Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Interessant, Jeg ble som nevnt trukket 5 % for hvert aldersår - maks. 50%. 50 % prosent fradrag ble beregnet som fradrag i min utbetaling av dekningen. Nå skal jeg nok en gang søke gjennom forsikringsvilkårene etter denne klausulen.

 

Hvis det er slik at motorforsikring dekker det samme som allerede er kaskoforsikret blir det vel litt smør på flesk? Hvem trenger vel en forsikring for motorhavari om kaskoen dekker det samme? Her er det ting som ikke henger på greip, som man sier.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er at jeg som bare har kasko får ikke dekket motorhavari uten at det er en ytre påkjenning som har forårsaket det. Altså hvis min motor bryter sammen av seg selv så får jeg ingenting dekket. Du har vel en egen motorforsikring så du får slik skade dekket, men med aldersfradrag..

Når du fikk giret ødelagt så skjedde det vel uten ytre påvirkning? Da er det motorforsikringen som dekker dette, minus aldersfradrag. Hvis giret hadde blitt ødelagt ved en ulykke, f.eks. grunnberøring, så hadde kaskoforsikringen din dekket det, og da uten aldersfradrag.

Håper dette var forståelig..

Link to post
Share on other sites

Ja, da begynner det å bli litt mer forståelig av Gjensidige. Men jeg har enda ikke finkjemmet vilkårene, pusler med litt data-arbeid nå så den saken blir satt på vent i alle fall.

 

Jeg mener fortsatt å huske at eksempelvis det danske selskapet ikke har noen fradrag i tilsvarende forsikring, altså hvis motor og / eller båt går til grunne, så får man dekket hele skaden opp til forsikringssummen uten fradrag for alder. Motorhavari med i teorien 50 % selvassuranse er nok ikke aktuelt for meg, med de beløpene det kan bli snakk om hvis man er skikkelig uheldig.

 

Skal foresten sende deg en PM om båthuset ditt - har noen små planer om tilsvarende. Har satt opp en kalkyle (excel), og så langt funnet frem til at kvadratmeterprisen ender på rundt 3.300 kr / m2.

 

Sjøtomt har jeg, men ulempen er at den ligger ved et elveutløp og det er nokså flatt der - lang fjærestrekning ved fjære sjø. Men uten å bli konkret om beliggenheten av ditt båthus, husker du sånn noenlunde hva du endte opp med av byggekostnader? Eller kanskje du kjøpte et ferdig bygg?

Link to post
Share on other sites

Når man har kun kaskoforsikring på båten, som meg, så blir forholdet det samme som med bil. Om motoren går i stykker på bilen min så får jeg ingenting på forsikringen. Da må jeg i så fall ha en egen motorforsikring, men de er dyre..

 

Når det gjelder naustet så hadde jeg et naust fra før, men dette var for lite for min båt. Jeg bygde derfor et nytt naust ved siden av det gamle for noen få år siden. Mener jeg har fortalt deg det tidligere.

Totalt kom prisen på 200.000,- men da gjorde vi hele jobben selv. Båten min er ganske høy så jeg måtte ha en innvendig takhøyde på min. 4,5m, om jeg ikke husker feil. Dette ble for høyt for kommunen så jeg måtte grave det ganske mye ned i bakken. Arealet er på 50 kvadrat. (5X10m) I prisen er det også maskinleie (minigraver og minidumper) samt at vi fikk levert ferdigbetong med pumpebil både til sokkel og senere til forskalingstenene i muren.

Byggesettet ble levert av Hamco i Rossfjord. Veggene var i ferdige element på 3m lengde som vi heiste på plass på muren.

Anbefaler virkelig Hamco, har god erfaring med dem da jeg har fått levert 2 garasjer fra dem i tillegg til naustet.

 

Når det gjelder strandlinja di så betyr det ikke så mye hvordan den er ved full fjære...det som betyr noe er at du har dybde nok ved full flo..

Har du mulighet så vil jeg varmt anbefale å bygge naust til båten. Båtlivet blir da mye enklere, mere komfortabelt og tryggere. Jeg snakker da om den tiden båten er i opplag..

Link to post
Share on other sites

Trenger nok ca. 2,5 meter dybdeforskjell for å få båten på krybba ved flo sjø, pluss om lag 50 meter med sviller og H-jern til der krybba må stå ved fjære sjø. Blir fort penger av sånt. Normal høydeforskjell på flo og fjære er 1,5-2 meter.

 

Beliggenheten av tomta ved sjøen er 100 meter fra vei, og det er litt for fuktig mark - så en fullastet lastebil vil ikke ha nubbtjangs å levere betong eller ferdigelementer på stedet. Det meste må gjøres manuelt. Det er mye om-og-men her, skjønner du.

