Lars. AS Startet 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2012 Heisann.Jeg har en tohatsu 70hk 2002 modell 2 takter som jukser noe enormt. Det virker som om den fyller benisn kammerne når den står på tomgang, slik at jeg akkurat greier å kjøre i toppfart i et minutt før den begynner å jukse, og turtallet faller ned til 1800. Etter det får jeg ikke motoren til å gå for fullt igjen, før jeg stopper opp og står litt på tomgang.Noen som har noen gode tips? eller lignende erfaringer med andre motorer ?Jeg har byttet bensin-tank, tennplugger, bensinslange, jeg har renste forgasserne, sjekket fjærspennet på ventilene i bensinkammerne, jeg har sjekket at det er tenning på alle plugger, men motoren går like dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 (redigert) Det er veldig sannsynlig at det er hull på membran i bensinpumpa. Demonter slangene og skru løs pumpa, så titter du på membranen.. Ps: Velkommen på forumet. Redigert 31.Desember.2012 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 sjekk også slangene under dekselet, har vært borti at det har vært en ørliten kink på slangen inn til pumpa - akkurat nok til at pumpa suger slangen flat på full gass , med samme symptomer som beskrevet over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars. AS Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Takk for ideer Motor og Ivar, men jeg har byttet hele bensinpumpa i motoren bare for å være sikker på at det ikke var den, samme har jeg gjort med slangene hele veien inn til pumpe, og videre til forgasserne! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 hjelper det å pumpe på blæra på slangen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars. AS Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 (redigert) Ja, det gjør faktisk det ivar ? :) Men skjønner ikke det heller, fordi jeg kjøpte en 12V bensin pumpe å koblet på slangen i stedenfor den handpumpa (blæra) Det hjalp ikke noe! Redigert 1.Januar.2013 av Lars. AS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 at det hjelper å pumpe på blæra kan tyde på at du fortsatt har etellerannet i bensintilførselen som lager kødd. Har også opplevd at nye bensinslanger kan lage trøbbel. F.eks ved at de trekker inn falskluft i koblinger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars. AS Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 ja, jeg får gå over systemet et gang til da. Men du/dere tror ikke det kan være noe med coilene eller hjernen på motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Her kan det også være snakk om vacuum på tanken. Jeg opplevde for noen år siden at originaltanken til min 90 hk Tohatsu ble stjålet. Kjøpte ny uorginal tank på biltema. (halv pris av original Tohatsu tank) Det viste seg at om lufteskruen var fullt utskrudd på tanken , så ble det allikevel vacuum på tanken med det resultat at motoren stoppet.Når jeg da startet opp igjen og pumpet på blæren greide jeg å holde den igang. Sitér dette innlegget Link to post
Lars. AS Svart 2.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Ja, jeg og har uorginal tank, men prøvde å kjøre uten lokk på tanken, merket ingen forskjell :( Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Har mer tro på rusk i gasserne. Yamahaen midde var lik og demonterte flottør-kamrene. Lå drit i full-gass dysen. Gikk fint på tomgang. Var nederste forgasseren. ANbefaler å gjøre som meg. Monter et skikkelig bensinfilter med vannutskiller. Koster 6-700 men da kan du glemme dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars. AS Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Har renset forgasserne, tok ut filteret og satt i et nytt, samt byttet all bensin. Var ingen bedringer ettter dette. Har også prøvd å kjøre bensinen forbi filteret og pumpen, ingen endringer... Men takk for tipset. Jeg skal ta full service, å da skal jeg sette i et skikkelig filter :) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Høres ut som om du må begynne å sjekke litt på tenningssiden. Kan jo være en pulsgiver eller coil som fusker. Irr på kontakter til cd unit osv. Årsaken til at jeg tidligere nevnte membran i bensinpumpe er fordi denne var en kjent synder på noen tidligere modeller fra Tohatsu. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Hvis motoren har stått uten bruk en stund, kan det være "guffe" (avleiringer i dyser / kanaler) igjen i forgasserne som lager problemer. Har selv opplevd på motorsykkel at jeg måtte ta opp forgasserne og rense flere ganger før den gikk som den skulle. Forgasser-rens og skikkelig omgang med trykkluft gjennom alle dyser og små kanaler som finnes i forgasser. Har også opplevd at feil høyde på flottører kan lage masse krøll. Selv om fulgte service-manual mtp rett innstilling, måtte jeg eksperimentere litt for å få rett høyde. Ville ikke svive på tomgang / fusket før fant rett nivå. Slik du beskriver det, høres det ut som om det er problem at forgassere ikke leverer nok bensin til motor på full gass, men når de får fylt opp flottørkammer går den som normalt igjen (?) Så ville prøvd en ny runde med forgasser rens og justering før annet. Hvordan går den i mellomregisteret? Er det kun på full speed den ikke får nok fuel?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars. AS Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Hei Søringen, har nå renset forgasser 2 ganger, og justert høyere på flotørene i bensin kammeret, uten hell..Ja, er som du sier, den går helt plettfritt på mellomregisteret. Er bare når jeg drar skikkelig på at den fusker, og går tilbake til litt over tomgang. Har bestilt ny coil, slik som mr. motor beskriver. Føler det må være noe feil med tenningskilden siden jeg har gått så nøye gjennom bensin linjen..Takk for gode tips vertfall :)Har kjøpt meg ny båt Triton 225 ;)Den funker i det minste Sitér dette innlegget Link to post
Baotis Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Hei. Fant du ut av dette problemet? Har ganske likt problem på min tohatsu 50hk:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.