Jump to content

Tohatsu 70hk (2002) fusker, og går ikke på toppfart

Lars. AS

Recommended Posts

Heisann.
Jeg har en tohatsu 70hk 2002 modell 2 takter som jukser noe enormt. Det virker som om den fyller benisn kammerne når den står på tomgang, slik at jeg akkurat greier å kjøre i toppfart i et minutt før den begynner å jukse, og turtallet faller ned til 1800. Etter det får jeg ikke motoren til å gå for fullt igjen, før jeg stopper opp og står litt på tomgang.
Noen som har noen gode tips? eller lignende erfaringer med andre motorer ?

Jeg har byttet bensin-tank, tennplugger, bensinslange, jeg har renste forgasserne, sjekket fjærspennet på ventilene i bensinkammerne, jeg har sjekket at det er tenning på alle plugger, men motoren går like dårlig.

sjekk også slangene under dekselet, har vært borti at det har vært en ørliten kink på slangen inn til pumpa - akkurat nok til at pumpa suger slangen flat på full gass , med samme symptomer som beskrevet over

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

at det hjelper å pumpe på blæra kan tyde på at du fortsatt har etellerannet i bensintilførselen som lager kødd.

Har også opplevd at nye bensinslanger kan lage trøbbel. F.eks ved at de trekker inn falskluft i koblinger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Her kan det også være snakk om vacuum på tanken. Jeg opplevde for noen år siden at originaltanken til min 90 hk Tohatsu ble stjålet. Kjøpte ny uorginal tank på biltema. (halv pris av original Tohatsu tank)

Det viste seg at om lufteskruen var fullt utskrudd på tanken , så ble det allikevel vacuum på tanken med det resultat at motoren stoppet.Når jeg da startet opp igjen og pumpet på blæren greide jeg å holde den igang. :yesnod:

Hvis motoren har stått uten bruk en stund, kan det være "guffe" (avleiringer i dyser / kanaler) igjen i forgasserne som lager problemer. Har selv opplevd på motorsykkel at jeg måtte ta opp forgasserne og rense flere ganger før den gikk som den skulle. Forgasser-rens og skikkelig omgang med trykkluft gjennom alle dyser og små kanaler som finnes i forgasser.

Har også opplevd at feil høyde på flottører kan lage masse krøll. Selv om fulgte service-manual mtp rett innstilling, måtte jeg eksperimentere litt for å få rett høyde. Ville ikke svive på tomgang / fusket før fant rett nivå.

Slik du beskriver det, høres det ut som om det er problem at forgassere ikke leverer nok bensin til motor på full gass, men når de får fylt opp flottørkammer går den som normalt igjen (?) Så ville prøvd en ny runde med forgasser rens og justering før annet. Hvordan går den i mellomregisteret? Er det kun på full speed den ikke får nok fuel??

• 5 måneder senere...

Hei Søringen, har nå renset forgasser 2 ganger, og justert høyere på flotørene i bensin kammeret, uten hell..
Ja, er som du sier, den går helt plettfritt på mellomregisteret. Er bare når jeg drar skikkelig på at den fusker, og går tilbake til litt over tomgang.
Har bestilt ny coil, slik som mr. motor beskriver. Føler det må være noe feil med tenningskilden siden jeg har gått så nøye gjennom bensin linjen..
Takk for gode tips vertfall :)
Har kjøpt meg ny båt Triton 225 ;)
Den funker i det minste

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...