regnskapet og hente ut litt motordata (som økonom er dette interessant);

38 motortimer denne sesongen (litt mer ettersom datakabelen ikke kom i hus før litt ut i sesongen, men fremdeles lavere enn forventet!).

Av disse var 19 i turtallsområdet 3500 til 4500.og 10 med tomgang/dorging (under 1000 rpm).

Med andre ord 51% av motortid i fin og behagelig marsjfart.

Utseilt distanse for 2014 er 763 nautiske mil (nesten Dyrøya til Bergen!), 1150 liter bensin og ca 17 liter olje (olja er ikke kontrollregnet, men stemmer høvelig).

Nøkkeltall gir da ca 31 liter i timen og total snittfart gjennom hele sesongen på 20 knop.

Forbruket ligger på 1,4 l/nm med lite last i 35 knop og 1,5 l/nm i 30 knop med mye last i godt vær. 1,6 l/nm dersom det er mye sjø (rundt 30 knop).

Før sesongen hadde jeg et turbudsjett på ca 1000 nautiske, men høstturen rundt Senja og Nord-Kvaløya uteble og er årsaken til at dette "målet" ikke ble nådd.

Alt i alt en fantastisk båtsesong, stort sett flatt hav. Ikke en eneste tur i regn. Ikke noe motorproblemer, ikke ufrivillig landkjenning eller feilnavigering :giggle: Det legger lista høyt for 2015!

Planleggingen har såvidt begynt, og mulig kursen settes sørover mot Bodø og Helgelandskysten - men det er ganske langt dit...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 3 uker senere...

Teerex: må melde pass.. Ikke ei båthavn jeg har besøkt hvertfall (håper jeg.. :giggle: ) Nærmer vi oss Narvik?

Hehe.. glemte visst av hele denne tråden, ble opptatt på annnet hold på seinsommern :saint:

Og ja det er Narvikfjellet i bakgrunnen på begge bildene.

Ja, satser på Narvik kommune, Ankenes... Enig med Christian etter litt fundering.

Det nederste bildet mitt er tatt fra båthavna i Ankenes, mot Narvikfjellet.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Jeg er naturlig skeptisk til slik type effektøkning, da det ikke eksisterer chiptuning til VTEC-E eller I-VTEC i bilverdenen.

Men lykke til og gi oss beskjed om du får til å øke effekten i en VTEC motor med en chip!

Nei fortsatt ingen økt effekt, iallefall ikkeno mere turtall og fart.

Fikk ECU tilbake i forrige uke etter andre forsøk hos svensken.

Har aldri hørt om noen motor som Lundins Marin ikke har greid å øke effekten på, men i dette tilfellet lurer jeg på om jeg er blitt en forsøkskanin :worry:

Så blir spennende å høre hva de har å foreslå nå da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...