 

Alternativet er å få kjøpt seg en bedre strandtomt enn det jeg har pr. i dag.

 

Du er heldig og har nok en mer ideell natur og skråning, både fra vei, og fra naust til sjø, som jeg kan se av bildene dine.

 

Min pris er forløpig uten arbeid og betongsåle, og da skulle den stemme bra med mine beregninger sammenlignet med dine kostnader (4 000 kr/m2).

Link to post
Share on other sites

2,5m dybdeforskjell hørtes mye ut. Min båt stikker 90cm dypt og båtvogna er vel 40cm høy, så med andre ord så klarer jeg meg med 1,3m.

Oppsettet har jeg laget av jernbaneskinner som jeg kjøpte som skrapjern fra HRS (Hålogaland resurs senter, tror jeg) her i byen. De har avtale med NSB og får bromskinner fra dem. De ser helt fine ut.

Svillene laget jeg av gamle telefonstolper som jeg fikk gratis rundt om. Bygger du det slik så varer det "evig".

Understellet til vogna laget jeg også av jernbaneskinner med H-bjelker som sidestøtter.

 

Anbefaler deg å starte med å bygge oppsettet, så kan du få båten på land og under presenning inntil du eventuelt bygger naustet.

 

Skal ikke stikke under en stol at det er mye arbeid over noen år, men for meg er slike prosjekt en trivelig hobby.

Link to post
Share on other sites

"Vågankallen" kan være vanskelig. Spesielt om det er fuktig i luften og glatt fjell. Umulig å komme opp på forsiden dersom du ikke har svart belte i klatring. Oss vanlige folk går opp på baksiden. Men også der er det bratt med ca 75-80%stigning hele veien opp. Anbefales dersom man har mulighet.

"Paradisbukta" finner du dersom du går opp forbi den gården i videoen her, og 200-300 meter utover. Der er et fantastisk ferskvann som er flott å bade i.

Vær obs på slike "ferskvannslus"(?) som biter og skaper intens kløe, spør de lokale om det er "utbrudd". Går du videre ned forbi vannet finner du som oftest flere folk som driver og "Buldrer" i fjellet, fine stupeplasser, flere grotter, stort leirbål og teltplass :smiley: Beste plassen for å legge til med båt er på innsiden, ca der hvor dere var. Stort, lunt og godt med ankerplasser. På topp ti over norges fineste naturhavner. Legge ved ett bilde av ruten opp til toppen, fra baksiden, av "Kalle".

Det røde feltet er "Paradis". Det blå krysset er der dere var, tror jeg. Interaktiv Link til plassen.

 

 

bilde

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for beskrivelse! Planen vi hadde var å ankre opp i Djupfjorden og gå opp dalen ved Djupfjordvatnet, ser ruta du har tegnet kanskje er noe mer "rolig".

Vi ankra opp på "innsiden" av Storøya og bada i Kallebukta mener jeg. Kunne godt tenkt meg å tilbragt mer tid i området der. Egentlig på alle stedene vi var innom... Men igjen - tror aldri man kan få med seg alt, uansett hvor man velger å dra :yesnod:

 

Men Vågakallen og Møysalen, de står fremdeles åpent og må lukkes.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Med fallskjerm er selv Stetind bestigelig for allmuen :giggle:

 

http://www.tv2.no/a/6149911

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For moro skyld summerte jeg bensinfyllingene fra mai-oktober og endte på drøyt kr 8000 eller ca 550 liter.

Med ca 55 timer kjørt i år bli det da ca 10 liter pr. time i snitt som er helt greit vil jeg si, siden jeg ofte ligger på 30-35 knop på transportetappene når været tillater det. Og det har jo vært relativt ofte i sommer.

 

Nå er Honda 90'en solgt og ny modell Mercury F115 med klassens beste vekt/effekt- forhold er bestilt til høstpris... det bør bli mere fart på sakene med den :saint:

 

mercury-outboard.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja jeg trodde snitt-timeforbruket kanskje skulle ligge rundt 15 liter pr. time men den er en gjerrig jævel den Hondaen, selv om den skal bruke ca 35 liter i timen på full gass.

Men det blir jo ikke så mange timer med full gass totalt da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det var ikke 15 liter men ca 10 liter :giggle: men hadde antatt at det ville ligge på ca 15 liter.

 

Kartplotteren har jo en distanseteller, tror den stod på ca 1000 nautiske etter fjorårssesongen, etter ca 75 timer.

Får sjekke hva den står på nå. Men jeg har jo kjørt litt uten kartplotteren på også da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...