TasleT Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Interessant, Jeg ble som nevnt trukket 5 % for hvert aldersår - maks. 50%. 50 % prosent fradrag ble beregnet som fradrag i min utbetaling av dekningen. Nå skal jeg nok en gang søke gjennom forsikringsvilkårene etter denne klausulen. Hvis det er slik at motorforsikring dekker det samme som allerede er kaskoforsikret blir det vel litt smør på flesk? Hvem trenger vel en forsikring for motorhavari om kaskoen dekker det samme? Her er det ting som ikke henger på greip, som man sier. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Forskjellen er at jeg som bare har kasko får ikke dekket motorhavari uten at det er en ytre påkjenning som har forårsaket det. Altså hvis min motor bryter sammen av seg selv så får jeg ingenting dekket. Du har vel en egen motorforsikring så du får slik skade dekket, men med aldersfradrag.. Når du fikk giret ødelagt så skjedde det vel uten ytre påvirkning? Da er det motorforsikringen som dekker dette, minus aldersfradrag. Hvis giret hadde blitt ødelagt ved en ulykke, f.eks. grunnberøring, så hadde kaskoforsikringen din dekket det, og da uten aldersfradrag. Håper dette var forståelig.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Som sakt så har jeg kun kasko. I motsetning til deg så hadde jeg ikke fått noe dekket om det var mitt gir som gikk i stykker.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Ja, da begynner det å bli litt mer forståelig av Gjensidige. Men jeg har enda ikke finkjemmet vilkårene, pusler med litt data-arbeid nå så den saken blir satt på vent i alle fall. Jeg mener fortsatt å huske at eksempelvis det danske selskapet ikke har noen fradrag i tilsvarende forsikring, altså hvis motor og / eller båt går til grunne, så får man dekket hele skaden opp til forsikringssummen uten fradrag for alder. Motorhavari med i teorien 50 % selvassuranse er nok ikke aktuelt for meg, med de beløpene det kan bli snakk om hvis man er skikkelig uheldig. Skal foresten sende deg en PM om båthuset ditt - har noen små planer om tilsvarende. Har satt opp en kalkyle (excel), og så langt funnet frem til at kvadratmeterprisen ender på rundt 3.300 kr / m2. Sjøtomt har jeg, men ulempen er at den ligger ved et elveutløp og det er nokså flatt der - lang fjærestrekning ved fjære sjø. Men uten å bli konkret om beliggenheten av ditt båthus, husker du sånn noenlunde hva du endte opp med av byggekostnader? Eller kanskje du kjøpte et ferdig bygg? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Når man har kun kaskoforsikring på båten, som meg, så blir forholdet det samme som med bil. Om motoren går i stykker på bilen min så får jeg ingenting på forsikringen. Da må jeg i så fall ha en egen motorforsikring, men de er dyre.. Når det gjelder naustet så hadde jeg et naust fra før, men dette var for lite for min båt. Jeg bygde derfor et nytt naust ved siden av det gamle for noen få år siden. Mener jeg har fortalt deg det tidligere. Totalt kom prisen på 200.000,- men da gjorde vi hele jobben selv. Båten min er ganske høy så jeg måtte ha en innvendig takhøyde på min. 4,5m, om jeg ikke husker feil. Dette ble for høyt for kommunen så jeg måtte grave det ganske mye ned i bakken. Arealet er på 50 kvadrat. (5X10m) I prisen er det også maskinleie (minigraver og minidumper) samt at vi fikk levert ferdigbetong med pumpebil både til sokkel og senere til forskalingstenene i muren. Byggesettet ble levert av Hamco i Rossfjord. Veggene var i ferdige element på 3m lengde som vi heiste på plass på muren. Anbefaler virkelig Hamco, har god erfaring med dem da jeg har fått levert 2 garasjer fra dem i tillegg til naustet. Når det gjelder strandlinja di så betyr det ikke så mye hvordan den er ved full fjære...det som betyr noe er at du har dybde nok ved full flo.. Har du mulighet så vil jeg varmt anbefale å bygge naust til båten. Båtlivet blir da mye enklere, mere komfortabelt og tryggere. Jeg snakker da om den tiden båten er i opplag.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Trenger nok ca. 2,5 meter dybdeforskjell for å få båten på krybba ved flo sjø, pluss om lag 50 meter med sviller og H-jern til der krybba må stå ved fjære sjø. Blir fort penger av sånt. Normal høydeforskjell på flo og fjære er 1,5-2 meter. Beliggenheten av tomta ved sjøen er 100 meter fra vei, og det er litt for fuktig mark - så en fullastet lastebil vil ikke ha nubbtjangs å levere betong eller ferdigelementer på stedet. Det meste må gjøres manuelt. Det er mye om-og-men her, skjønner du. Alternativet er å få kjøpt seg en bedre strandtomt enn det jeg har pr. i dag. Du er heldig og har nok en mer ideell natur og skråning, både fra vei, og fra naust til sjø, som jeg kan se av bildene dine. Min pris er forløpig uten arbeid og betongsåle, og da skulle den stemme bra med mine beregninger sammenlignet med dine kostnader (4 000 kr/m2). Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 2,5m dybdeforskjell hørtes mye ut. Min båt stikker 90cm dypt og båtvogna er vel 40cm høy, så med andre ord så klarer jeg meg med 1,3m. Oppsettet har jeg laget av jernbaneskinner som jeg kjøpte som skrapjern fra HRS (Hålogaland resurs senter, tror jeg) her i byen. De har avtale med NSB og får bromskinner fra dem. De ser helt fine ut. Svillene laget jeg av gamle telefonstolper som jeg fikk gratis rundt om. Bygger du det slik så varer det "evig". Understellet til vogna laget jeg også av jernbaneskinner med H-bjelker som sidestøtter. Anbefaler deg å starte med å bygge oppsettet, så kan du få båten på land og under presenning inntil du eventuelt bygger naustet. Skal ikke stikke under en stol at det er mye arbeid over noen år, men for meg er slike prosjekt en trivelig hobby. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 1.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2014 Lofoten del 1: Ble mye filming i sommer. Folk får bare spole. Denne dekker ruta vår fra Dyrøya til Reine og opp Hermannsdalstinden. Del 2 kommer litt senere med retur vis Raftsundet og Risøyrenna. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Bra film fra en flott landsdel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
