Jump to content

Hvilke bunnstoff bør jeg velge?


sgullak

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en båt i fjord, den såg ikke akkuratt pen ut under, så jeg bestemte meg for å skrape den helt glatt under, så den skulle gå bedre i sjøen.
Dette er noe hardt svineri som sitter noe jæ..lig.
Båten går rundt 30-35 knop
Den kommer nok til å stå endel, mest bli brukt på helge turer.

Har lest endel men har liksom ikke kommet til noe endelig svar på hva jeg bør bruke.

Eventuelt med primer, å hvor mange lag? skal det først være et lag med hardt bunnstoff, så flere lag med selvpolerende bunnstoff??

Link to post

Håper ikke du har skrapt for mye. Normalt skal det holde med en umiddelbar høytrykksspyling når du har tatt opp båten og bunnsmusset ikke er tørket. Gjøres ikke dette må du skrape en god del, men ikke inn til skroget.

 

På min første båt brukte jeg hvit SeaJet 033. Meget fornøyd med den.

Søker du opp deres nettside finner du en brosjyre med framgangsmetoder og tips.

 

Ellers anbefaler jeg å søke videre her på BP, jeg har fått mye gode tips her. Vent et par dager så kommer det nok en del på din tråd her også.

Link to post

Om du har skarpt helt ned til gelcoaten, bør du nok ha på noen strøk med 2-komponent primer før du tar på bunnstoff. 4-5 strøk primer ? Så legger du bunnstoffet i siste primerstrøk før det primeren tørker helt. Så kan du bare vedlikeholde bunnstoffet året etter, uten å måttet stoffe hele hvert år.

Link to post

Jeg har brukt Jotun Racing hardt stoff noen sesonger, det holder groe borte , men har hos meg hatt en tendens til å flasse litt og løsne ved høytrykksspyling om høsten.

Har siste sesong hatt International VC17m, og det har også holdt groe borte, men sitter fortsatt fast etter spyling på høsten.

VC17 skal gi mindre friksjon...men for min del gikk båten 0,1knop saktere i år enn i fjor med Jotun. Har dog montert inn en gjennomgående giver for ekkolodd/fart, så den er nok syndren der da.

Jeg har 17ft skjærgådsjeep som gjør rett over 34 knop, og båten ligger i nærheten av Ålesund, med varmeste temp i vannet i år på 16 grader.

 

TA

Link to post

øy øy øy... å joda, har skrapt helt inn på gel coatn jeg vettu, ville ha av alt å få på nytt på hele båten for den var så ru å store flater som manglet bunnstoff.

Så får vel skrape hele båten, legge på ny primer og noe lag med bunnstoff.

Båten min er hvit, men synes det er helt greit med sort bunnstoff, om det er det beste.

Link to post
Du trenger ikke flere lag med bunnstoff, da. Holder meter ett. Bare tull å ha tykt lag med det !

 

Det er nok her brukere av selvpolerende bunnstoff skyter seg selv i foten oftest, ihvertfall har jeg gjort det ... å smøre på mer enn nødvendig er jo bare ekstraarbeid, og enda mer jobb blir det når det man har smurt på ekstra skal skrapes av igjen.

 

Det som ofte anbefales er å la det innerste / første strøket ha en annen farge - f.eks. rødt - enn neste lag. Hvis dette innerste laget såvidt titter fram noen steder om høsten, har man smurt på omtrentlig passe tykt om våren. Eventuelt kan man gjøre det enklere og se om primeren titter fram istedenfor, men da må man regne med at det kan komme til å gro litt om man har vært for gjerrig.

 

Hvis man er sånn passelig flink med dette slipper man unødvendig jobb med ekstra strøk og ikke minst tykke lag med bunnstoff som begynner å flasse av og må skrapes vekk.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Som "Worry II" også mener, så har jeg også den erfaring, (etter mange år med båt), at ett strøk med bunnstoff holder. Naturligvis kan man bruke mere bunnstoff hvis båten f.eks.ligger ute hele året eller lengre, men for en sommersessong så holder det med ett strøk. Har selv brukt Jotun non-stop(selvpolerende) blått og svart i mange år, og aldri opplevd noe groing under skroget. :yesnod:

Link to post

Om en nå vil ha et eller to lag bunnstoff, med forskjellig farge eller ikke ved første gangs stoffing er nå en sak. Men årene deretter er det ikke behov for annet enn flekking der det blir tynnslitt dersom en bruker selvpolerende bunnstoff som er aktivt så lenge det er noe igjen av det. Jeg bruker under en 3/4 liters boks hver vår på min Saga 27.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg bruker svart Hempel mille å er fornøyd med den.

Har aldri heilsmurt båten siden jeg kjøpte den i 2007.

Jeg kunn flekker på der det er tynt.Bruker en boks på 3/4 liter.

Har ikke hatt groe eller rur På drevet bruker jeg svart hempel drevspray, den å funka godt. Er vel ikke den billigste, men slipper å skrape.

Link to post
Ingen forskjell i groe på gammelt og nytt bunnstoff.

 

 

Det er nok det, men fordelen med selvpolerende er at gammelt blir slitt vekk av seg selv hvis båten brukes tilstrekkelig. Dette kan du lese om i f.eks. Hempels «Den lille sjøsterke»

 

Om en nå vil ha et eller to lag bunnstoff, med forskjellig farge eller ikke ved første gangs stoffing er nå en sak. Men årene deretter er det ikke behov for annet enn flekking der det blir tynnslitt dersom en bruker selvpolerende bunnstoff som er aktivt så lenge det er noe igjen av det. Jeg bruker under en 3/4 liters boks hver vår på min Saga 27.

