Free Lillehammer Startet 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2012 Hadde ført opp en ordentlig EPIRB med GPS på kjøpslisten for 2013. Så leste jeg denne artikkelen om Spot: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2067363&cat=4914 Noen som har synspunkter og/eller erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 (redigert) Folk som ferdes i triangelet Oslo, Kristiansand og Göteborg samt Danmark har trolig tilfredsstillende dekning med DSC kombinert med GPS. Jeg har både fast installert radio og en håndholdt enhet. Sistnevnte har faktisk overraskende god rekkevidde selv om antennen er kort. Selv når man kringkaster fra innendørs er rekkevidden meget bra for den håndholdte enheten. Den fastmonterte er formodentlig mye bedre. Med den hadde jeg krystallklart samband i sommer da jeg anropte Tjøme Radio fra Smögen. Avstanden derfra til Tjøme er nok 60 nm. Redigert 31.Desember.2012 av Kappa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 (redigert) Jeg stoler ikke på Globalstar-nettverket etter å ha hatt litt trøblete tilkobling med satelittelefon også i områder der de skal ha god dekning. Det kan godt være jeg som har vært uheldig eller bare telefonen som ikke hadde en god dag, det finnes sikkert bedre statistikk på dette enn min tomme synsing. En tradisjonell EPIRB står for all sending selv, det eneste en er avhengig av er at noen faktisk lytter på radiofrekvensen. Disse enhetene er avhengige av kobling til et nettverk, og da blir ikke enheten mer stabil enn nettverket. inReach virker besnærende; om de hadde utvidet det så det gikk an å få oversendt værmeldinger i tillegg til korte tekstmeldinger ville den være gull verdt på langtur. Iridium-nettverket er jo noe ganske annet enn Globalstar. Litt i tvil om hva man tjener ved kjøp av disse om det en er ute etter er nødpeilesender i noenlunde hjemlige farvann. De koster noen kroner mindre, men du må betale for et abonnement. Redigert 31.Desember.2012 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Hva er ditt behov? Skal du seile cat.2 regatta må du ha nødpeilesender, da holder det ikke med feks Spot. Selv har jeg en EPRIB kodet med MMSI nummer som er montert i båten og to stk. personlig nødpeilesendere. De personlige sendere brukes ved solo/doubelhanded havseilaser. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Jeg har en Spot jeg bruker for tracking på padleturene og henter data ned via api'et til egen database, det kan ta dager før alle fixene er gjort tilgjengelig hos Spot og ofte er det store hull i tracket.Aldri i verden om jeg ville stolt på den som nødutstyr eller for noe som helst kritisk. McMurdo 210 ligger alltid i vesten til slikt bruk.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 (redigert) EPIRB inngår i GMDSS programmet som er et intnasjonalt nettverk for nød til havs. http://no.wikipedia.org/wiki/Global_Maritime_Distress_Safety_System I min verden er alt annet kjekt å ha, men ikke noe jeg vil basere egen sikkerhet på Redigert 1.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Ikke mye overbevisende pent om Spot, her. Noen med positive brukererfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 (redigert) Lurer p堯m ikke Enzo brukte en slik til posisjonsrapport over Atlanteren Redigert 1.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Spot kan være kjekt å ha, til posisjonsrapporter og sånt, vil kanskje være grei å ha i nød også. Epirb derimot er helt ubrukelig til noe annet enn nød, men da virker den også, overalt og alltid. (ref. eks. Berserk, aleneseiler opp ned i Antarktis, husker ikke navnet, o.s.v) COSPAS-SARSAT er tross alt Gmdss påbudt standard brukt av all kommersiell og også det meste av havgående lystseilas. Statistikk antyder 20.000 personer reddet i aksjoner initiert herfra siden igangsetting av systemet. For mer lokal SAR er AIS-SART på det sterkeste å anbefale alle å ha ombord. Koster lite og kan korte ned assistansetid uansett hva man ellers har av nødutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Jeg har bruke spotmessenger til posisjonsrapport ni måneder nå og det fungerer da helt utmerket, men å stole på den som redningen om det går galt det tror jeg ikke er godt nok Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 (redigert) Hei! Har brukt Spot 3 ganger over atlanteren og rundt Nordpolen med RXII. Denne: http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=101 Hva som er greit med denne Spoten? Jo, det er at en kan fortelle shorecrew hjemme hvor en er til enhver tid. Som igjen kan sende pakket værgribfiler etc. på mail via Irridium satelitt telefon. Det er en hjelp knapp på Spoten, som en programerer, slik at det som er valgt ut av en selv blir varslet via sms eller mail. Ikke det samme som SOS eller 911 som står på Spoten. Trykker en 911 blir denne meldingen sendt omgående til Hovedredningssentralen. Det som er unikt med spoten er at en kan abonnere på Search and Rescue via dem hos Loyds i England, http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=104 Jeg seiler aldri langturer uten Spoten, og fungerer helt opp til 82N som jeg seilte opp til i 2011 (Svalbard) og hele veien rundt Nordpolen. Ved komunikasjon, hold dere unna Globalstar. Den funker ikke over Atlanteren på melkeruta mellom Azorene og Karibien en gang. Har god erfaring med Irridium satelitt og Inmarsat, som har vært oppe å går i all slags vær og veldig langt nord. Lengre nord en det de garanterer for. Jeg begynte å bruke Spot'en i 2009. Nå har det mindre versjoner av senderene, og som har sms fungsjon også. VIKTIG! Er at en bruker riktige batterier (litiumbatterier) slik at senderen er operativ i 2-3 uker uten batteriskifte. Ved vanlige batterier varer disse bare i ET døgn. Epirb/SAR bør være ombord uannsett, selv om en har tilsvarende annet utstyr i tillegg! Spot'en er unik fordi den viser gps sanntid og er fin å kommunisere med. Og varsler selv utvalgte personer omgående om hvilken hjelp(bistand) en trenger. Redigert 2.Januar.2013 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Seewolf Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Pleier å bruke den her: http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=102 To vanlige meldinger kan programmeres, tracking kan aktiveres ( koster ekstra ) og så har jeg to nødmeldinger , den ene til en person du velger ( eller flere ) både til mobilen og mail... og så den riktig skarpe meldingen. Seiler mye onehand og da er det greit at man kan gi beskjed til noen hvor man er og at man har det bra... Er jeg på fjelltur så legger jeg ut OK-meldinger på min Facebook-profil. Fungerer veldig bra etter min erfaring. Fordelen med Epirb er vel at den aktiveres uansett om man klarer / har tid til å kaste den i sjøen mens Spot er avhengig av at du er istand til å trykke på knappen. For oss "normalforbrukere" holder det vel med Spot... fordelen med den er flere bruksmuligheter i det daglige på tur på fjellet eller på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.