Jump to content

Vasking og polering av mast


bliss X

Recommended Posts

nærmeste du kommer er vel Autosol, vil jeg tro 

 

Suzuki

Tør ikke bruke autosol. Det er litt for sterke saker etter min mening. Hempel har denne:

Alu Guard [ 500 ml. ]

Er et spesialprodukt for rengjøring og beskyttelse av aluminiumsdetaljer, master, gummilister mm. Består av en silikonfri olje med god inntrengingsevne. Overflaten må være helt ren, fettfri og tørr. Ved behov rengjør med Boat Shampoo, skyll med ferskvann og la tørke. Ristes godt før bruk. Påføring ved min. +5°C. Må ikke påføres i direkte sollys.

 

Ulempen er at det må vaskes først

Redigert av Lasse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nærmeste du kommer er vel Autosol, vil jeg tro 

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Autosol på masten låter inte helt bra....... :confused:

 

men jag har inget vidundermiddel o komma med för den saken skull heller,

jag brukar bare vaska av den, tror Selden rekommenderar glycerin men jag kan inte finna

den linken, fann bara denna om vinterklargöring

 

 

 

http://www.vikingyachting.se/docs/pdf/manuals/vinterklar.pdf

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I år må jeg ha noen opp i mastetoppen for å pusse og gnikke litt på masta. Hadde åpet å kunne ta det i en operasjon, dvs slippe å først vaske for deretter å polere eller sette den inn med noe. Noen som kjenner til et vidundermiddel som kan gjøre alt i en operasjon ?

<{POST_SNAPBACK}>

Min erfaring er at eloksert aluminium med noen år på baken er vanskelig å få pen.

Har prøvd Hempels mastepleie, denne virker bra for masten, og den blir nok litt blankere.

Er sikkert også bra for korrosjon, husk å sjekke litt rund innfesting til vant, og ikke minst om ting som er poppet på masten fortsatt sitter godt.

 

Beste triks i en operasjon er etter min mening å bruke en polish med mye white sprit, F.eks Custum marine polish fra Hempel.

 

Best med et lag eller to med hardvoks på toppen.

 

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Har nå funnet vidundermiddelet (tror jeg) Det ser ut til at vanlig CRC fungerer bra som rensemiddel på masta.

Og hvordan er du fornøyd med CRC da Lasse, etter en tids bruk ??

 

Jeg ser at tråden er noe gammel, men kanskje jeg tør foreslå å undersøke hva slags poleringsmiddel bensinstasjoner bruker ? Dette poleringsmiddel påføres jo bilene mens de er våte etter vasken ???? Det ville jo være veldig enkelt (men da kanskje ikke så bra middel?) dersom det bare kan sprayes på. Det skader jo ikke gummidetaljer eller annet, og kan vel da heller ikke skade noe i masta ......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...