Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Jepp, da var sesongen over for mitt vedkommende. Båten ble tatt på land og i hus på lørdag. Høsten blir brukt til huslige prosjekter, men allerede før jul regner jeg med å starte med diverse oppgraderinger. Aktekabinen har sitt originale trekk på veggene, og dette er modent for utskifting. Skal også skifte kjøleskapet da vi syntes det er i minste laget osv-osv...

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Bildene er tatt med mob så kvaliteten er deretter..

 

Du da, Tasle, er du gått i vinteropplag?

Link to post
Share on other sites

Kjekt å ha hus til båten, og så praktisk nær sjøen! Der skulle det ligge 100 % til rette for arbeid på båten.

 

Min båt går i "opplag" i oktober - dvs. på sjøen i Kaldfjord Marina, men vinterfortøyninger legges ut i løpet av de nærmeste ukene nå. Har lyst på en tur til før den tid, men været er så variabelt akkurat nå og det gjør det vanskelig å planlegge.

 

Jeg rakk jo å få installert VHF i båten i sommer, og skiftet gear som hadde brent seg fast. Man betaler 100 % forsikringspremie, men får kun 50 % dekket siden det trekkes 5 % av verdien for hvert år for en ti år gammel båt. Så nå skal jeg flytte forsikringen til et selskap som refunderer hva det koster å reparere i fall skade / ulykke.

Link to post
Share on other sites

 

Da blir det vel premie for riktig svar? 10 Flaxlodd eller gratis svømmetur fra Tromsø til Narvik? :yesnod:

 

Gratulerer, du har vunnet en gratis togtur fra tromsø til narvik :giggle: (siden det begynner å bli litt kaldt i vannet nå)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjekt å ha båten på sjøen også. Det kan jo bli en lang høst og tidlig vår.

Skal sannelig sjekke betingelsene i mitt selskap, Gjensidige...kan jo være greit å vite før skade...

 

Jeg bruker Gjensidige nå, men bytter altså, siden man må dekke aldersfradrag sjøl. Blir jo litt "høl i hue" å ikke få dekket hele reparasjonsomkostningen. Bytter nok rimelig kjapt til danske Pantaenius som ikke har denne praksisen. Premien blir om lag 12 tusen, det samme som i Gjensidige.

Sikkert andre forsikringstilbydere i samme prisklasse også med full dekning....

Link to post
Share on other sites

ja det stemmer vel kanskje.. da får du sitte her og varme deg i vinter da :smiley:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Aktiviteten her inne følger nok temperaturen der ute, selv om vi har hatt noen fantastiske dager den siste tiden.. Jeg har så smått begynt å redigere litt på filmene fra i sommer. Samtidig venter jeg på et tv og radiokort fra ebay som blir et lite forsøk på å få AIS på toughbooken hehe

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det er nok som Medusa og Chrisrik er inne på med årsak til laber aktivitet, min båt ligger i opplag i marinaen med vinterfortøyning siden første halvdel av oktober. Hadde planlagt en tur eller to da, men ble litt mye aktivitet på annet hold. Men hos meg er det enda litt krusninger på overflata: bruker Homeport (fra Garmin) til å kikke litt rundt omkring, og er blitt litt sugen på å installere nytt ekkolodd /-modul.

 

Nytt lodd blir basert på CHIRP, antakelig Garmins GDS-26 og en AirMar 265 svinger. Det loddet jeg har nå er basert på en P79 svinger som ikke viser stort annet enn bunn og overflatestøy, så godt som ingen fisk. 10 år gammelt "skrap". Om jeg med nytt utstyr kunne se fisk nær bunn hadde det vært toppers. Og svenskpilken der nede! O lykke! :smiley:

 

Medusa: Har du noe på gang med båten i vinter? Noe nytt? Heldige du som har båten under tak!

 

Chrisrik: Du må ikke glemme oss her på forumet når filmene dine skal ha premiere! Blir det AIS-sender på deg, eller kun mottak?

 

Og hva med status for Teerex, og dere andre?

Link to post
Share on other sites

 

Medusa: Har du noe på gang med båten i vinter? Noe nytt? Heldige du som har båten under tak!

 

 

De litt større tingene blir som jeg nevnte lenger opp i tråden å skifte kjøleskap og kledningen i aktercabinen. På 3 vegger i AC er kledningen original og består av plasttrekk på tynn skumgummi, og den er ikke videre pen. Veggen framover er mørk trepanel, og tanken er å få alle vegger i trepanel. Dette tenker jeg å feste til lektre som er støpt fast i skroget med polyester. Tomrommet bak panelen lurer jeg på å fylle med skum for isolasjonen sin del og for å hindre fuktdannelse der..

Ellers har jeg ei lang liste med småting som jeg tenker å gjøre, men den fordeles over flere år.

 

Ja, jeg setter stor pris på å ha båten under tak. Den har det så mye bedre der og får tørke ut i løpet av vinteren. I tillegg er det veldig greit å kunne arbeide med båten der. Når kuldegradene er kommet så benytter jeg en SMS-bryter for å slå på varme i båten en stund før jeg kommer, og det gjør arbeidet mye mer komfortabelt. I tillegg er det jo en del arbeidsoppgaver som krever varme.