remiremi Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 (redigert) Nais Innom Kabelvåg? Et must..! Yttersiden av "Kalle" også , I "Paradisbukten". Samt toppen av "Våganallen" ! 1090m (?) loddrett ned. Redigert 1.November.2014 av remiremi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 1.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2014 Vågakallen måtte vi la passere - en matros plagdes litt for mye med kneet :/ Lurer på at det var paradisbukta vi var å bada i faktisk. Fine forhold der i området! Kabelvåg suste vi innom på returen - kommer i del 2 sammen med trollfjorden :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
remiremi Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 (redigert) "Vågankallen" kan være vanskelig. Spesielt om det er fuktig i luften og glatt fjell. Umulig å komme opp på forsiden dersom du ikke har svart belte i klatring. Oss vanlige folk går opp på baksiden. Men også der er det bratt med ca 75-80%stigning hele veien opp. Anbefales dersom man har mulighet. "Paradisbukta" finner du dersom du går opp forbi den gården i videoen her, og 200-300 meter utover. Der er et fantastisk ferskvann som er flott å bade i. Vær obs på slike "ferskvannslus"(?) som biter og skaper intens kløe, spør de lokale om det er "utbrudd". Går du videre ned forbi vannet finner du som oftest flere folk som driver og "Buldrer" i fjellet, fine stupeplasser, flere grotter, stort leirbål og teltplass Beste plassen for å legge til med båt er på innsiden, ca der hvor dere var. Stort, lunt og godt med ankerplasser. På topp ti over norges fineste naturhavner. Legge ved ett bilde av ruten opp til toppen, fra baksiden, av "Kalle". Det røde feltet er "Paradis". Det blå krysset er der dere var, tror jeg. Interaktiv Link til plassen. Redigert 1.November.2014 av remiremi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 1.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2014 Takk for beskrivelse! Planen vi hadde var å ankre opp i Djupfjorden og gå opp dalen ved Djupfjordvatnet, ser ruta du har tegnet kanskje er noe mer "rolig". Vi ankra opp på "innsiden" av Storøya og bada i Kallebukta mener jeg. Kunne godt tenkt meg å tilbragt mer tid i området der. Egentlig på alle stedene vi var innom... Men igjen - tror aldri man kan få med seg alt, uansett hvor man velger å dra Men Vågakallen og Møysalen, de står fremdeles åpent og må lukkes. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
remiremi Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 (redigert) Usikker på om det går å gå inn i Djupfjorden med båt. Lurer på om den er demmet opp på noe vis. Kanskje det går med en rib..? Redigert 1.November.2014 av remiremi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
remiremi Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 (redigert) Har tegnet inn feil rute ser jeg nå. Beklager. Ruten går inn Djupfjorden! Ikke der jeg har skissert... Vi har ihvertfall gått inn Djupfjorden. Mulig man kan gå over Rørvikvannet også, men jeg vet ikke. Redigert 1.November.2014 av remiremi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 (redigert) Med fallskjerm er selv Stetind bestigelig for allmuen http://www.tv2.no/a/6149911 Redigert 1.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
christian j Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
christian j Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Måtte legge inn et natur bilde jeg å. Dette e et av favoritt bildene mine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Masse flotte bilder og videoer her nå! Og ikke minst ChrisRiks video - nesten en helaftens actionfilm . Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 (redigert) Masse flotte bilder og videoer her nå! Og ikke minst ChrisRiks video - nesten en helaftens actionfilm . Ja, her er det spektakulære naturopplevelser i kjente omgivelser fra "topp til tå". Redigert 3.November.2014 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 (redigert) For moro skyld summerte jeg bensinfyllingene fra mai-oktober og endte på drøyt kr 8000 eller ca 550 liter. Med ca 55 timer kjørt i år bli det da ca 10 liter pr. time i snitt som er helt greit vil jeg si, siden jeg ofte ligger på 30-35 knop på transportetappene når været tillater det. Og det har jo vært relativt ofte i sommer. Nå er Honda 90'en solgt og ny modell Mercury F115 med klassens beste vekt/effekt- forhold er bestilt til høstpris... det bør bli mere fart på sakene med den Redigert 6.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Gratulerer med ny motor! Ti liter/time er da et anstendig tall, selv med prisen for bensin. Tror jeg bruker ti liter (diesel) bare for å bakke ut fra marinaen Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Ja jeg trodde snitt-timeforbruket kanskje skulle ligge rundt 15 liter pr. time men den er en gjerrig jævel den Hondaen, selv om den skal bruke ca 35 liter i timen på full gass. Men det blir jo ikke så mange timer med full gass totalt da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 6.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2014 Hehe 15 liter er faktisk nøyaktig dobbelt så lite som sinnataggen min har drukket denne sesongen! Men så er det noen flere hester som skal fores da :-) Har du oversikt over hvor langt du har kjørt teerex? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Ja det var ikke 15 liter men ca 10 liter men hadde antatt at det ville ligge på ca 15 liter. Kartplotteren har jo en distanseteller, tror den stod på ca 1000 nautiske etter fjorårssesongen, etter ca 75 timer. Får sjekke hva den står på nå. Men jeg har jo kjørt litt uten kartplotteren på også da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.