 

Nettopp, trikset er ikke å bruke «nok», men «lite nok». Bedre med litt for lite en litt for mye. Har i tidligere tider smørt på 3-4-5 ganger så tjukkt som du beskriver her og det er bare tull, kostnad og masse ekstraarbeid.

 

Tips til de som har vært i samme båt: Skraping av bunnstoff går visstnok som en lek (hm ...) i sprengkulde, så hvis jobben skal gjøres gjelder det å følge med på gradestokken framover.

Link to post
Om du har skarpt helt ned til gelcoaten, bør du nok ha på noen strøk med 2-komponent primer før du tar på bunnstoff. 4-5 strøk primer ? Så legger du bunnstoffet i siste primerstrøk før det primeren tørker helt. Så kan du bare vedlikeholde bunnstoffet året etter,

 

Det er nok her brukere av selvpolerende bunnstoff skyter seg selv i foten oftest, ihvertfall har jeg gjort det ... å smøre på mer enn nødvendig er jo bare ekstraarbeid, og enda mer jobb blir det når det man har smurt på ekstra skal skrapes av igjen.

 

Det som ofte anbefales er å la det innerste / første strøket ha en annen farge - f.eks. rødt - enn neste lag. Hvis dette innerste laget såvidt titter fram noen steder om høsten, har man smurt på omtrentlig passe tykt om våren. Eventuelt kan man gjøre det enklere og se om primeren titter fram istedenfor, men da må man regne med at det kan komme til å gro litt om man har vært for gjerrig.

 

4 lag To-komp er ikke for mye, velg to farger her også så ser du helgedagene.

Et lag hver dag.

 

Før sa Hempel at det røde/lyseblått bunnstofflaget skulle på etter 4 timer etter siste To-komp.(bare så det dekker)

Og den bunnfargen du skal ha neste dag, ( så det dekker)

Grunnen var at da får du maksimal heft til det røde/lyseblått bunnstofflaget og unngår flassing.

Det røde/lyseblått bunnstofflaget får du aldri av uten å slipe det bort.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg valgte mørkeblått selvpolerende bunnstoff over det lyse-blå som var der fra før når jeg stoffet for snart 3 år siden. (Blir 3 år siden i Juni)

Jeg hadde båten oppe til spyling før Færderseilasen og så da at jeg har brukt opp NESTEN alt mørkeblått bunnstoff. Ergo, er det helt perfekt når jeg nå til våren høytrykksspyler og legger på et lag til,

Jeg har riktignok valgt å legge et ekstra lag akkurat i baugen, i forkant av kjøl og ror og det så ut til å være lurt, for når jeg hadde den oppe, var det ikke noe særlig bedre dekk der enn ellers på båten.

 

MEN.... jeg har seilbåt... Trådstarter har en båt som går i 30-35 knop. Skal han ikke da ha hardt bunnstoff fremfor selvpolerende?

Jeg ser for meg at ett lag med selvpolerende ikke holder så alt for lenge i slike hastigheter.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
så det dere vil annbefale da er å legge 2 lag med primer, så et lag med f.eks blått selvpolerende, så et lag med sort selvpolerende?

 

er der forresten farge på primeren?

 

Primer er ofte grå. Bruk så mange lag som produsenten anbefaler, tror de fleste anbefaler mer enn to strøk. Du må også bruke primer som passer til materialet i båten, som jeg her antar er plast. Du skal da ha en vanntett primer, og da er den vanligste varianten tokomponent epoxyprimer.

 

Har ikke erfaring med bunnstoff på hurtiggående motorbåt, så hvor mye som egentlig er «passe» kan jeg ikke si. Hvis du kjører mye i høy hastighet kunne kanskje et hardt bunnstoff vært et alternativ, men det må vel da slipes ned om våren. Vet at noen bruker vc17, det slipper du å pusse ned og er lett å jobbe med. fartsgevinsten er nok helt ubetydelig men det er lett å jobbe med, vet at noen bruker det på motorbåt, selv om det er typisk «seilbåtstoff».

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

okay, klarer man å skrape vekk primeren? eventuelt er de noe i veien om å legge nytt lag med primer utenpå det som allerede er der?
Å deretter legge på bunnstoff, det er 1 sesongen jeg skal utpå med litt større båt, så jeg vil nok anta det kommer til å gå ganske rolig for seg nå til å begynne med. det er hart bunnstoff som er på den nå, kan godt hende det hadde klart seg å bare flekke på det som er, men jeg synest den var så stygg under, så hadde lyst til att det skulle bli skikkelig,

Link to post
okay, klarer man å skrape vekk primeren? eventuelt er de noe i veien om å legge nytt lag med primer utenpå det som allerede er der?

Å deretter legge på bunnstoff, det er 1 sesongen jeg skal utpå med litt større båt, så jeg vil nok anta det kommer til å gå ganske rolig for seg nå til å begynne med. det er hart bunnstoff som er på den nå, kan godt hende det hadde klart seg å bare flekke på det som er, men jeg synest den var så stygg under, så hadde lyst til att det skulle bli skikkelig,

 

Du har jo skrapt inn til gelcoat sier du, så ja, da klarer man å skrape vekk primeren :) Hvis derimot primeren som evt. er på ikke har fått sår og skrammer av all skrapinga så vil jeg tro den funker helt fint, og da kan du evt. bare stoffe rett på, eller legge ett strøk primer for festets skyld. Vet ikke om primer beholder egenskapene i ubegrenset tid, hvis båten er veldig gammel og primeren likeså kan du jo vurdere om du trenger ny. Det går an å få fjernet lyden m kalkblåsing.

 

Husk at hvis du legger på selvpolerende må denne av igjen før du evt. kan legge på hardt stoff når du skal begynne å kjøre fort :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...