Jump to content

Hvilke bunnstoff bør jeg velge?

sgullak

Recommended Posts

Hei sgullak!

Jeg gjorde samme jobben som du planlegger i fjor vinter. Har en 33 fot båt(skroget er vel 30 fot) så det ble en jobb av det.

Men som deg så ønsket jeg å få gjort det skikkelig. Jeg leste meg opp på emnet her på BP og fikk mange gode tips i "gamle tråder"

Jeg endte opp med som følger: Skrapte bunnen helt ned. Det var ikke primer fra før under bunnstoffet. Der det ble igjen noen flekker av gammelt bunnstoff som satt skikkelig fast i gelcoaten gjorde jeg noen prøvestrøk med antipestprimer/2 komponent primer, for å se om det kokte opp. Det gjorde det ikke.

Jeg valgte Maritims produkter av både bunnstoff og primer for jeg tenkte at jeg da var sikker på at de gikk overens med hverandre. Og fordi at Maritims primer stod oppført med lavest minimumstemperatur ved påføring. Og det hadde litt betydning for å komme igang på våren.

Dessuten grei pris.

La på 5 strøk med antipestprimer. Primeren var bare å få i en farge,lys grå/hvit,men det gikk greit.Ser forskjell på "våt og tørr" primer.

Deretter la jeg på ett lag hvitt hardt bunnstoff.litt før siste strøk med primer var helt herdet.

Deretter ett lag med sort selvpolerende bunnstoff.

Da jeg tok opp båten i høst så det veldig vellykket ut. Etter høytrykkspyling så jeg litt gjennomskinn av hvitt på enkelte "slitesteder" så jeg kommer til å legge på ett lag til med selvpolerende sort bunnstoff til våren. Deretter regner jeg med å bare kunne evt flekke enkelte steder i mange år, som på tidligere båter. Lykke til.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...