 

Loddet mitt blir ikke benyttet mye til fiskeleting. Derimot er det mye i bruk for å holde kontroll med dybden, og ikke minst når vi skal legge oss på anker som vi så ofte gjør..

Link to post
Share on other sites

Har orga vinterbåten 16 ranaplast i dag gammel yamaha30 pensjonert. Putta på 2009 mod suzuki 4 t 25 hk å klar for kveite fiske ...

Har også begynt oppussing av noe jeg kjøpte som en fjord 21 men har blitt informert om at det er en hero 20.

På herva,n er vindsjermen snart ferdi gjenstår mange lag olje så bli det bra. Bilder kommer på tråd..

Link to post
Share on other sites

Ja, Medusa har det som plommen i egget - det skal være sikkert. Når vi andre må ut å måkke sne fra våre skip som er utendørs, kan han ha det varmt og godt og sysle med kjøleskap og alt det andre. Bare det med priming og bunnsmøring må jo være en kosejobb når man har vintermåneder å ordne det på.

 

Beklager forresten , hadde glemt av dine planer som du henviser til lenger opp.

 

 

Christian J: Hvor er det du fisker kveite? Helårs- eller sommerfiske? Ser fram til litt bilder!

 

Chrisrik: Hadde håpet at du fikk deg lisens og AIS-sender! Hadde vært vært flott å kunne peile deg inn om sommeren...

Link to post
Share on other sites

Vil det si at du helst fisker kveite om vinteren? Antakelig alle fiskeslag er vel best i den mørke årstida, slik som skrei/torsk. Kveita gyter på dypt vann, fisker du dypt på den årstida?

 

Fikk en kveite for mange år siden, men det var om sommeren på grunt vann. Hadde vært gøy med en kveite i ny og ne...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mange år siden jeg fikk mulighet til å ha båten inne, men jeg har alltid hatt den på land om vinteren, også tidligere da jeg hadde mindre båt. Har i mange år måtte bygge et rammeverk over båten for å legge presenning på, men det var et slit å kunne få arbeide med båten da. Er nok mye enklere nå når den står inne.

Men jeg varmer ikke opp hele naustet...kun innvendig i båten..

 

Hvis man ikke skal bruke båten på vinteren så tror jeg det er best å legge presenning over den uansett om den står på land eller i sjø. Da bør man legge presenningen slik at den er formet som et tak så snøen glir av. Presenningen må være kraftig og helst 600 g/kvadrat, da blir den liggende rolig uten å gnisse for mye på båten. Denne kvaliteten kan man kjøpe på Jula..

Link to post
Share on other sites

Her i Harstad har foreningen Hagebjørkebåtens Venner fått nye medlemmer :giggle:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk gravd ut parkeringsplass for et par uker siden slik at jeg skulle ha plass til båter og alt.

Den store båten har ikke vært på sjøen på 10 år dessverre, den har stått lagret på land ved båthavna.

Motoren ligger i smådeler i kjelleren men jeg har alle nye deler som trengs så nå når båten står hjemme og jeg ser den hver dag så blir jeg jo nødt til å jobbe med den hver dag også :pray:

 

Fikk regning på kranbiltransporten idag... det kom på kr 4300 for 2,5 timers jobb. Kan vel ikke klage på det (tok vel egentlig nærmere 3 timer totalt).

Bilen var jo 18 meter lang og splitter ny med 53 tonnmeters Palfinger og sving på begge bakakslingene på semihengeren, og jeg var første båten som den fraktet (var mye stress så glemte å ta bilde).

Windyen er 3,15 m bred så egentlig er det jo spesialtransport, men skiltet med "Bred Last" var så svært at jeg kunne ikke ha det foran på bilen min men jeg kjørte nå foran som følgebil uansett. Det er vel ikke mere enn 3-4 km kjøring.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Jeg bruker Gjensidige nå, men bytter altså, siden man må dekke aldersfradrag sjøl. Blir jo litt "høl i hue" å ikke få dekket hele reparasjonsomkostningen.

 

Hei igjen, Tasle!

 

Langt om lenge har jeg nå fått tatt en telefon til Gjensidige for å spørre om dette. Det de sier er at om jeg, som har full kasko, får en skade pga. ytre påvirkning så får jeg dette dekket fullt ut. Hvis jeg f.eks. slår propellen i en stein og ødelegger gearkassen så blir denne reparert med kun fradrag i egenandel. Dette uavhengig av alder. Hvis du har en egen motorforsikring, som jeg ikke har, så kan det bli fradrag pga. alder i denne.

 

Jeg fikk også avklart en annen ting som jeg har lurt på vedrørende redning. Jeg er medlem av Redningsselskapet og får redning innenfor 3 timer. Gjensidige dekker da den delen av redninga som ligger utenfor disse 3 timene.

Kjekt å vite...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...